Iata ce spune
HG 1588/2007 cu normele de aplicare a legii 230/2007 de infiintare, organizare si functionare a asociatiilor de proprietari:
Art. 17. - (1) Comitetul executiv al asociatiei de proprietari are urmatoarele atributii:
..........
j) stabileste sistemul propriu de penalizari al asociatiei de proprietari pentru restantele afisate pe lista de plata ce privesc cheltuielile asociatiei de proprietari, conform prevederilor legale
iar in
Legea 230/2007, referitor la aceasta tema:
Art. 49. - (1) Asociatia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizari pentru orice suma cu titlu de restanta, afisata pe lista de plata. Penalizarile nu vor fi mai mari de 0,2% pentru fiecare zi de intarziere si se vor aplica numai dupa o perioada de 30 de zile care depaseste termenul stabilit pentru plata, fara ca suma penalizarilor sa poata depasi suma la care s-au aplicat
Asadar:
- sistemul de penalizari este stabilit de comitetul executiv, nu de AG a proprietarilor;
- penalizarile incep a se
aplica dupa 30 de zile gratie dupa scadenta , dar
se calculeaza avand in vedere perioada scursa de la scadenta pana la plata sumei totale respective sau a fiecarei parti din aceasta, fara a mai considera acea perioada de 30 zile; Asa procedeaza si furnizorii, asa trebuie sa procedeze si asociatia daca vrea sa nu inregistreze decalaj de suma a penalizarilor, mai ales daca aplica un procent foarte apropiat de cel al furnizorului;
- procentul de penalizare se poate stabili in comitet in functie de situatia financiara din asociatie si de nevoile acesteia, situatie pe care numai comitetul o cunoaste concret sau ar trebui sa o cunoasca, nu membrii asociatiei;
- penalizarile se aplica pentru
orice suma pusa pe lista de intretinere neachitata, indiferent ca este cota de intretinere, fond de rulment, fond de reparatii sau alte contributii cerute.
Nu se penalizeaza penalizarile neincasate (restante).
- in calculul penalizarii nu se introduce fondul de rulment achitat deja, destinatia acestuia fiind a plati facturile venite la asociatie care nu au fost inca repartizate pe liste, deci cu ajutorul acestui fond de rulment se fac plati pentru facturi emise, in avans fata de incasarea pe liste.
Sistemul de penalizare trebuie facut in asa fel incat pe de o parte sa descurajeze acumularea de restante, iar pe de alta parte, prin surplusul de bani acumulat in fondul de penalizari cu care se pot efectua lucrari de intretinere, reparatii, modernizari ale proprietatii comune, sa multumeasca si pe acei proprietari care-si platesc intretinerea la timp si din banii carora (din fondul de rulment) - bani blocati in acest fond adeseori peste nevoia platii cotei lor individuale - se platesc restantele altor proprietari, care lucrari nu mai sunt suportate de proprietari pe liste, ci din acel fond de penalizari.
Dupa cum descrieti dv. acest sistem de penalizare votat in AG, care are in general tendinta de a minimiza raspunderea proprietarilor fata de obligatiile pe care le au, veti ajunge in curand in situatia ca penalizarile catre furnizori sa fie mai mari decat ce incasati pe liste de la restantieri si asta din doua motive:
1. furnizorii nu iau in calcul niciun fond de rulment pentru bunul motiv ca acesta nu este depus la ei in cont si nici nu e prevazut undeva in legislatie;
2. furnizorii incep calculul penalizarii imediat dupa data scadenta - a carei semnificatie este tocmai aceea de limita, altfel n-ar mai pune-o pe factura, dar permit prin lege beneficiarilor sa plateasca fara penalizari inca 30 de zile dupa scadenta.