avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 410 soluții astăzi

Conferință avocatnet.ro: Avalanșă de modificări în Codul muncii - analize și detalieri. Tot ce trebuie să știe angajatorii pentru conformare la noua legislație. Rezervă loc și participă → 

Forum Discuţii contabile şi ... Fiscalitate - Impozit pe profit SPONSORIZARE
Discuție deschisă în Fiscalitate - Impozit pe profit

SPONSORIZARE

cum pot beneficia de o sponsorizare pentru achizitionarea de proteze auditive pentru un copil minor,prin contract de sponsorizare sau de mecenat ?
M-i s-a oferit aceasta posibilitate de catre o firma dar nu stiu exact cum se procedeaza in aceste cazuri si daca suma pe care o ofera ca sponsorizare se scade din impozitul pe profit al firmei respective !
Multumesc !
Ultima modificare: Miercuri, 26 Noiembrie 2014
GEORADU1971, utilizator
Cel mai recent răspuns: ContSters294670 , utilizator 11:38, 26 Noiembrie 2014

Va trimit urmatoarele informatii preluate de pe ''manager.ro'' care sper sa va fie de folos
Mecenatul este actul de liberalitate prin care o persoana fizica sau juridica, numita MECENA, transfera, fara obligatie de contrapartida directa sau indirecta, dreptul sau de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare catre o persoana fizica, cu activitate filantropica cu caracter umanitar, pentru desfasurarea unor activitati in domeniile cultural, artistic, medico-sanitar sau stiintific – cercetare fundamentala si aplicata.

IMPORTANT:

Pentru sponsorizare, obiectul comunicarii il constituie produsul sau marca, iar operatia in sine presupune relatii cu dublu sens si cu obligatii reciproce.


Cel care realizeaza o sponsorizare urmareste prin aceasta sa obtina avantaje comerciale cat mai multe, o participare cat mai rentabila, o crestere a notorietatii, o dezvoltare a imaginii de marca, inclusiv punerea cat mai mult in valoare a celui care sustine sponsorizarea.

Operatiunea nu presupune obtinerea unor avantaje sau inapoierea bunurilor respective.

Persoanele fizice sau juridice din Romania nu pot efectua activitati de sponsorizare din surse obtinute de la bugetul de stat.
De o sponsorizare pot beneficia toate persoanele sau institutiile de utilitate publica, care desfasoara o activitate cu caracter, filantropic, cultural, artistic, sportiv, educativ, religios, stiintific sau care este destinata protectiei drepturilor omului si educatiei civice ori calitatii mediului inconjurator.

ATENTIE!

Sponsorul sau beneficiarul pot aduce la cunostinta publicului operatiunea respectiva numai prin promovarea numelui sau a marcii sau a imaginii sale. Legea interzice ca prin operatiunea de sponsorizare sa se faca reclama comerciala in favoarea sponsorului sau a altor persoane decat beneficiarul.

Sponsorizarea poate fi anuntata prin bannere publicitare, inclusiv prin procedee virtuale(link-uri pe pagini web), comunicate de presa, prezentare in mass media, inchirieri de spatii publicitare pe tricouri, cladiri, terenuri etc. in general o propunere de sponsorizare trebuie sa cuprinda numele companiei, sigla acesteia si o scurta prezentare a actiunii.

Pentru mecenat, obiectul il reprezinta institutia, mecenatul bazandu-se pe finantare fara o contraprestatie. Operatiunea de mecenat se realizeaza cat mai discret posibil.

In cele ce urmeaza vom analiza pe rand problematica mecenatului si sponsorizarii.

Mecenatul presupune un anumit sprijin. Acest sprijin poate fi material, financiar sau chiar moral. El este acordat fara contrapartida si are drept scop executarea unor activitati de interes general.

Prin mecenat se realizeaza astfel un transfer al dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare catre o persoana fizica, ca activitate filantropica cu caracter umanitar, pentru desfasurarea unor activitati in domeniile: cultural, artistic, medico-sanitar sau stiintific – cercetare fundamentala si aplicata.

Cel care realizeaza mecenatul (persoana fizica sau juridica) poarta denumirea de mecena. Acesta va incerca sa mentina o anumita discretie in ceea ce priveste actiunea sa, ceea ce il va determina sa utilizeze cu moderatie mass media.

Reusita operatiunii depinde si de asigurarea unei coerente in ceea ce priveste imaginea si tinta urmarita, intre mecena si cel sustinut.

Prin mecenat, o intreprindere poate sa-si consolideze sau sa-si redreseze imaginea. Se poate realiza o buna promovare a culturii in randul publicului.

ATENTIE!

Actul de mecenat incheiat trebuie autentificat, iar continutul acestuia trebuie sa cuprinda obiectul,durata si valoarea lui.

Sponsorizarea poate fi considerata cu adevarat o investitie, urmarindu-se astfel realizarea de avantaje. Sponsorizarea se bazeaza pe o relatie de schimb intemeiata pe principiul prestatie – contraprestatie.

Obiectivele sponsorului sunt favorizate direct sau indirect prin contraprestatiile pe care persoana sponsorizata le furnizeaza, contraprestatii ce sunt stabilite cu anticipatie. Prin sponsorizare sunt utilizate pe scara larga publicitatea, promovarea vanzarilor, relatiile publice.

Putem deosebi doua tipuri de sponsorizare: sponsorizarea de notorietate si sponsorizarea de imagine.

Sponsorizarea de notorietate are ca scop cresterea notorietatii numelui unui produs sau al societatii, urmarindu-se ca acesta sa fie prezent in mintea unui numar cat mai mare de indivizi.

Sponsorul urmareste ca prezenta sa sa fie cat mai puternica atat in spatiul de desfasurare a evenimentului, cat si in mass media. Trebuie avut in vedere insa sa nu se confunde sponsorizarea cu publicitatea.

Sponsorizarea de imagine are in vedere consolidarea imaginii de marca, in mintea publicului producandu-se o asociere puternica intre un eveniment si un produs sau o societate.

Este foarte important in acest caz sa se asigure o concordanta intre caracteristicile evenimentului sustinut si imaginea pe care firma doreste sa o ofere despre produsele sale.

Mai putem vorbi, de asemenea, si de o sponsorizare de credibilitate. in acest caz, intreprinderile investesc in domenii de activitate aflate in legatura cu domeniul lor de activitate.

Prin sponsorizare nu se adreseaza un mesaj direct, ca in publicitate, tehnica bazan-du-se pe asocierea dintre caracteristicile evenimentului sponsorizat si imaginea marcii promovate.

Poate fi beneficiar al sponsorizarii:

a) orice persoana juridica fara scop patrimonial, care desfasoara in Romania sau urmeaza sa desfasoare o activitate in domeniile: cultural, artistic, educativ, de invatamant, stiintific – cercetare fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protectiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenta si servicii sociale, de protectie a mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociatiilor profesionale, precum si de intretinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice.

b) institutiile si autoritatile publice, inclusiv organele de specialitate ale administratiei publice, pentru activitatile mai sus prezentate.

Acestea sunt: ministerele, agentiile guvernamentale, primariile, unitatile aflate in subordinea acestora, unitati sanitare si de asistenta sociala, unitati si institutii de invatamant, organizatii neguvernamentale etc.;

c) emisiuni ori programe ale organismelor de televiziune sau radiodifuziune, precum si carti ori publicatii din domeniile anterior definite.

d) orice persoana fizica cu domiciliul in Romania a carei activitate intr-unul dintre domeniile prezentate este recunoscuta de catre o persoana juridica fara scop lucrativ beneficiari ai sau de catre o institutie publica, ce activeaza constant in domeniul pentru care se solicta sponsorizarea.

IMPORTANT:

– sponsorul ori beneficiarul are dreptul sa aduca la cunostinta publicului sponsorizarea prin promovarea numelui, marcii sau imaginii sponsorului;

– sponsorul ori beneficiarul este obligat sa aduca la cunostinta publicului sponsorizarea intr-un mod care sa nu lezeze, direct sau indirect, activitatea sponsorizata, bunele moravuri sau ordinea si linistea publica;

– denumirile publicatiilor, titlurile cartilor si ale emisiunilor de radio si televiziune sponsorizate trebuie anuntate ca atare;

– anunturile sunt formulate astfel incat sa reiasa clar actiunea de sponsorizare si sunt aduse la cunoatinta publicului, in mod gratuit, de catre beneficiarul sponsorizarii;

– in cadrul activitatilor de sponsorizare sau de mecenat se interzice ca sponsorul, mecena sau beneficiarul sa efectueze reclama sau publicitate comerciala, anterioara, concomitenta sau ulterioara in favoarea acestora sau a altor persoane.

Poate fi beneficiar al mecenatului orice persoana fizica, cu domiciliul in Romania, fara obligativitatea de a fi recunoscuta de catre o persoana juridica fara scop lucrativ sau de catre o institutie publica, care necesita un sprijin in urmatoarele domenii de activitate:

– cultural;

– artistic;

– medico-sanitar;

– stiintific – cercetare fundamentala si aplicata.

ATENTIE!

Sunt interzise:

– sponsorizari reciproce intre persoane fizice sau juridice;

– sponsorizari efectuate de catre rude ori afini pana la gradul al patrulea inclusiv;

– sponsorizarea unei persoane juridice fara scop lucrativ de catre o alta persoana juridica care conduce sau controleaza direct persoana juridica sponsorizata.''


In concluzie mecenatul se poate face direct de o persoana juridica catre o persoana fizica,act autentificat la notar pe cand sponsorizarea nu poate fi realizata direct,decat printr-o organizatie nonprofit care la randul ei va sponsoriza persoana fizica.Exista diferente asa cum ati vazut pentru sponsor si cel sponsorizat in cele doua cazuri.
Atat sponsorizarea cat si mecenatul sunt cheltuieli nedeductibile ele diminuand impozitul pe profit datorat daca suma respective se incadreaza in 3 la mie din cifra de afaceri ,dar nu mai mult de 20% din impozitul pe profit datorat.


~ final discuție ~