avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 459 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Calcul penalizari
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Calcul penalizari

Buna seara.
Daca prin adunarea generala s-a stabilit un procent de 0,1% pe zi de intarziere incepand cu prima zi de dupa expirarea celor 50 de zile de la afisarea listei de intretinere (adica 30 de zile de la data scadenta) si s-a stabilit sa se aplice doar restantelor la cotele de intretinere, este adevarat faptul ca valoarea acestei penalizari se aplica la diferenta rezultata intre restanta la cotele de intretinere si fondul de rulment de care dispune apartamentul in cauza?
Eu stiu ca nu scrie nicaieri in lege asa ceva, plus de asta nici in adunarea generala nu s-a discutat asa ceva. Am auzit ca unele asociatii practica acest lucru.
Ma puteti lamuri va rog din suflet?
Cel mai recent răspuns: Adam Grecu , utilizator 09:01, 15 Octombrie 2021
Iata ce spune HG 1588/2007 cu normele de aplicare a legii 230/2007 de infiintare, organizare si functionare a asociatiilor de proprietari:
Art. 17. - (1) Comitetul executiv al asociatiei de proprietari are urmatoarele atributii:
..........
j) stabileste sistemul propriu de penalizari al asociatiei de proprietari pentru restantele afisate pe lista de plata ce privesc cheltuielile asociatiei de proprietari, conform prevederilor legale

iar in Legea 230/2007, referitor la aceasta tema:
Art. 49. - (1) Asociatia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizari pentru orice suma cu titlu de restanta, afisata pe lista de plata. Penalizarile nu vor fi mai mari de 0,2% pentru fiecare zi de intarziere si se vor aplica numai dupa o perioada de 30 de zile care depaseste termenul stabilit pentru plata, fara ca suma penalizarilor sa poata depasi suma la care s-au aplicat


Asadar:
- sistemul de penalizari este stabilit de comitetul executiv, nu de AG a proprietarilor;

- penalizarile incep a se aplica dupa 30 de zile gratie dupa scadenta , dar se calculeaza avand in vedere perioada scursa de la scadenta pana la plata sumei totale respective sau a fiecarei parti din aceasta, fara a mai considera acea perioada de 30 zile; Asa procedeaza si furnizorii, asa trebuie sa procedeze si asociatia daca vrea sa nu inregistreze decalaj de suma a penalizarilor, mai ales daca aplica un procent foarte apropiat de cel al furnizorului;

- procentul de penalizare se poate stabili in comitet in functie de situatia financiara din asociatie si de nevoile acesteia, situatie pe care numai comitetul o cunoaste concret sau ar trebui sa o cunoasca, nu membrii asociatiei;

- penalizarile se aplica pentru orice suma pusa pe lista de intretinere neachitata, indiferent ca este cota de intretinere, fond de rulment, fond de reparatii sau alte contributii cerute. Nu se penalizeaza penalizarile neincasate (restante).

- in calculul penalizarii nu se introduce fondul de rulment achitat deja, destinatia acestuia fiind a plati facturile venite la asociatie care nu au fost inca repartizate pe liste, deci cu ajutorul acestui fond de rulment se fac plati pentru facturi emise, in avans fata de incasarea pe liste.

Sistemul de penalizare trebuie facut in asa fel incat pe de o parte sa descurajeze acumularea de restante, iar pe de alta parte, prin surplusul de bani acumulat in fondul de penalizari cu care se pot efectua lucrari de intretinere, reparatii, modernizari ale proprietatii comune, sa multumeasca si pe acei proprietari care-si platesc intretinerea la timp si din banii carora (din fondul de rulment) - bani blocati in acest fond adeseori peste nevoia platii cotei lor individuale - se platesc restantele altor proprietari, care lucrari nu mai sunt suportate de proprietari pe liste, ci din acel fond de penalizari.

Dupa cum descrieti dv. acest sistem de penalizare votat in AG, care are in general tendinta de a minimiza raspunderea proprietarilor fata de obligatiile pe care le au, veti ajunge in curand in situatia ca penalizarile catre furnizori sa fie mai mari decat ce incasati pe liste de la restantieri si asta din doua motive:
1. furnizorii nu iau in calcul niciun fond de rulment pentru bunul motiv ca acesta nu este depus la ei in cont si nici nu e prevazut undeva in legislatie;
2. furnizorii incep calculul penalizarii imediat dupa data scadenta - a carei semnificatie este tocmai aceea de limita, altfel n-ar mai pune-o pe factura, dar permit prin lege beneficiarilor sa plateasca fara penalizari inca 30 de zile dupa scadenta.
Ultima modificare: Duminică, 29 Iunie 2014
elga50, moderator
Eu am inteles ce spuneti dumneavoastra.
Sa detaliez putin: sistemul propriu de penalizari a fost mai intai adoptat de comitetul executiv, dupa care in AG s-a adus la cunostinta, iar membrii nu au avut nici o obiectie.
Faptul ca nu am vrut sa penalizam si alte sume cu titlu de restanta in afara de cotele de intretinere, se datoreaza fostului cenzor (expert contabil), care desi nu era cu nimic restantier, a zis ca din punct de vedere contabil nu poti penaliza niste restante (la fond de rulment sau reparatii) pentru ca ele nu genereaza penalizari mai departe (din punctul meu de vedere genereaza).
Si asa a ramas sistemul de penalizari: se aplica dupa 30 de zile de la data scadenta (50 de la afisare), este in valoare de 0,1% si se aplica doar la restantele cotelor de intretinere.
Ideea era doar ca eu nu stiam in nici o lege si nici comitetul executiv sau AG nu a hotarat ca la calculul penalitatilor sa se scada din valoarea restantei valoarea fondului de rulment a acelui apartament.
Ultima modificare: Duminică, 29 Iunie 2014
adriandanciu90, utilizator
Conform articolelor de lege citate de domana Elga50 asociatia poate pune penalizari la toate sumele restante, dar nu e obligata sa penalizeze tot, deci sistemul de penalizari al Asociatiei dumneavoastra este legal.
Ceeace nu poate face e sa puna simultan si penalitati de asociatie si de furnizor.

De exemplu, in cazul dumneavoastra restantele la fondul de rulment genereaza penalitati de furnizor numai in lunile cu consum maxim (de regula iarna), iar restantle la fondul de reparatii nu fac decat sa intarzie inceputul reparatiilor, deci nu genereaza direct penalizari doar probleme suplimentare (de exemplu, daca ploua in apartamentele de la ultimul etaj).
Am inteles. Stiam aceste lucruri.
Intrebarea mea de baza era urmatoarea:

"Din restanta la cotele de intretinere a unui apartament se scade valoarea fondului de rulment de care dispune acel apartament atunci cand se calculeaza penalizarea procentuala?"
Trebuie sa mai citez o data articolele din lege si norme?
Unde vedeti dv. ca se face vorbire despre fondul de rulment?
Sau scriem in pustiu?X-(

La urma urmelor, asa cum v-ati facut un sistem de penalizari destul de pricajit care nu va aduce mai niciun folos, puteti sa va faceti ce reguli vreti, daca va place starea financiara precara. Ce aprobati, aceea veti avea. Puteti sa scadeti si fondul de rulment, de ce nu si acele cheltuieli care se impart pe numar de persoane.....sa ramana penalizate numai cele repartizate pe cota-parte indiviza. O sa fie bine pentru restantieri....:slap:

Alte discuții în legătură

Penalitati intretinere Nea-Costica Nea-Costica Care este regimul penalitatilor ? Cand se aplica, dupa cate luni ca restantier, cand se poate actiona in judecata, cine o poate face, sunt mai multe feluri de ... (vezi toată discuția)
Penalizari stabilite de administrator. fyeratanye fyeratanye salut ,am si eu o problema cu interpretarea articolului 49 sin legea 230/2007 (1) Asociatia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizari ... (vezi toată discuția)
Precizari art 49 - 230/2007 - sistemul propriu de penalizari IIC IIC Buna ziua, Am nevoie de ajutorul vostru pentru a lamuri o chestie simpla, dar pentru care am nevoie de o confirmare a celor mai cu experienta. Legea ... (vezi toată discuția)