avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 675 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Şomaj, concediu creştere copil, ... gravida si fara loc de munca
Discuție deschisă în Şomaj, concediu creştere copil, asigurări sociale şi asistenţă socială

gravida si fara loc de munca

buna ziua,

as dori sa stiu daca in situatia mea statul ma va ajuta cu ceva banuti dupa ce se va naste copilul.
momentan am 3 luni de sarcina si nu lucrez.
auzisem ca daca sunt studenta ar trebui sa primesc ceva. eu termin in vara aceasta cursurile de master, frecventa zi si am peste 26 de ani.
de asemeni in noiembrie si decembrie am lucrat, gravida am ramas la finalul lui decembrie.
daca in conditiile acestea nu mi se ofera nimic, ca ma sfatuiti sa fac?
imi pot plati cotizatiile la stat singura?(adica sa platesc personal cat ar trebui sa dau pt un venit minim, fara sa am in spate un contract de munca.desi mi-e sa nu fiu luata la intrebari de unde am banii. parintii sunt cei care m-ar ajuta, din venitul lor).
sau daca as reusi sa ma angajez luna viitoare, cum m-ar ajuta? la firma unde eu lucrez(momentan ca si voluntar) contractele se fac pe o perioada determinata de timp, pt ca este un ONG care depinde de fonduri si asa... nu stiu sigur daca vor face contracte de angajare prea curand, deci nu se poate sa intru in concediu de crestere a copilului chiar daca am sa am contract de munca pt ca va fi cel mai probabil pana se va naste copilul sau pana la finele anului.
o alta grija a mea este ca nu voi putea lucra chiar pana in luna a 9-a.
Cel mai recent răspuns: paula89 , utilizator 13:17, 28 Martie 2015
Pentru a va da un raspuns complet (si chiar si cu variante) va rog sa precizati urmatoarele:
- care este data prezumata a nasterii copilului;
- daca acum sunteti studenta la zi si in ce an;
- daca tatal copilului este salariat si de cand.
paula89 a scris:

....
auzisem ca daca sunt studenta ar trebui sa primesc ceva. eu termin in vara aceasta cursurile de master, frecventa zi si am peste 26 de ani.
de asemeni in noiembrie si decembrie am lucrat, gravida am ramas la finalul lui decembrie.
daca in conditiile acestea nu mi se ofera nimic, ca ma sfatuiti sa fac?
imi pot plati cotizatiile la stat singura?(adica sa platesc personal cat ar trebui sa dau pt un venit minim, fara sa am in spate un contract de munca.desi mi-e sa nu fiu luata la intrebari de unde am banii. parintii sunt cei care m-ar ajuta, din venitul lor).
.....

1. Daca ati ramas gravida la sfarsitul lunii decembrie, atunci data nasterii ar fi in septembrie 2015.
In acest caz, perioada eligibila pentru CCC ar fi octombrie 2014 - septembrie 2015.

Pentru acordarea indemnizaţiei de creştere a copilului, singura modalitate de a beneficia de indemnizaţie pentru creşterea copilului este realizarea de venituri supuse impozitului pe venit in ultimul an anterior datei nasterii copilului timp de 12 luni sau aflarea în una dintre perioadele asimilate prevăzute la art. 2 alin. (5) şi (6) din OUG nr. 111/2010..

OUG nr.111/2010:
Art. 2

(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2011, persoanele care, în ultimul an anterior datei naşterii copilului, au realizat timp de 12 luni venituri din salarii, venituri din activităţi independente, venituri din activităţi agricole supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, denumite în continuare venituri supuse impozitului, pot beneficia opţional de următoarele drepturi:
a) concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la un an, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap, precum şi de o indemnizaţie lunară;
b) concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, precum şi de o indemnizaţie lunară.
(1^1) Limitele minimă şi maximă ale indemnizaţiei se stabilesc prin raportare la indicatorul social de referinţă, denumit în continuare ISR.
(2) Indemnizaţia lunară prevăzută la alin. (1) lit. a) se stabileşte în cuantum de 85% din media veniturilor nete realizate în ultimele 12 luni şi nu poate fi mai mică de 1,2 ISR şi nici mai mare de 6,8 ISR.
(3) Indemnizaţia lunară prevăzută la alin. (1) lit. b) se stabileşte în cuantum de 85% din media veniturilor nete realizate în ultimele 12 luni şi nu poate fi mai mică de 1,2 ISR şi nici mai mare de 2,4 ISR.
....
(5) Cele 12 luni prevăzute la alin. (1) pot fi constituite integral şi din perioadele în care persoanele s-au aflat în una sau mai multe dintre următoarele situaţii:
a) au beneficiat de indemnizaţie de şomaj, stabilită conform legii, sau au realizat perioade de stagiu de cotizare în sistemul public de pensii, în condiţiile prevăzute de actele normative cu caracter special care reglementează concedierile colective;
..
c) au beneficiat de concedii şi de indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
....
m) frecventează, fără întrerupere, cursurile de zi ale învăţământului preuniversitar, inclusiv în cadrul programului „A doua şansă“, sau, după caz, universitar la nivelul studiilor universitare de licenţă ori de master, precum şi ale învăţământului postuniversitar la nivel de masterat, organizate potrivit legii, în ţară sau în străinătate, într-un domeniu recunoscut de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, cu excepţia situaţiei de întrerupere a cursurilor din motive medicale;
.....

2. Ordinul MMFPS 1474/2011:
Situatie:
Este posibilă acoperirea unor perioade lipsă din perioada de eligibilitate de douăsprezece luni anterior datei naşterii copilului prin plata retroactivă a unor contracte de asigurare socială cu Casa Naţională de Pensii Publice sau a unor contracte de asigurare de sănătate cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate?

Solutie: Pentru acordarea indemnizaţiei de creştere a copilului nu are relevanţă plata contribuţiilor de asigurări sociale, singura modalitate de a beneficia de indemnizaţie pentru creşterea copilului este realizarea de venituri supuse impozitului pe venit, aşa cum sunt ele prevăzute la art. 3 din OUG nr. 111/2010, sau aflarea în una dintre perioadele asimilate prevăzute la art. 2 alin. (5) şi (6) din OUG nr. 111/2010.

Asadar, chiar daca ati plati contributiile retroactiv acest lucru nu va ajuta pentru a beneficia de indemnizatia pentru CCC.
Ultima modificare: Sâmbătă, 28 Martie 2015
Cornel Vasile, Consilier juridic
copilul se va naste la finalul lunii septembrie.
sunt in anul 2 (si ultimul) de masterat,la zi.

tatal are propria lui firma si salariu pe firma de cativa ani buni. stiu ca el ar putea intra in concediu de crestere a copilui. dar eu vroiam sa stiu daca eu pot sa beneficiez de ceva, nu el.el e ultima solutie.
de altfel momentan firma nu are activitate si el este singurul angajat pe firma.insa de prin vara va avea din nou activitate si eram curioasa daca isi poate face activitatile la firma, chiar daca el este in CCC.

citisem si raspunsul celalalt. trebuie sa am venit timp de 12 luni? auzisem de un minim 6luni.
Ultima modificare: Sâmbătă, 28 Martie 2015
paula89, utilizator
1. - Daca veti naste in septembrie cele 12 luni eligibile pentru a beneficia de indemnizatie pentru concediu crestere copil (CCC) sunt octombrie 2014 - septembrie 2015.
- In acaeste luni trebuie sa aveti venituri din salarii, din activitati independente sau agricole sau perioade asimilate (studenta la zi, somaj indemnizat, concedii medicale, cnecdiu de maternitate etc.).

2. - Dupa absolvirea masteratului va inregstrati imediat la Agentia de Somaj in vederea primirii indemnizatiei de somaj.
- Dupa o perioada de 60 de zile de la absolvire veti beneficia de indemnizatia de somaj de 250 lei pe luna timp de 6 luni.
- Perioada de 60 de zile si cea de somaj indemnizat sunt perioade eligibile pentru a beneficia de indemnizatie pentru CCC.

3. - Fiind in somaj indemnizat puteti beneficia de concedii medicale, concediu de maternitate (sarcina si lauzie = pre si postnatal = 126 de zile) si apoi de concediu crestere copil (CCC).
- Certificatele medicale le duceti la Agentia de Somaj care le calculeaza si le plateste.
- Cererea pentru CCC o faceti catre Agentia de Somaj iar actele le depuneti la Primaria de care apartineti cu domiciliul.
- Concediile medicale, concediul de maternitate si CCC suspenda perioada de somaj care se reia, de unde a ramas, dupa expirarea fiecaruia din aceste concedii.

4. Din Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca:

Art. 41.
(1) Persoanele care beneficiazã de indemnizaţie de şomaj au urmãtoarele obligaţii:
...
e) sa instiinteze in scris agentia pentru ocuparea fortei de munca la care sunt inregistrate aparitia starii de incapacitate temporara de munca si datele de identificare, respectiv numele medicului prescriptor si unitatea in care functioneaza acesta, in termen de 24 de ore de la data acordarii concediului medical. In situatia in care aparitia starii de incapacitate temporara de munca a intervenit in zile declarate nelucratoare sau implinirea termenului de 24 de ore se realizeaza in zile declarate nelucratoare, persoanele care beneficiaza de indemnizatie de somaj au obligatia de a instiinta agentia pentru ocuparea fortei de munca la care sunt inregistrate, in prima zi lucratoare.

Art. 45.
(1) Suspendarea plãţii indemnizaţiilor de şomaj acordate beneficiarilor are loc dupã cum urmeazã:
...
g) pe perioada acordãrii indemnizaţiei pentru incapacitate temporarã de muncã, a indemnizaţiei de maternitate şi a indemnizaţiei pentru creşterea copilului pânã la împlinirea vârstei de 2 ani, respectiv de 3 ani în cazul copilului cu handicap;
...
(5) Perioada de suspendare a indemnizatiei de somaj pe perioada acordarii indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca, prevazuta la alin. (1) lit. g), face parte din perioada de acordare a indemnizatiei de somaj in situatia in care nu este indeplinita obligatia prevazuta la art. 41 alin.(1) lit. e).

5. Din Normele de aplicare a Legii 76/2002:

Art. 20^1
(1) Obligatia prevazuta la art. 41 alin. (1) lit. e) din lege se considera indeplinita in situatia in care instiintarea in scris cu privire la aparitia starii de incapacitate temporara de munca in cazul persoanei beneficiare de indemnizatie de somaj se realizeaza prin transmiterea, in termen de 24 de ore de la data acordarii concediului medical, a unei declaratii pe propria raspundere din care sa rezulte seria si numarul certificatului de concediu medical, data acordarii acestuia, numele medicului prescriptor si unitatea in care functioneaza acesta, datele de identificare ale persoanei careia i s-a eliberat certificatul de concediu medical si adresa la care aceasta persoana va locui pe perioada valabilitatii concediului medical.

(2) Declaratia pe propria raspundere prevazuta la alin. (1) se poate transmite prin una dintre urmatoarele modalitati de comunicare: fax, posta, e-mail sau prin depunerea acesteia la agentia pentru ocuparea fortei de munca unde este inregistrata persoana beneficiara de indemnizatie de somaj, in numele acestei persoane, de catre un membru de familie sau, dupa caz, de catre o alta persoana.

(3) Termenul de 24 de ore de la data acordarii concediului medical prevazut la art.41 alin.(1) lit.e) din lege si la alin. (1) din prezentul articol se indeplineste la sfarsitul zilei urmatoare datei in care s-a acordat concediul medical, in situatia in care aceasta nu este declarata zi nelucratoare, sau in prima zi lucratoare, in situatia in care acordarea concediului medical s-a realizat in zilele declarate nelucratoare, sau la implinirea termenului.

6. - Daca, din diferite motive, nu veti putea beneficia de indemnizatie de somaj, tatal copilului poate beneficia direct de stimulentul de insertie (fara sa intre in CCC) de 500 lei lunar pana va implini copilul 2 ani.
- Adica va beneficia, ca si pana acum, de veniturile din firma proprie iar statul ii va mai da 500 lei lunar.
- Fiind vorba de o activitate independenta nu este obligatoriu sa aiba venituri in fiecare luna din cele 12 premergatoare nasterii copilului pentru a beneficia de stimulentul de insertie (singura conditie ar fi ca activitatea firmei sa nu fi fost suspendata).

7. Indiferent de faptul ca veti beneficia sau nu de indemnizatie pentru CCC veti beneficia de alocatia de stat pentru copii de 200 lei lunar pana implineste copilul 2 ani si apoi de 42 lei lunar pana la varsta de 18 ani.

8. Va recomand varianta cu somajul, este cea mai sigura pentru dvs.
multumesc foarte mult pentru raspuns.

o zi frumoasa!
sanatate.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Gravida fara loc de munca emma02 emma02 Buna ziua, as dori sa va intreb daca pot sa beneficiez de indemnizatie de crestere a copilului daca sunt insarcinata in 8 sapt si vreau ca din toamna ... (vezi toată discuția)
Indemnizatie oana8989 oana8989 buna ziua.daca sunt insarcinata si sunt in somaj,cand termin somajul mai am 4 luni de sarcina,unde ar trebui sa cotizez pentru a primi indemnizatia? (vezi toată discuția)
Concediu crestere copil bonaparte bonaparte am si eu o intrebare : sunt angajata din 28 mai 2012 cu contract pe perioada determinata (1 an ) , cu posibilitate de prelungire si intentionez ca anul ... (vezi toată discuția)