"Cetățenii români ale căror drepturi au fost încălcate de către angajatori au posibilitatea de a sesiza autoritățile cipriote centrale sau locale pentru a fi demarată o anchetă.
Plângerile se depun la departamentele districtuale pentru relațiile de muncă unde cetățenii români vor redacta o reclamație în scris, însoțită de xerocopii ale actului de identitate sau pașaportului, valabile, contractului de muncă, fluturași de salariu etc.
Departamentele de relații de muncă primesc sesizări privind neplata salariilor, a orelor suplimentare, nerespectarea normelor de protecție a muncii sau a altor drepturi ale angajaților mai puțin cele legate de plata contribuțiilor către sistemul de asigurări de sociale, în acest ultim caz, reclamațiile se vor depune la serviciile districtuale de asigurări sociale.
Termenul legal de răspuns la aceste plângeri este de 30 zile lucrătoare.
Conform prevederilor legale cipriote, departamentele de relații de muncă au doar un rol de mediator în conflictele de muncă dintre angajatori și angajați, neavând posibilitatea de a recupera bani de la angajatori. Totuși, dacă în urma anchetei desfășurate rezultă că angajatorul a încălcat prevederi legale în domeniul muncii și protecției sociale, atunci Ministerul Muncii și Protecției Sociale va demara o acțiune în justiție împotriva angajatorului. Astfel, interesele angajatului vor și apărate în instanță prin intermediul autorităților cipriote.
În cazul cetățenilor români aflați în situații deosebite, care au venit la muncă în Cipru prin intermediul unor firme românești de plasare a forței de muncă, li se recomandă acestora să se adreseze și Ambasadei României la Nicosia pentru a sesiza aceste aspecte Inspecției Muncii din România".
[ link extern ]