Am inceput activitatea ca freelancer pe site-urile de genul Elance / oDesk si altele similare.
Activitatea a fost inceputa acum un an si am inceput usor, usor sa am incasari. Acum am deschis un SRL si as dori sa inregistrez incasarile viitoare pe societate pentru a fi in legalitate.
Am cateva intrebari legate de modul in care ar trebui sa intocmesc facturile pentru banii incasati prin aceste servicii.
Sistemul functioneaza in felul urmator:
Eu gasesc clientii prin serviciile respective, prestez munca solicitata si incasez banii de la clienti tot prin intermediul serviciilor respective (prin sistemul lor de plati).
Banii care se acumuleaza in contul meu de pe oDesk / Elance sunt apoi transferati in contul meu de PayPal. De pe PayPal solicit un transer transfer bancar intr-o banca din Romania (in lei sau o valuta). Odesk / Elance incaseaza un comision pentru serviciul lor de X% din suma si mai exista si ceva comisioane fixe de transfer. (comision Paypal $2,5)
Cum nu am o relatie contractuala directa cu clientii respectivi, lor le va emite oDesk / Elance o factura pentru servicii, nu le-o emit eu direct.
Cu atat mai mult, de multe ori nici nu am datele necesare pentru a putea emite o factura catre clientii respectivi (gen nume, banca, cod TVA daca sunt din UE, etc.), iar clientii sunt din zone diferite ale lumii.
Un exemplu concret:
Daca am lucrat cu un client si valoarea toala pentru munca prestata este $210, el a primit of factura de la Odesk / Elance de 210$.
Aveti atasat un exemplu al facturii emise:
[ link extern ]
In contul meu de pe oDesk / Elance s-au adunat 210$ - comision $18,38 (8,75%) = 191.62$
Aveti atasat extrasul din site-ul Elance:
[ link extern ]
Aici este factura comisionului de 8,75% perceput de Elance:
[ link extern ]
In momentul in care solicit sa-mi fie tranferati banii in Romania, se mai percepe un comision de transfer prin PayPal (sa zicem 2,5$) iar suma ramasa este transferata la noi fie in lei fie in euro (la un curs USD/RON sau USD/EUR stabilit de Odesk / Elance).
Practic eu primesc in banca din Romania 191.62$, fie in lei, fie in EUR, la un curs valutar care difera de cursul BNR.
La trimiterea banilor de pe Paypal pe una din banci, detaliile apar in felul urmator:
Withdraw Funds to Credit Card (Unique Transaction ID # 9K456771VB123604N)
Total amount: -$191.62 USD
Fee amount: -$2.50 USD
Net amount: -$189.12 USD
Date: Mar 30, 2015
Time: 08:05:10 PDT
Status: Completed
Subject: You have sent $189.12 USD to Credit Card with PayPal
Transfer to: Visa Debit Card XXXX-XXXX-XXXX-0123
This transaction will appear on your bill as "PAYPAL *IONVASILE".
Cand banii ajung in contul unul din conturile din Romania informatia apare in felul urmator in extrasul de cont:
Asa apare in extrasul de cont de la Banca Transilvania:
Data entry carduri;ATM/POS 27/03/15 TID00000001 0000000144235314369001ION VASILE [CMTP502] 4141-9572 RRN - REF. 000z6641465852825. Si suma direct in lei
Asa apare in extrasul de cont de la ING:
01/04/2015 Cumparare POS corectie
Nr. card: 65xx xxxx xxxx 1234
Terminal: ION VASILE LU 35676369334
Data: 31-03-2015
Suma: 189,12 USD
Suma transmisa spre decontare: 174,08 EUR Rata ING: 4.3532
Credit: + 757.81 (suma care a fost incasata in lei)
Intrebarile legate de facturare:
1. Cum eu ca SRL am o relatie contractuala (un contract virtual) doar cu oDesk / Elance si ei actioneaza ca intermediari pentru plati si pentru serviciile prestate, banuiesc ca facturile va trebui sa le emit catre oDesk / Elance de fiecare data cand solicit o plata (un tranfer catre banca din RO), corect?
2. Cum justific eu ca suma incasata pe contul din romania pentru o anumita factura din Elance / Odesk?
3. Ce servicii facturez pe factura daca am lucrat pentru 5 clienti diferiti (sa presupunem ca am realizat logo-uri pentru 2 din ei si carti de vizita pentru ceilalti 3)? Iar transferul de pe PayPal in contul bancar din Romania o fac pentru suma cumulata din facturi ca sa nu mai platesc comisionul de transfer pentru fiecare tranzactie in parte. (Comision PayPal $2,5)
4. Pot emite factura fara sa am un contract fizic semnat de oDesk / Elance? Dupa cum ziceam, cu ei am doar un contract electronic acceptat de mine in momentul in care mi-am facut contul la ei (practic am acceptat User Agreement-ul lor, care e intocmit in engleza).
5. Cum banii o sa intre in EUR sau lei, dar din contul meu de freelancer pleaca o suma in USD (solicit transfer a X$), in ce moneda intocmesc factura si cand? Si la ce curs?
De obicei cursul de schimb nu e clar pana in momentul in care banii au ajuns in contul din RO (nu e clar la momentul la care se initiaza transferul).
6. Daca facturez la cursul BNR din ziua solicitarii transferului mai mult ca sigur o sa am diferente de curs valutar pana in momentul in care banii intra efectiv in cont. Cum inregistrez diferentele respective daca ele exista?
7. In cazul unui SRL, daca pastrez banii in EUR o perioada de timp, intr-un cont in EUR dintr-o banca din Romania, si apoi ii schimb in lei (sa presupunem la 6 luni dupa ce au intrat in contul din RO), mai inregistrez transferul EUR - RON in registrul de evidenta fiscala sau alte registre (registrul de incasari)?
Va rog sa ma ajutati in privinta acestei probleme.
Am citit pe diferite forumuri si parerile sunt impartite. Nu am reusit sa gasesc o solutie finala.
In momentul actual in Romania sunt inregistrati 17,886 de freelanceri doar pentru site-ul elance si foarte multi cautam aceste raspunsuri.
Daca aveti nevoie de mai multe informatii va rog sa imi spuneti.
Va multumesc si astept un raspuns.