avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 380 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Ce cheltuieli tb sa plateasca chiriasul?
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Ce cheltuieli tb sa plateasca chiriasul?

Buna ziua,
Exista o situatie. Asta vara am inchiriat un apartament la jumatatea lunii iulie. Dupa ce ne-am mutat am constatat ca geamurile nu erau izolate fiind foarte mult curent in casa(blocuri noi facute la repezeala). Am chemat administratorul tehnic al blocului, ni s-a spus ca nu-s izolate blocurile sub rigips nici la geamuri. In august ne-am intalnit cu proprietarii, le-am solicitat verbal sa faca ceva in acest sens, au spus ca deocamdata nu au ce sa faca, ca nu prea au bani. Le-am propus sa facem noi si sa ne scada din chirie, au spus ca nu se poate ca au rate la banca si ca au nevoie de bani. Neavand bani pt a ne muta din nou in alta parte am decis sa ramanem si ne-am retras intr-o camera care era mai izolata. A venit iarna, din cauza problemelor de mai sus cheltuielile cu incalzirea au atins cote maxime, proprietarii nu s-au mai facut auziti din august(nu stau in oras). Am ramas in urma cu plata la intretinere, am facut o intelegere cu administratorul pt a plati esalonat, toate erau in ordine (sa spunem) dar dintrodata in martie s-a trezit proprietarul ca am eu restante si a venit pe neanuntate la 6 dimineata cu paza blocului sa ne dea afara cu scandal. Avand in vedere ca erau foarte agitati si m-au imbrancit si vorbeau foarte urat ( am si un copil mic) m-am speriat si am chemat politia. Apoi i-am facut si reclamatie.
In toata povestea asta, cu cheltuielile de la intretinere, deoarece mi se pareau nejustificat de mari am inceput sa intreb la administratie pt ce tb sa dau atatia bani, am facut o solicitare scrisa, nu am primit raspuns nici acum, dar am niste fluturasi cu cheltuielile repartizate lunar pt acest apartament.
In primul rand vreau sa stiu ceva: cheltuielile tb repartizate pe mp de apartament? Curatenia pe scara blocului si reparatiile se platesc in functie de cati mp are fiecare apartament? Daca cineva sta intr-o garsoniera plateste la jumatate cat tb sa platesc eu si nu mi se pare normal, doar nu face femeia de serviciu de doua ori mai multa curatenie pt mine decat pt cel din garsoniera, la fel si cu reparatiile si cheltuielile administrative..
Apoi, citind ce anume tb sa platesc pe acesti fluturasi apar urmatoarele:
1.corectii(diferente)apa calda - chiar si cate 10 mc in val de 71 ron pe langa apa calda si apa rece
2.bujie masina zapada, sare, combustibil adm tehnic, reincarcare tel paza, internet si telefon, telefonie lift, materiale curatenie, intretinere lift, apa rece diferente, instructaj psi si ssm, salarii si contributii, mentenanta cazane,plafoniera senzor, ciocan, conductor, bisonite power, registre tipizate, chitantiere, rechizite, inscriptionat echipamente pazabeton, plafoniera cu senzor, banda izolatoare, bec halogen, benzina, diblu, recalculare beton, ramificatie si garnituri, reflector halogen, burghiu,cherestea camin apa, vana si cot, sarma camin apa, beton camin apa, cartus imprimanta negru, senzorlumina, banfa izoler, sigurante fuzibile, furtune centrala, silicon si bisonite, montat vana apa, excavator camin apa, revizie tehnica si autorizare cazane, ulei pt drujba, echipament iarna paza flansa, capat flansa pt vana si camin apa,creion tensiune, inspectie CNCIR, cheie bruta, benzina motocoasa, set osram, furtun absorbtie, teava pvc, rola furtun refulare, racord refulare, reductie, racord, revizie-verificare, reglare supape, benzina cositoare, motopompa si prelungitor, ulei motopompa, inlocuire yala, prelungitor, cablu si creion, diblu si agatator, reductie, tub, mason polipropilena, erbicidronup, filtru motocoasa, decolmatare retea canalizare, resetare cip imprimanta, manusi lacatus, pompa stropit, pamant flori, spaclu si drisca

Toate astea se mai si repeta din cand in cand, diferentele de apa sunt lunare si foarte multi mc, aceste chletuieli sunt pe mp de apartament nu pe nr de persoane, plus ca exista o firma in insolventa care detine in acel bloc cam 25 de apartamente si nu e trecuta la cheltuieli.

Dati-mi un sfat va rog...nu stiu ce anume imi revine la plata ca si chirias, am avut o intalnire de mediere si nu am ajuns la nici o concluzie.
Cel mai recent răspuns: Dragos1109 , utilizator 17:35, 15 Mai 2014

Legal,chiriasul este obligat sa achite sumele conform clauze reciproc negociate si asumate in contractul de locatiune
Normal,este ca in perioada contractuala,chiriasul sa achite cotele de intretinere afisate lunar,mai putin modernizari,etc
Iata dispozitiile in vigoare referitoare la modalitatea de calcul
HG nr 1588/2007 Art. 32
(1) Toti proprietarii au obligatia sa plateasca lunar, conform listei de plata a cheltuielilor asociatiei de proprietari, in avans sau pe baza facturilor emise de furnizori, cota de contributie ce le revine la cheltuielile asociatiei de proprietari, inclusiv cele aferente fondurilor din asociatia de proprietari.
(2) Repartizarea cheltuielilor sau a obligatiilor financiare pe fiecare proprietate individuala revine administratorului, in cadrul contractului incheiat cu reprezentantul asociatiei de proprietari a condominiului. Lista de plata se semneaza de administrator si de un membru al comisiei de cenzori si se aproba de presedinte prin semnatura si aplicarea stampilei asociatiei, persoanele semnatare certificand si raspunzand de corectitudinea listei de plata.
(3) Niciun proprietar de apartament sau de spatiu cu alta destinatie decat aceea de locuinta nu va fi exceptat de la obligatia de a contribui la plata cheltuielilor comune, ca urmare a renuntarii la folosirea unei parti din proprietatea comuna, a abandonarii apartamentului sau a spatiului cu alta destinatie decat aceea de locuinta ori in alte situatii.
Art. 43
Cheltuielile pe cota-parte indiviza de proprietate, in functie de suprafata utila a apartamentelor si a spatiilor cu alta destinatie decat aceea de locuinta, reprezinta cheltuielile efectuate pentru administrarea, intretinerea, repararea, exploatarea si, dupa caz, consolidarea partilor de constructii si instalatii din condominiu aflate in proprietate comuna.

Art. 44
(1) Cheltuielile pe cota-parte indiviza de proprietate reprezinta cheltuielile asociatiei cu privire la proprietatea comuna, cu privire la: fondul sau fondurile pentru lucrari de intretinere, service, reparatii si, dupa caz, de consolidare, reabilitare, eficienta energetica, modernizare la partile de constructii si instalatii aflate in si pe proprietatea comuna, astfel cum este descrisa in cartea tehnica a constructiei si in acordul de asociere: subsolul; conductele de distributie si coloanele instalatiilor de apa, canalizare, incalzire, energie electrica; casa scarii; podul; spalatoria; uscatoria; terasa; ascensorul; interfonul - partea de instalatie de pe proprietatea comuna; centrala termica proprie; crematoriul; tubulatura de evacuare a deseurilor menajere; structura de rezistenta; fatadele; acoperisul si altele asemenea, conform prevederilor din acordul de asociere; personalul angajat sau contractat al asociatiei: salarii sau remuneratii pentru administrator, contabil, casier, instalator, electrician, portar, cheltuieli pentru curatenie etc.; indemnizatii acordate membrilor asociatiei de proprietari ori persoanelor alese: presedintele, membrii comitetului executiv si ai comisiei de cenzori; prime; credite bancare; contracte sau polite de asigurari; alte servicii administrative catre proprietatea comuna.
(2) Daca facturarea serviciilor publice de utilitati este individuala, pentru consumurile de pe spatiile comune furnizorii vor incheia contracte de furnizare cu asociatia de proprietari, in conditiile stabilite de comun acord.

Art. 45
Cheltuielile pe cota-parte indiviza de proprietate se repartizeaza proportional cu cota-parte indiviza de proprietate din proprietatea comuna a fiecarui proprietar, calculata in functie de suprafatele utile ale tuturor apartamentelor si ale spatiilor cu alta destinatie decat aceea de locuinta. Cota-parte indiviza de proprietate din proprietatea comuna a fiecarui proprietar este inscrisa in acordul de asociere. Modificarile asupra cotei-parti indivize se consemneaza in acordul de asociere, conform regulii stabilite de acesta.

am facut o solicitare scrisa, nu am primit raspuns nici acum,


Norma in vigoare precizeaza obligatia asociatiei de proprietari de a raspunde solicitarilor proprietarului apartamentului
Suplimentul consum utilitati se repartizeaza conform hotarare comitet executiv
Articolele mentionate ca impuse la plata sunt materiale gospodaresti necesare intretinerii partilor comune de instalatii si constructii din imobilul de locuit in comun
Aceleasi articole sunt repartizate tuturor locatarilor din imobilul respectiv functie de cota indiviza
Multumesc pt raspuns, insa nu pot spune ca sunt lamurita. Cu alte cuvinte, daca sunt 700 de apartamente administrate si cheltuielile sunt impartite egal si fiecare are de platit diferente de apa calda cate 10 mc lunar la pret de 71 ron ar iesi 49.700 ron lunar doar pe diferentele de apa clada????pt 7 blocuri? plus celelalte cheltieli....pana la urma eu m-am mutat la dumnealui ca sa-i intretin apartamentul pe dinauntru si pe dinafara si sa-i platesc si chirie pt asta, inclusiv mentinerea si repararea lucrurilor comune la cote functionale toate ca sa pot sta eu acolo. Si dumnealui ce "obligatii" mai are? Sa primeasca chirie si atat? Nu trebuie sa asigure functionalitatea apartamentului inchiriat la standardele la care a cerut banii? Nu trebuie sa-l mentina cum l-a inchiriat ca sa poata sa ia chiria respectiva?
Am precizat concret norma in vigoare care este general obligatorie ,conform careia toti proprietarii/locatarii, au obligatia sa achite lunare cotele individuale de intretinere
Cheltuielile se impart functie de natura acestora
Repartizarea suplimentului de consum apa nu este legal prevazut
Se practica 4 variante de repartizare supliment apa,fiecare dintre variante avand avantaje si dezavantaje-functie de interesul proprietarilor/locatarilor
Daca initial ati ridicat problema sumelor impuse pe lista de intretinere-pentru care ati primit fluturas,ulterior reveniti si invocati responsabilitatea proprietarului ,respectiv obligatia acestuia
sa asigure functionalitatea apartamentului inchiriat la standardele la care a cerut banii? Nu trebuie sa-l mentina cum l-a inchiriat ca sa poata sa ia chiria respectiva?

Constatati ca sunt 2 probleme distincte cotele lunare de intretinere justificate prin fluturasul mentionat de dv si responsabilitatea proprietarului pentru buna functionare a apartamentului inchiriat
Daca aveti nemultumiri fata de buna functionare a apartamentului,solutionati amiabil direct cu proprietarul imobilului
Se presupune ca la momentul in care v-ati asumat responsabilitatea si ati materializat actul unilateral de vointa de a semna contractul de locatiune ,ati luat la cunostiinta si ati acceptat starea tehnica a apartamentului inchiriat
Sunt doua probleme diferite pe care le invocati aici si fara legatura intre ele.
1. Ati inchiriat un apartament si platiti chirie conform contractului de inchiriere, contract pe care l-ati negociat, l-ati acceptat si nu cred ca proprietarul a putut sa va oblige sa semnati acest contract. Ce face proprietarul cu banii incasati este treaba lui.
2. Aveti nemultumiri cu privire la cheltuielile de intretinere. Ca sa va lamuriti cititi Legea 230/2007 si HG 1588/2007. Dar punctual va mai spune cate ceva si aici:
- proprietarul, locatarul, chiriasul, om si familia sa ce locuieste in apartament, trebuie sa plateasca cheltuielile lunare inclusiv fondul de rulment. Asadar cel ce locuieste acolo indiferent cu ce titlu.
- prin contract de inchiriere se pot stabili si exceptii prin care chiriasul sa platesaca de exemplu si reparatiile partilor comune ori alte lucari mari de investitii.
- Principalele cheltuieli ale asociatiei se repatizeaza proportional cu suprafat utila a apartamentului, altele proportional cu numarul perrsoanelor din apartament, altele in functie de consumul masurat de aparate (apometre, repartitoare...)... Nu prea sunt cheltuieli care sa se imparta egal pentru toate apartamentele, acestea fiind exceptii, ca de exemplu daca se instaleaza un interfon, cutii de posta noi...

Dar dumnaevoastra inainte de a inchiria trebuia sa va informati atat de starea apartamentului cat si de nivelul costurilor de intretinere.
Apoi, daca nu v-ati informat inainte, dupa prima luna ori a doua luna, cu siguranta ati vazut ce costuri sunt si trebuia sa intrebati atunci, sa cereti explicatii, sa lichidati, sa va cautati alta gazda. Ori daca nu ati contesta sumele in maxim 10 zile de la afisare, conform legii, atat conducerea asociatiei cart si proprietarul au putut intelege ca nu aveti nimic de obiectat si ca recunoasteti aceste sume. Ori revolta dumneavoastra se manifesta abia cand ati ajuns restantier si propriertarul, in mod firesc este nemultumit pentru ca nu v-ati indeplinit obligatiile din contract.
Multumesc pt raspunsurile in ceea ce priveste ceea ce este legal. In ceea ce priveste deductiile dvs cum ca m-as fi revoltat abia dupa ce am ramas restantier este interpretarea dvs. si fiecare are dreptul la o parere proprie. Va amintesc ca am scris mai sus ca am adus la cunostinta proprietarului faptul ca apartamentul are defecte de constructie sa-i spunem, ca nu este izolat nici sub rigips nici la geamuri, imediat dupa ce m-am mutat si au refuzat sa repare acest fapt sub pretextul ca au nevoie de bani. Si eu am nevoie de bani, nu pot plati cheltuieli exagerate la intretinere pe premisa faptului ca am semnat un contract si tb sa vad inainte ce inchiriez. La o vizionare nu poti vedea ca ti-e frig in casa iarna si e curent cu toate usile si geamurile inchise (cand inchiriezi vara) pt ca nu-s izolati peretii. M-am oferit sa repar eu si sa-mi scada din chirie si nu au vrut. Am chemat administratorul care a recunoscut ca toti proprietarii stiu ca blocurile sunt facute superficial, mi-a explicat problemele. Intretinerea vara in acest bloc este de cel putin 300 de lei si iarna depaseste 700 de lei. Pt ca am facut cerere scrisa si nu mi s-a raspuns am platit partial in fiecare luna pana la lamurirea problemelor, pt ca nu ma dau banii afara din casa. Avand in vedere ca cheltuielile cu intretinerea in acest bloc sunt exagerat de mari, este imposibil sa nu ramai restantier. TOTI locatarii au restante de cel ptin 1500 lei, proprietari sau nu. Nu sunt eu sigurul locatar restantier pt ca sunt chirias.
V-am explicat si ca in acest bloc sunt 25 de apartamente care nu sunt trecute la plata cheluielilor pe premisa ca firma e in insolventa si ca are datorii la asociatia blocului si ca oricum n-o sa plateasca.
Ceea ce intuiesc eu este ca, fiind costurile foarte mari, si probleme cu apartamentul sunt destule(inclusiv refularea apei de canalizare in casa pt ca tevile sunt prea inguste si se infunda repede) proprietarul a dorit sa se spele pe maini, sa nu mai investeasca nimic in el si sa aduca niste fraieri(=oameni de buna credinta) sa-i intretina apartamentul pt ca el nu-si permite.
Eu va rugam anterior sa-mi spuneti exact unde delimiteaza legea cheltuielile dintre chirias si proprietar. Multumesc.

Alte discuții în legătură

Returnare fond de reparatii ilegal strans vivi23ro vivi23ro in urma cu putin timp am aflat ca fiind chirias la stat nu trebuie sa platesc nici un o reparatie , exterioara , tevi acoperis, reabilitare, dar de ani de ... (vezi toată discuția)
Chirias vs propietar Livingston Livingston Buna ziua ! Va rog sa ma lamuriti si pe mine cine plateste inlocuirea usilor si geamurilor( cu termopane,,) la un bloc, chiriasul sau propietarul.Mai jos am ... (vezi toată discuția)
Chiriasi la stat intr-o asociatie de proprietari lucian1956 lucian1956 Buna seara, Intr-un bloc, asociatie de proprietari, este un apartament al statului (fostul ICRAL). Ca in orice bloc apar tot felul de reparatii, situatii in ... (vezi toată discuția)