Vreau sa incep activitatea ca freelancer prin servicii de genul oDesk / Elance si altele similare si am cateva intrebari legate de modul in care ar trebui sa intocmesc facturile pentru banii incasati prin aceste servicii.
Sistemul functioneaza in felul urmator: eu gasesc clientii prin serviciile respective, prestez munca solicitata si incasez banii de la clienti tot prin intermediul serviciilor respective (prin sistemul lor de plati). Banii care se acumuleaza in contul meu de pe oDesk / Elance sunt apoi transferati prin transfer bancar intr-o banca din Romania (in lei sau o valuta). Odesk / Elance incaseaza un comision pentru serviciul lor de X% din suma si mai exista si ceva comisioane fixe de transfer.
Cum nu am o relatie contractuala directa cu clientii respectivi, lor le va emite oDesk / Elance o factura pentru servicii, nu le-o emit eu direct. Cu atat mai mult, de multe ori nici nu am datele necesare pentru a putea emite o factura catre clientii respectivi (gen nume, banca, cod TVA daca sunt din UE, etc.).
Un exemplu concret:
Daca am lucrat cu 5 clienti diferiti si fiecare a platit 100$ pentru munca prestata, ei au primit o factura de la Odesk / Elance de 100$ fiecare. In contul meu de pe oDesk / Elance s-au adunat 5 x 100$ - comision (sa zicem 10%) = 450$.
In momentul in care solicit sa-mi fie tranferati banii in Romania, se mai percepe un comision de transfer (sa zicem 10$) iar suma ramasa este transferata la noi fie in lei fie in euro (la un curs USD/RON sau USD/EUR stabilit de Odesk / Elance). Practic eu primesc in banca din Romania 440$, fie in lei, fie in EUR, la un curs valutar care difera de cursul BNR.
Intrebarile concrete legate de facturare:
1. Cum eu ca PFA / SRL am o relatie contractuala (un contract virtual) doar cu oDesk / Elance si ei actioneaza ca intermediari pentru plati si pentru serviciile prestate, banuiesc ca facturile va trebui sa le emit catre oDesk / Elance de fiecare data cand solicit o plata (un tranfer catre banca din RO), corect? Banii in contul din RO vor intra din partea oDesk / Elance.
2. Ce servicii facturez pe factura daca am lucrat pentru 5 clienti diferiti (sa presupunem ca am realizat traduceri pentru 3 din ei si am desenat niste elemente grafice pentru ceilalti 2)?
3. Pot emite factura fara sa am un contract fizic semnat de oDesk / Elance? Dum cum ziceam, cu ei am doar un contract electronic acceptat de mine in momentul in care mi-am facut contul la ei (practic am acceptat User Agreement-ul lor, care e intocmit in engleza).
4. Cum banii o sa intre in EUR sau lei, dar din contul meu de freelancer pleaca o suma in USD (solicit transfer a X$), in ce moneda intocmesc factura si cand? Si la ce curs? De obicei cursul de schimb nu e clar pana in momentul in care banii au ajuns in contul din RO (nu e clar la momentul la care se initiaza transferul).
5. Daca facturez la cursul BNR din ziua solicitarii transferului mai mult ca sigur o sa am diferente de curs valutar pana in momentul in care banii intra efectiv in cont. Cum inregistrez diferentele respective daca ele exista?
6. In cazul unui PFA, daca pastrez banii in EUR o perioada de timp, intr-un cont in EUR dintr-o banca din Romania, si apoi ii schimb in lei (sa presupunem la 6 luni dupa ce au intrat in contul din RO), mai inregistrez transferul EUR - RON in registrul de evidenta fiscala sau alte registre (registrul de incasari)?
Va multumesc pentru ajutor.
Cel mai recent răspuns:
ContSters256771 , utilizator
16:12, 9 Ianuarie 2015