avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 717 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate - partida simplă ... Registre si jurnale obligatorii la PFA la norma de ...
Discuție deschisă în Contabilitate - partida simplă şi obligaţii fiscale declarative pentru PFA, II, AF

Registre si jurnale obligatorii la PFA la norma de venit in 2015

Exista foarte multe articole mai vechi in legatura cu registrele obligatorii pentru un PFA la norma de venit insa nu este foarte clar cum se modifica obligativitatea detinerii si completarii acestor registre incepand cu anul 2015.

Pentru un PFA la norma de venit, noul cod fiscal din 2015 prevede la art. 49 alin. (8) urmatoarele:


(8) Contribuabilii care desfăşoară activităţi pentru care venitul net se determină pe bază de norme de venit au obligaţia să completeze numai partea referitoare la venituri din Registrul de evidenţă fiscală şi nu au obligaţii privind evidenţa contabilă.


In legatura cu registrele si jurnalele obligatorii pentru un PFA la norma de venit, din discutiile mai vechi de pe forum si legislatia in vigoare am inteles ca se aplica urmatoarele:

1. Registrul unic de control este optional pentru un PFA.

Conform legii 252/2003, art. 1:

Art. 1.
(1) Contribuabilii, persoane juridice înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, autorizate potrivit legii, au obligaţia să ţină registrul unic de control.

(2) Celelalte categorii de contribuabili pot ţine registrul unic de control, în funcţie de opţiunea acestora.


Cum un PFA nu este persoana juridica, detinerea unui registru unic de control pare intr-adevar sa fie optionala.

2. Registrul-jurnal de Incasari si Plati si Registrul inventar nu par sa mai fie necesare incepand cu anul 2015, pentru un PFA la norma de venit.

Din cate am inteles aceste registre sunt obligatorii numai in cazul in care PFA-ul ar conduce contabilitatea in partida simpla. Insa art. 49 alin. (8) din noul cod fiscal (citat mai sus) prevede ca PFA-urile la norma de venit nu au obligaţii privind evidenţa contabilă deci aceste registre nu ar mai fi necesare.

3. Jurnalul de Vanzari si Jurnalul de Cumparari: banuiesc ca se aplica aceeasi logica ca la punctul 2. de mai sus.

4. Registrul de evidenta al salariatilor este necesar numai daca PFA-ul are angajati.

5. Registrul de evidenta fiscala pare sa fie singurul registru care este obligatoriu pentru un PFA la norma de venit incepand cu 2015, dar se va completa numai partea referitoare la venituri.

Sunt corecte interpretarile de mai sus? Exista obligativitatea detinerii si intocmirii de alte registre pentru un PFA la norma de venit fara salariati, in afara de Registrul de evidenta fiscala?

Va rog sa argumentati opiniile in legatura cu acest subiect cu baza legala care sustine opinia exprimata.
Cel mai recent răspuns: DamianCS , utilizator 17:07, 9 Decembrie 2015
Logica este f buna... =D>
Intre timp am primit si un raspuns scris de la ANAF (le-am adresat intrebarile intr-o forma similara cu cele postate mai sus):

In legatura cu Registrul de Evidenta Fiscala, Registrul-jurnal de Incasari si Plati si Registrul Inventar:

Potrivit art. 48 alin. (8) si (9) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, asa cum a fost modificata prin O.U.G. nr. 80/2014 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi a altor acte normative, incepand cu 1 ianuarie 2015, contribuabilii pentru care determinarea venitului anual se efectuează în sistem real au obligaţia să completeze Registrul de evidenţă fiscală, în vederea stabilirii venitului net anual. Modelul şi conţinutul Registrului de evidenţă fiscală vor fi aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice.

Avand in vedere aceasta prevedere legala, Registrul-jurnal de incasari si plati si Registrul inventar nu se mai utilizeaza incepand cu 1 ianuarie 2015.

Potrivit art. 49 alin. (8) din Codul fiscal, modificat prin O.U.G. nr. 80/2014, contribuabilii care desfăşoară activităţi pentru care venitul net se determină pe bază de norme de venit au obligaţia să completeze numai partea referitoare la venituri din Registrul de evidenţă fiscală şi nu au obligaţii privind evidenţa contabilă.


In legatura cu Registrul unic de control:

In conformitate cu prevederile art. 1 din Legea nr. 252/2003, privind Registrul unic de control, contribuabilii, persoane juridice înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, autorizate potrivit legii, au obligaţia să ţină registrul unic de control. Celelalte categorii de contribuabili pot ţine registrul unic de control, în funcţie de opţiunea acestora.


In legatura cu Jurnalul de Incasari si Jurnalul de Cumparari:

Precizam ca Jurnalul de vanzari si Jurnalul de cumparari sunt evidente obligatorii pentru toate persoanele impozabile, in scopul taxei pe valoarea adaugata, in conformitate cu art. 156 alin. (1) din Codul fiscal si pct. 79 alin. (2) din normele metodologice date in aplicarea art. 156, aprobate cu H.G. nr. 44/2004.
Ultima modificare: Joi, 12 Februarie 2015
dorincornea, utilizator
A fost aprobat modelul Registru de evidenta fiscala? Daca de la 1 ianuarie 2015 nu se mai foloseste Registru de incasari si plati cum se procedeaza pana la aparitia noului registru?
Nu a fost inca aprobat modelul pentru noul Registru de evidenta fiscala. Cei de la ANAF mi-au zis verbal ca ei merg in continuare cu vechile registre pana apare cel nou insa din punct de vedere legal nu mai exista nici o obligatie sa le completati pe cele vechi.

Eu personal am ales sa nu le completez pe cele vechi si sa astept sa apara noul registru.
In continuare se completeaza Registrul jurnal de incasari si plati si Registrul inventar? nu stiti nimic despre registrul de evidenta fiscala in cazul PFA urilor?

Alte discuții în legătură

Pfa norma de venit,neplatitor de tva,ce registre imi trebuie??? suciugeorgeta suciugeorgeta Mi-am facut un Pfa cod 9602,servicii de cosmetica,am optat pentru norma de venit,neplatitor de tva , ce registre trebuie sa completez?? Am luat si casa de ... (vezi toată discuția)
Sfat in legatura cu pfa sensoaltec sensoaltec buna, am un pfa deschis de aproape 2 luni. sunt neplatitor de tva si am inteles ca nu am nevoie de registru unic de control si de registru evidenta fiscala. ... (vezi toată discuția)
Evidenta la pfa Iulia Feher Iulia Feher Buna, pentru persoanele care isi tin evidenta cu documente tipizate la Pfa neplatitor de tva, domeniu de activitate comerț cu amănuntul, ma intereseaza ce ... (vezi toată discuția)