avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 936 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Securitate şi Sănătate în ... Personal prim ajutor
Discuție deschisă în Securitate şi Sănătate în Muncă (fost Protecţia Muncii)

Personal prim ajutor

Buna ziua,
In cadrul unei firme se desemneaza o persoana sau mai multe pentru acordarea primului ajutor.Aceste persoane sunt trimise la un curs.Va rog sa-mi spuneti daca li se face o noua fisa a postului si daca aceasta noua indatorire este si platita de catre angajator.Poate angajatorul sa desemneze o persoana fara a avea acordul acesteia?

Va multumesc anticipat!
Cel mai recent răspuns: POPA GHEORGHE , Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca 16:34, 16 Mai 2014
"Se desemneaza" =aceasta notiune reprezinta atrbutul (dreptul) angajatorului de a da sarcini cu caracter obligatoriu pentru salariati. Nu li se face o noua fisa a postului, intrucat nu este o functie noua. sarcinile se stabilesc prin decizia anagajatorului. Orice angajat poate avea aceste sarcini, de regula cei care chiar au astfel de aptitudini.
Se poate recompensa financiar in caz de interventie.
Scuzati-ma,daca persoana ce urmeaza sa fie desemnata ocupa o functie administrativa(functionar),avand fisa postului destul de incarcata,spuneti ca angajatorul o poate obliga"desemna" fara acceptul persoanei desemnate sa faca in plus si aceste treburi?Cum ramane cu timpul?
Am citit urmatoarele:
"Lucratorii desemnati trebuie sa aiba, în principal, atributii privind securitatea si sanatatea în munca si, cel mult, atributii complementare".Cum comentati?
julyet faceti confuzii. Lucratorii desemnati cu activitati de prevenire si protectie in domeniul ssm nu au printre atributiile legale acordarea obligatorie a primului ajutor.
Acordarea primului ajutor este reglementata prin Legea ssm nr.319/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare
-art.10 (1) Angajatorul are următoarele obligaţii:
a) să ia măsurile necesare pentru acordarea primului-ajutor, stingerea incendiilor şi evacuarea lucrătorilor, adaptate naturii activităţilor şi mărimii întreprinderii şi/ sau unităţii, ţinând seama de alte persoane prezente;
b) să stabilească legăturile necesare cu serviciile specializate, îndeosebi în ceea ce priveşte primul-ajutor, serviciul medical de urgenţă, salvare şi pompieri.
(2) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1), angajatorul trebuie să desemneze lucrătorii care aplică măsurile de prim-ajutor, de stingere a incendiilor şi de evacuare a lucrătorilor.
(3) Numărul lucrătorilor menţionaţi la alin.(2), instruirea lor şi echipamentul pus la dispoziţia acestora trebuie să fie adecvate mărimii şi/ sau riscurilor specifice întreprinderii şi/ sau unităţii.
Activitatea de acordare prim-ajutor nu se presteaza decat ocazional, in caz de necesitate, la instruiri periodice si exercitii planificate.
De regula, echipele de prim ajutor se nominalizeaza pe locuri de munca/ posturi de lucru si se afiseaza.
Lucratorii desemnati prin decizia angajatorului pentru acordarea primului-ajutor vor fi instruiti, testatia supra cunostintelor dobandite si ulterior pot presta activitatatea respectiva, in cadrul programului de lucru, nu in afara acestuia.
Desemanrea lucratorilor pentru acordare prin ajutor se face, in practica uzuala, de catre angajator impreuna cu medicul specialist de medicina muncii cu care firma are incheiat contract de prestari servicii medicale, tinandu-se cont de fisa de aptitudini a lucratorului si de dosarul sau medical.
Nu este o greseala daca activitatea de acordare prim ajutor este mentionata in fisa postului.
Multumesc pentru raspunsul detaliat!
Eu intreb,scuze ca ma repet:angajatorul cum ma poate obliga(desemna) sa fac acest lucru impotriva vointei mele?Daca mi se adauga ceva la fisa postului de ce sa fac aceste lucruri benevol,neplatit?
Va multumesc!!!!
Desemnarea lucratorilor pentru acordare de prim ajutor este atributul angajatorului, stabilit prin lege.
Activitatea respectiva, mentionata in legea ssm (acordare prim ajutor, in caz de necesitate) nu este o activitate profesionista (prestata de catre lucratori specializati pentru aceasta activitate), motiv pentru care nu este platita suplimentar.
Daca in contractul colectiv de munca (CCM) incheiat la nivel de firma se stabileste ca aceasta activitate poate fi remunerata, nu este o greseala. In contractul individual de munca (CIM) se poate acorda un spor la salariul negociat, daca exista prevederi in acest sens in CCM.
Vointa dvs. de a nu presta activitatea respectiva, poate fi avuta in vedere de catre angajator, doar daca motivele invocate de dvs. sunt plauzibile.
Ma gandesc si la faptul ca angajatorul poate face la un moment dat reduceri de posturi, reorganizari de activitati, etc., caz in care poate tine cont atunci cand stabileste criteriile pentru disponibilizari, inclusiv de refuzul repetat al lucratorilor de a presta o activitate in folosul firmei/ al colegilor de serviciu, fara un motiv plauzibil.

Alte discuții în legătură

Atributii in protectia si securitatea muncii georgeandrei georgeandrei Buna ziua, De curand, am primit de la directorul societatii unde lucrez, o decizie prin care sunt desemnat sa ma ocup de ”aplicarea masurilor de ... (vezi toată discuția)
Curs de prim-ajutor rrramor rrramor In ce lege este specificat faptul ca in cadrul fiecarei societati trebuie sa existe cel putin o persoana care sa fi urmat cursurile de prim-ajutor? Nu vorbesc ... (vezi toată discuția)
Cadrul medical MatiesiAlin MatiesiAlin Lucrez intr-o institutie ( fabrica) si as vrea sa stiu daca este nevoie de cadru medical angajat sa fie in permanenta la locul de munca ? Sau sunt de ajuns ... (vezi toată discuția)