avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 346 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Securitate şi Sănătate în ... Atributii in protectia si securitatea muncii
Discuție deschisă în Securitate şi Sănătate în Muncă (fost Protecţia Muncii)

Atributii in protectia si securitatea muncii

Buna ziua,
De curand, am primit de la directorul societatii unde lucrez, o decizie prin care sunt desemnat sa ma ocup de ”aplicarea masurilor de prim-ajutor, de stingere a incendiilor si de evacuare a lucratorilor”. Din cate stiam eu, angajatorul nu poate desemna o astfel de persoana decat daca aceasta are pregatire in domeniu sau va fi instruita. Eu nu ma aflu in niciuna din cele doua categorii, in sensul ca nici nu am cunostinte si nici nu voi fi instruit.
Citind legea 319/2006, nu am reusit sa inteleg daca angajatorul are obligatia sa ma instruiasca si nici daca eu am dreptul de a refuza desemnarea.
Ma poate ajuta cineva cu un sfat? Eventual si cu indicarea normei legale.
Multumesc in avans,
Cel mai recent răspuns: ionion2000 , utilizator 22:56, 13 August 2012
Pentru a va putea ocupa de aceste aspecte trebuie sa aveti cursurile in domeniu.
Precizarile dvs. cu mentiuni din decizia primita - "aplicarea masurilor de prim ajutor, de stingere a incendiilor si de evacuare a lucratorilor" arata un amestec de sarcini, denumite generic, in special legate de PSI si situatii de urgenta.
Singura legatura, dar doar colaterala, cu activitatea de prevenire si protectie conform legii ssm, este cea legata de aplicarea masurilor de prim-ajutor, referindu-se la legatura lucratorului desemnat cu activitati de prevenire si protectie cu serviciul medical care va deserveste firma, pentru nominalizare si instruire lucratori care sa acorde prim-ajutor, la locul de munca/ postul de lucru, testarea periodica a acestor lucratori, etc.
Orice decizie emisa de catre angajator trebuie sa precizeze articole de lege conform carora se desemneaza sarcini lucratorilor si articole de lege care sa precizeze care sunt sarcinile lucratorului desemnat. Conform prevederilor codului muncii, in anexa la decizie trebuie sa se regaseasca fisa de post, unde se detaliaza sarcinile de serviciu.
Ca regula generala, in activitatile de ssm, psi, situatii de urgenta lucratorii desemnati trebuie sa indeplineasca conditii legate de absolvirea unor cursuri (durata acestor cursuri este in functie de sarcinile primite, de studiile medii/ superioare si de pregatirea profesionala a lucratorului desemnat).
Aplicarea practica a masurilor de prim - ajutor se face de catre salvatori profesionisti, incadrati in formatii de situatii de urgenta. La locul de munca/ postul de lucru, lucratorii pot acorda doar cateva masuri de prim-ajutor, pana la sosirea echipei profesioniste, a salvarii, etc.
Cu tactul de rigoare este bine sa amintiti angajatorului obligatia sa de a citi legislatia aplicabila (de altfel destul de complexa) in domeniile securitatii si sanatatii in munca, al situatiilor de urgenta, al prevenirii si stingerii incendiilor, al medicinei muncii, inainte de a da decizii generale, de dragul repartizarii sarcinilor de serviciu. Puteti sa-i amintiti de prevederile legale, conform carora responsabilitatea organizarii activitatii ramane numai a angajatorului, chiar daca a repartizat sarcinile altor persoane.
nikol.ilea a scris:

Pentru a va putea ocupa de aceste aspecte trebuie sa aveti cursurile in domeniu.


Va rog sa-mi precizati si mie unde exista o prevedere in legislatie care sa oblige angajatorul sa-si curseze lucratorii care tr sa aplice masurile de prim ajutor, evacuare a lucratorilor si stingere a incendiilor.

Eu stiu ca in Legea 319/2006 cu modificari ulterioare este prevazut:

Art. 10. - (1) Angajatorul are urmatoarele obligatii:
a) sa ia masurile necesare pentru acordarea primului ajutor, stingerea incendiilor şi evacuarea lucratorilor, adaptate naturii activitatilor şi marimii intreprinderii şi/sau unitatii, tinând seama de alte persoane prezente;
b) sa stabileasca legaturile necesare cu serviciile specializate, indeosebi in ceea ce priveşte primul ajutor, serviciul medical de urgenta, salvare şi pompieri.
(2) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1), angajatorul trebuie sa desemneze lucratorii care aplica masurile de prim ajutor, de stingere a incendiilor şi de evacuare a lucratorilor.
(3) Numarul lucratorilor mentionati la alin. (2), instruirea lor şi echipamentul pus la dispozitia acestora trebuie sa fie adecvate marimii şi/sau riscurilor specifice intreprinderii şi/sau unitatii.

Lucratorii desemnati sa aplice masurile de prim ajutor vor fi instruiti din instructiunile de prim ajutor intocmite la nivelul unitatii adecvate riscurilor de la locurile de munca,.cu notiuni de baza, iar cei care asigura evacuarea lucratorilor la fel vor fi instruiti si le vor fi trasate sarcini in acest sens.

Chestia cu cursurile de prim ajutor e doar o afacere prin care sunt pacaliti acei angajatori care nu cunosc legislatia.
georgeandrei a scris:

De curand, am primit de la directorul societatii unde lucrez, o decizie prin care sunt desemnat sa ma ocup de ”aplicarea masurilor de prim-ajutor, de stingere a incendiilor si de evacuare a lucratorilor”.



Cred că a auzit dânsul (directorul) despre ceva şi a încercat să o paseze. Oricum a început cu stângul dând acea decizie "după ureche". Ar trebui să-l puneţi în legătură cu unul din specialiştii de pe aici pentru o mică consultaţie, gratis.
georgeandrei a scris:

Buna ziua,
De curand, am primit de la directorul societatii unde lucrez, o decizie prin care sunt desemnat sa ma ocup de ”aplicarea masurilor de prim-ajutor, de stingere a incendiilor si de evacuare a lucratorilor”. Din cate stiam eu, angajatorul nu poate desemna o astfel de persoana decat daca aceasta are pregatire in domeniu sau va fi instruita. Eu nu ma aflu in niciuna din cele doua categorii, in sensul ca nici nu am cunostinte si nici nu voi fi instruit.
Citind legea 319/2006, nu am reusit sa inteleg daca angajatorul are obligatia sa ma instruiasca si nici daca eu am dreptul de a refuza desemnarea.
Ma poate ajuta cineva cu un sfat? Eventual si cu indicarea normei legale.
Multumesc in avans,


Nu exista "protectia si securitatea muncii'', ci "securitatea si sanatatea in munca".

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Curs de prim-ajutor rrramor rrramor In ce lege este specificat faptul ca in cadrul fiecarei societati trebuie sa existe cel putin o persoana care sa fi urmat cursurile de prim-ajutor? Nu vorbesc ... (vezi toată discuția)
Cursuri de prim ajutor olteiuelenacristina olteiuelenacristina Buna ziua, Am o firma de formare profesionala. Avem dreptul sa organizam aceste cursuri de prim ajutor? S-a incheiat un contract intre firma si un medic de ... (vezi toată discuția)
Cadrul medical MatiesiAlin MatiesiAlin Lucrez intr-o institutie ( fabrica) si as vrea sa stiu daca este nevoie de cadru medical angajat sa fie in permanenta la locul de munca ? Sau sunt de ajuns ... (vezi toată discuția)