buna ziua am si eu o mare problema am fost anuntata pe data de 2 ianuarie sa nu ma mai duc la munca ca au inchis firma cu data de 31 decembrie 2015 si ca m-au dat afara,asta fara sa ma anunte in vreun fel inainte.in luna noiembrie am anuntat patroana ca sunt insarcinata dar nu a vrut sa imi semneze aceea instiintare iar de atunci au aparut problemele nu mi sau mai dat salariile aferente luni noiembrie si nici decembrie si ma tot ameninta ca inchide punctul de lucru si isi face altul dupa ca asa este legal sa ma de-a afara eu lucram 10 ore pe zi aveam 16 mil salariu dar in cm 900ron am rugat-o sa nu mai fumeze in biroul in care stateam si eu ca sunt insarcinata nu a vrut,si mai multe acum 3 zile am pierdut sarcina am avut avort spontan de la stres,raceala cauzata de la locul de munca.ce ii pot face si cum imi recuperez banii?era normal sa semneze in locul meu eu nu trebuia sa fiu in preaviz?
Art.40 alin.2 C.mun.:
(2) Angajatorului in revin, in principal, urmatoarele obligatii:
....
c) sa acorde salariatilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractele individuale de munca;
....
Prin urmare, neplata drepturilor salariale poate face obiectul :
- unei sesizari la ITM-ul in raza caruia acel angajator isi are sediul social
In sesizare veti specifica datele dvs de identitate , precum si neregulile savarsite de catre angajatorul dvs in legatura cu relatiile de munca, securitatea si sanatatea in munca . De exemplu, neplata salariului, neinregistrarea demisiei, neplata orelor suplimnetare, neacordarea reapausului saptamanal etc.
ITM-ul va constata incalcarea legislatiei muncii si va putea sanctiona - indirect - cu avertisment sau cu amenda pe angajator, dar nu-l poate obliga pe angajator sa va plateasca salariile restante.
Sesizarile pot fi transmise catre ITM (Inspectoratul Teritorial de Munca) prin:
- posta;
- e-mail;
- fax;
- inregistrate chiar la sediul institutiei.
- unei actiuni in instanta la Tribunalul in raza caruia aveti domiciliul sau locul de munca.
Singura autoritate in stat care il poate obliga pe angajator este instanta de judecata. Actiunea se depune la Tribunalul in a carui raza aveti domiciliu sau locul de munca , in termen de 3 ani de la data de cand trebuia sa va plateasca salariile. Actiunea este scutita de plata taxelor judiciare.
- unei proceduri de mediere.
Medierea conflictelor de munca poate interveni atat in faza extraprocesuala (inaintea declansarii unui proces in fata instantelor de judecata) cat si in etapa procesuala (dupa ce s-au formulat cereri de chemare in judecata, apeluri sau recursuri).
Pentru medierea conflictelor individuale de munca sunt aplicabile prevederile art. 73 alin. (2) din Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, cu modificarile si completarile ulterioare. ( art. 178 (2) din Legea 62/2001 a Dialogului social).