Exista foarte multe articole mai vechi in legatura cu registrele obligatorii pentru un PFA la norma de venit insa nu este foarte clar cum se modifica obligativitatea detinerii si completarii acestor registre incepand cu anul 2015.
Pentru un PFA la norma de venit, noul cod fiscal din 2015 prevede la art. 49 alin. (8) urmatoarele:
(8) Contribuabilii care desfăşoară activităţi pentru care venitul net se determină pe bază de norme de venit au obligaţia să completeze numai partea referitoare la venituri din Registrul de evidenţă fiscală şi nu au obligaţii privind evidenţa contabilă.
In legatura cu registrele si jurnalele obligatorii pentru un PFA la norma de venit, din discutiile mai vechi de pe forum si legislatia in vigoare am inteles ca se aplica urmatoarele:
1.
Registrul unic de control este
optional pentru un PFA.
Conform legii 252/2003, art. 1:
Art. 1.
(1) Contribuabilii, persoane juridice înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, autorizate potrivit legii, au obligaţia să ţină registrul unic de control.
(2) Celelalte categorii de contribuabili pot ţine registrul unic de control, în funcţie de opţiunea acestora.
Cum un PFA nu este persoana juridica, detinerea unui registru unic de control pare intr-adevar sa fie optionala.
2.
Registrul-jurnal de Incasari si Plati si
Registrul inventar nu par sa mai fie necesare incepand cu anul 2015, pentru un PFA la norma de venit.
Din cate am inteles aceste registre sunt obligatorii numai in cazul in care PFA-ul ar conduce contabilitatea in partida simpla. Insa art. 49 alin. (8) din noul cod fiscal (citat mai sus) prevede ca PFA-urile la norma de venit
nu au obligaţii privind evidenţa contabilă deci aceste registre nu ar mai fi necesare.
3.
Jurnalul de Vanzari si
Jurnalul de Cumparari: banuiesc ca se aplica aceeasi logica ca la punctul 2. de mai sus.
4.
Registrul de evidenta al salariatilor este necesar numai daca PFA-ul are angajati.
5.
Registrul de evidenta fiscala pare sa fie singurul registru care este obligatoriu pentru un PFA la norma de venit incepand cu 2015, dar se va completa numai partea referitoare la venituri.
Sunt corecte interpretarile de mai sus? Exista obligativitatea detinerii si intocmirii de alte registre pentru un PFA la norma de venit fara salariati, in afara de Registrul de evidenta fiscala?
Va rog sa argumentati opiniile in legatura cu acest subiect cu baza legala care sustine opinia exprimata.