Aici sunt cateva dispozitii ale Const. din 1991., desi nu inteleg de trebuie comentat pe baza Const. din 1991 si n u a celei din 2003. La obiect:
Art. 107 - Actele Guvernului
(1) Guvernul adopta hotarari si ordonante.
(2) Hotararile se emit pentru organizarea executarii legilor.
(3) Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in limitele si in conditiile prevazute de aceasta.
(4) Hotararile si ordonantele adoptate de Guvern se semneaza de primul-ministru, se contrasemneaza de ministrii care au obligatia punerii lor in executare si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei. Nepublicarea atrage inexistenta hotararii sau ordonantei. Hotararile care au caracter militar se comunica numai institutiilor interesate.
Art. 114 - Delegarea legislativa
(1) Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor organice.
- in speta nu se specifica nimic despre faptul ca cele 3 OUG au fost contrasemnate de ministrii si publicate in MOF. Ele au fost depuse la Parlament. Nu a existat vreo lege de abilitare , si chiar daca ar fi existat , nu ar fo fost posibila si in aceste domenii in care Guvernul a emis respectivele OUG.
(4) Arestarea se face in temeiul unui mandat emis de magistrat, pentru o durata de cel mult 3 zile. Asupra legalitatii mandatului, arestatul se poate plange judecatorului, care este obligat sa se pronunte prin hotarare motivata. Prelungirea arestarii se aproba numai de instanta de judecata.
1) Parlamentul adopta legi constitutionale, legi organice si legi ordinare.
(2) Legile constitutionale sunt cele de revizuire a Constitutiei.
in Ordonanţa privind modificarea Codului de procedură penală, a fost introdusă o prevedere ce dă procurorului puterea de a dispune luarea măsurii arestării preventive, fără intervenţia instanţei de judeca.
-In speta - aici Guvernul a emis o OUG privind o modificare a unei dispozitii constitutionale, modificare ce ar fi terbuit sa se faca printr-o lege de revizuire a Constitutiei, pe care o putea face doar Parlamentul...cu privire la arestarea preventiva.
Modificarea Legii invatamantului si modificarea Statutului functionarilor publici se putea face printr-o lege ordinara , si doar la nitiativa legislativa a Parlamentului.
Cam atat imi trece prin cap la ora asta ( chiar daca sunt prostii) .. asta..este 2: 18 AM..dar o sa ma mai gandesc:)
Atunci cand ne folosim de metoda de interpretare logica , utilizam o serie de argumente logice, cu m ar fi: ad absurdum, per a contrario, a fortiori, a majori ad minus, etc..de exemplu, folosind metoda logica, rezolvarea cauzei pe baza de analogie, art. 3 din C. civil roman, prevede :,, judecatorul care va refuza judecata sub cuvant ca legea nu prevede, sau este neindestulatoare , va putea fi urmarit ca culpabil de denegare de dreptate".
Interpretand acest articol de lege, reiese ca judecatorului ii revine obligatia de a se pronunta si in cazul in care legea este neclara sau tace, situatie in care el va fi tinut sa caute in alte norme pentru a gasi o rezolvare a cazului , deci prin analogie cu o dispozitie asemanatoare. Aceasta dispozitie normativa are in vedere situatia unei lacune a legii , caz in care, judecatorul fie va aplica prin analogie o norma asemantaore , fie , daca nu este posibil, el va apela la principiile dreptului.
Pe baza argumentului per a contrario, putem interpreta art. 5 din C. civil, care prevede",, nu se poate deroga prin conventii sau dispozitii particulare de la legile care intereseaza ordinea publica si bunele moravuri". Interpretand , putem afirma ca , daca nu se poate deroga prin conventii si dispozitii particulare de la aceste dispozitii imperative ale legii, per a contrario, se poate deroga in privinta acelor norme care nu intereseaza nici ordinea publica, nici bunele moravuri..