avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1896 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Cum se repartizeaza pe lista valoarea unui contract de ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Cum se repartizeaza pe lista valoarea unui contract de prestari servicii administrare imobile?

Buna ziua!
Suntem de la o asociatie de proprietari si am incheiat un contract de prestari servicii cu o firma de administrare blocuri care practica tarif per apartament.
In bloc au luat nastere mici conflicte intre proprietarii apartamentelor cu 2 si 3 camere, in sensul ca nu sunt de acord sa plateasca acelasi tarif administratiei.
Precizam ca in contract este precizat faptul ca tariful este de ..../lei/ap in total suma de .... lei.
Va rugam sa ne explicati daca este ilegala repartizarea in acest mod, repartizare care noua ni se pare echitabila deoarece presteaza aceeasi activitate pentru toti.
Va multumim anticipat.
Cel mai recent răspuns: Adriantot , moderator 21:30, 7 August 2014
Iata ce se prevede in HG 1588/2007 cu normele de aplicare a Legii 230/2007 de infiintare, organizare si functionare a asociatiilor de proprietari:
Art. 55. - Alte cheltuieli in cadrul asociatiei de proprietari se repartizeaza in conformitate cu normele si normativele avute in vedere la facturarea comuna a acestora si/sau in conformitate cu clauzele prevazute in contractele incheiate cu furnizorii respectivelor servicii.

Asadar, daca in contract se prevede pretul / apartament, atunci asa se va repartiza.
Numai daca in contract s-ar fi stipulat numai suma, fara alte referinte, atunci ar fi trebuit repartizat pe cota-parte indiviza, conform art.44 din acelasi HG 1588/2007.
Aceasta firma care presteaza servicii de administrare este practic administratorul asociatiei. Conform legii 230/2007 art. 34(2), asociatia poate angaja administrator persoana fizica atestata sau incheia contracte cu persoane juridice specializate si atestate...
Conform art. 43 din HG 1588/2007, repartizarea cheltuielilor de administrarea se face pe cota parte indiviza de proprietate. Asa prevede legea si asa trebuie aplicata. Nicaieri in legislatie nu se prevede ca repartizarea cheltuielilor de administrare se face pe numar de apartamente.

Cu tot respectul pentru @elga50, trebuie sa constatam ca HG 1588/2007 trateaza reparizarea cheltuielilor pe 7 sectiuni distincte. In ultima sectiune, a 7-a intitulata "Repartizarea cheltuielilor de altă natură" chiar in primul articol al acesteia se precizeaza:
Art. 53. - Cheltuielile de altă natură reprezintă cheltuielile efectuate pentru plata unor servicii care nu pot fi repartizate după criteriile prevăzute la art. 47 lit. a)-c) din Legea nr. 230/2007.

Ori la art. 47 lit c din L 230/2007 sunt prevazute
c) cheltuieli pe cota-parte indiviză, în funcţie de suprafaţa utilă a proprietăţii individuale;

Iar acestea sunt tratate pe larg in HG 1588/2007 in sectiunea a 4-a unde in primul articol (art. 43) se precizeaza:
Cheltuielile pe cota-parte indiviză de proprietate, în funcţie de suprafaţa utilă a apartamentelor şi a spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, reprezintă cheltuielile efectuate pentru administrare....

Asadar nu putem repartiza cheltuielile de administrare decat asa cum prevede legislatia clar, adica pe cota parte indiviza.

In legatura cu contractul, acesta este gresit intocmit. Am avut nevoie de administrator si-am dat anunt. Au venit multi printre care si firme de administrare. Una avea in palmares mai multe asociatii, mai multi oameni angajati, program informatic de contabilitate pentru asociatii... Erau tari! Au prezentat intr-o mapa model de contract si model de liste de plata. Uitandu-ma scurt pe listele de plata am vazut o coloana separata cu "cheltuieli de administrare" si-am constatat ca acestea erau repartizate egal tuturor apartamentelor si spatiilor comerciale chiar daca o garsoniera avea 20 m.p., un apartament cu 5 camere 100 m.p iar un spatiu comercial 350 m.p. Citind rapid si contractul am constatat ca si-acolo era prevazut tariful pe numar de apartamente. Mai aveau pe lista si alte asemenea greseli. Am incercat sa arat ca nu respecta legea... dar nu prea au inteles si nu aveam de gand sa tin cursuri cu ei.
Au insistat cu telefoane cateva luni sa inchei contractul cu ei dar nu am facut-o. Mi-am zis ca mai bine angajez un incepator care sa nu stie nimic si-l invat tot decat pe cineva care are experienta cu greseli greu de indreptat.

@adriantot

Una e repartizarea unor cheltuieli care stabilesc printr-un contract, fie cu persoana fizica, fie cu persoana juridica, suma de plata....si atat. Si in acest caz, da, se respecta art.44 - cota-parte indiviza.....
.... si alta e un contract care specifica ca ambele parti - prestator si administrator - convin ca se plateste X lei / apartament.... si atunci trebuie respectat contractul.

Chiar dv. spuneti ca acest contract este gresit intocmit,
Parerea mea este ca, daca legea lasa libertatea de a accepta pret / apartament, atunci, ori se schimba contractul si se respecta art.44, ori se lasa contractul asa si se respecta art.55.
In fond este un contract de prestari servicii care este agreat de ambele parti si respectat ca atare.
Daca proprietarii, in majoritatea lor, nu sunt de acord cu acest contract, atunci se poate propune modificarea lui in spiritul repartizarii pe cota-parte, dar el trebuie schimbat si sa se mentioneze numai suma totala, fara a se mai specifica "pe apartament"..
elga50 a scris:
Parerea mea este ca, daca legea lasa libertatea de a accepta pret / apartament, atunci, ori se schimba contractul si se respecta art.44, ori se lasa contractul asa si se respecta art.55.

Exact de asta-mi era teama si iata ca nu am scapat. Asa ca incerc cu o floare.:flowersblue:
Legea 230/2007 si HG 1588/2007 nu lasa libertatea de a accepta pret/apartament.
Legea este clara: cheltuielile cu administrarea se repartizeaza pe cota indiviza si-atat. Asa prevede legea.

Articolul 55 din HG 1588 face parte din SECŢIUNEA a 7-a, Repartizarea cheltuielilor de altă natură. Iar in primul articol din aceasta sectiune (art. 53) se precizeaza ca aceste cheltuieli "de alta natura" sunt altele si nu cele "prevăzute la art. 47 lit. a)-c) din Legea nr. 230/2007", adica nu cheltuielile de administrare care sunt la litera c).




Eu ofer o :coffee: :)
Noroc ca nu am intalnit asemenea situatii.

Dar sa stiti ca, in general, PFA-ul, firmele de administrare, stabilesc suma de contract / apartament.
Daca va uitati pe toate ofertele acestor persoane juridice, veti observa acest lucru. Poate nu la toate, dar la destule. Si asta pentru simplul motiv ca in pretul de contract firma face diferenta intre un bloc de 40 apartamente si altul de 300 apartamente.
Poate exprimarea in contract o fi fara sintagma "pe apartament", dar la baza stabilirii valorii contractului sta acel pret / apartament. Acum, deh, ce sa zic?
Mai depinde si de cum vrea beneficiarul sa imparta acel cost de administrare.

Personal m-as tine de litera contractului :)
Ultima modificare: Joi, 7 August 2014
elga50, moderator

Alte discuții în legătură

Sistem video poparlan poparlan am montat in bloc sistem supraveghere video si am hotarat sa se plateasca la nr de apartamente este corect? (vezi toată discuția)
Cum se plateste corect femeia de serviciu? dborsanu dborsanu Cum platiti femeia de serviciu? La noi discutia era sa se plateasca dupa cota-parte indiviza, adica cei cu 3 camere sa plateasca mai mult decat cei cu 2 ... (vezi toată discuția)
Repartizare costuri salariale si deratizare claudia31 claudia31 Buna ziua, am si eu cateva intrebari, stau in Pitesti la noi administratorul ia salariu la mp ai apartamentului eu nu stiu daca este corect sau nu, la fel se ... (vezi toată discuția)