avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1044 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate - partida simplă ... Facturare pe PFA/SRL pentru servicii prestate ca ...
Discuție deschisă în Contabilitate - partida simplă şi obligaţii fiscale declarative pentru PFA, II, AF

Facturare pe PFA/SRL pentru servicii prestate ca freelancer

Vreau sa incep activitatea ca freelancer prin servicii de genul oDesk / Elance si altele similare si am cateva intrebari legate de modul in care ar trebui sa intocmesc facturile pentru banii incasati prin aceste servicii.

Sistemul functioneaza in felul urmator: eu gasesc clientii prin serviciile respective, prestez munca solicitata si incasez banii de la clienti tot prin intermediul serviciilor respective (prin sistemul lor de plati). Banii care se acumuleaza in contul meu de pe oDesk / Elance sunt apoi transferati prin transfer bancar intr-o banca din Romania (in lei sau o valuta). Odesk / Elance incaseaza un comision pentru serviciul lor de X% din suma si mai exista si ceva comisioane fixe de transfer.

Cum nu am o relatie contractuala directa cu clientii respectivi, lor le va emite oDesk / Elance o factura pentru servicii, nu le-o emit eu direct. Cu atat mai mult, de multe ori nici nu am datele necesare pentru a putea emite o factura catre clientii respectivi (gen nume, banca, cod TVA daca sunt din UE, etc.).

Un exemplu concret:

Daca am lucrat cu 5 clienti diferiti si fiecare a platit 100$ pentru munca prestata, ei au primit o factura de la Odesk / Elance de 100$ fiecare. In contul meu de pe oDesk / Elance s-au adunat 5 x 100$ - comision (sa zicem 10%) = 450$.

In momentul in care solicit sa-mi fie tranferati banii in Romania, se mai percepe un comision de transfer (sa zicem 10$) iar suma ramasa este transferata la noi fie in lei fie in euro (la un curs USD/RON sau USD/EUR stabilit de Odesk / Elance). Practic eu primesc in banca din Romania 440$, fie in lei, fie in EUR, la un curs valutar care difera de cursul BNR.

Intrebarile concrete legate de facturare:

1. Cum eu ca PFA / SRL am o relatie contractuala (un contract virtual) doar cu oDesk / Elance si ei actioneaza ca intermediari pentru plati si pentru serviciile prestate, banuiesc ca facturile va trebui sa le emit catre oDesk / Elance de fiecare data cand solicit o plata (un tranfer catre banca din RO), corect? Banii in contul din RO vor intra din partea oDesk / Elance.

2. Ce servicii facturez pe factura daca am lucrat pentru 5 clienti diferiti (sa presupunem ca am realizat traduceri pentru 3 din ei si am desenat niste elemente grafice pentru ceilalti 2)?

3. Pot emite factura fara sa am un contract fizic semnat de oDesk / Elance? Dum cum ziceam, cu ei am doar un contract electronic acceptat de mine in momentul in care mi-am facut contul la ei (practic am acceptat User Agreement-ul lor, care e intocmit in engleza).

4. Cum banii o sa intre in EUR sau lei, dar din contul meu de freelancer pleaca o suma in USD (solicit transfer a X$), in ce moneda intocmesc factura si cand? Si la ce curs? De obicei cursul de schimb nu e clar pana in momentul in care banii au ajuns in contul din RO (nu e clar la momentul la care se initiaza transferul).

5. Daca facturez la cursul BNR din ziua solicitarii transferului mai mult ca sigur o sa am diferente de curs valutar pana in momentul in care banii intra efectiv in cont. Cum inregistrez diferentele respective daca ele exista?

6. In cazul unui PFA, daca pastrez banii in EUR o perioada de timp, intr-un cont in EUR dintr-o banca din Romania, si apoi ii schimb in lei (sa presupunem la 6 luni dupa ce au intrat in contul din RO), mai inregistrez transferul EUR - RON in registrul de evidenta fiscala sau alte registre (registrul de incasari)?

Va multumesc pentru ajutor.





Ultima modificare: Joi, 8 Ianuarie 2015
dorincornea, utilizator
Cel mai recent răspuns: ContSters256771 , utilizator 16:12, 9 Ianuarie 2015
1. Facturati catre oDesk / Elance.
2. Facturati serviciile prestate - puteti face 5 linii pe factura cu detalii despre fiecare lucrare in parte (numar de comanda, data, numele documentului tradus etc ... ce aveti disponibil).
3. Fiscul roman nu cred ca va va crea probleme atata timp cat va inregistrati veniturile. Era problematic in sens invers - daca primeati o factura de servicii fara contract.
4. Factura poate fi intocmita in orice moneda dar daca exista TVA va trebui sa evidentiati TVA-ul si in lei. O puteti face atat in USD cat si in lei in acelasi timp. Cursul este cel valabil in ziua emiterii facturii (publicat de BNR in ziua anterioara).
5-6. Vor exista diferente de curs valutar in plus sau in minus care vor fi trecute pe venituri sau cheltuieli in momentul schimbului valutar si/sau incasarii facturii. Asa se procedeaza la societati comerciale dar la PFA-uri nu sunt definite ca venituri impozabile diferentele de curs valutar. Puteti sa treceti in registrul de incasari si plati incasarea exact la cursul din ziua in care ati incasat factura si atunci nu mai aveti diferente. Cand faceti schimbul valutar nu va apare incasare. Nu sunt lamurit cum se va proceda cu registrul de evidenta fiscala de acum incolo.
Va multumesc mult pentru raspuns. Mai am cateva neclaritati:

Legat de punctul 1), atat oDesk cat si Elance au sediul central in SUA dar au birouri si in Europa. Inca nu mi-e foarte clar ce companie apare pe transferul bancar (daca apare sucursala din Europa sau compania mama din SUA). Daca banii ajung in contul meu dintr-o banca din Europa, factura o pot face catre compania mama din SUA sau catre sucursala din Europa?

Legat de punctul 2), banuiesc ca va trebui sa trec pe factura sumele pentru fiecare client in parte dupa scaderea comisionului de serviciu (cei 10%) si de transfer (cei 10$). Din exemplul meu, practic voi factura 88$ pe fiecare din cele 5 linii cu suma totala de 440$, corect?

Legat de punctul 4) si TVA, momentan nu sunt platitor de TVA. Dar daca voi avea facturi emise atat in lei cat si in alta valuta (EUR / USD), cum calculez daca am ajuns la plafonul de 65000 EUR (sau 220000 lei) peste care sunt obligat sa devin platitor de TVA?
1. Trebuie sa vedeti cu cine aveti contractul incheiat. Ar fi bine de clarificat aceste aspecte cu clientul dvs. Sunt diferente daca clientul este in stat UE sau nonUE. Daca este in stat UE ar putea fi inregistrat in scopuri de TVA in statul UE caz in care trebuie sa fiti inregistrat in registrul operatorilor intracomunitari.

2. Ori facturati suma intreaga si va este facturat comisionul ori facturati suma mica. Varianta a doua mi se pare mai usor de aplicat.

4. Emiteti facturile atat in lei cat si in valuta iar pentru calculul cifrei de afaceri luati in considerare suma in lei. Pana in a 10-a zi urmatoare lunii in care depasiti suma de 220000 trebuie sa va inregistrati in scopuri de TVA.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Facturare pe srl pentru servicii prestate ca freelancer pe elance / odesk ecaterinamihailovici ecaterinamihailovici ”Am inceput activitatea ca freelancer pe site-urile de genul Elance / oDesk si altele similare. Activitatea a fost inceputa acum un an si am inceput usor, ... (vezi toată discuția)
Facturare pe srl pentru servicii prestate ca freelancer victor2015 victor2015 Am inceput activitatea ca freelancer pe site-urile de genul Elance / oDesk si altele similare. Activitatea a fost inceputa acum un an si am inceput usor, ... (vezi toată discuția)
Implicatii servicii freelanceri Iulia_8891 Iulia_8891 O societate cu CAEN de realizare a software-ului doreste sa foloseasca serviciile prestate de niste programatori freelanceri (de pe diverse site-uri de ... (vezi toată discuția)