Duminica 29.03.2015 a avut loc adunarea generala reconvocata a asociatiei din care fac si eu parte , nu discut cum s a desfasurat , doar atat pot sa spun : catastrofal
Dupa ce presedintele a prezentat ce a avut de spus si prezentat , am intervenit si am solicitat o intrebare legat de componenta comitetului executiv , mi s a parut mie ceva suspect si anume ca nu erau prezenti vreo 3 membrii alesi acum 2 ani de zile
Am intrebat de ce nu sunt prezenti mai toti membri care alcatuiesc comitetul executiv si sa vedeti ce raspuns primesc : cei 3 membrii care au fost alesi si au dat demisia si comitetul executiv i a inlocuit pe acestia cu altii 3 .
Daca nu intrebam , nici acum nu stiam cine mai face parte din comitetul executiv , mergeam pe cel ales de adunarea generala .
Au urmat cateva discutii aprinse , eu fiind singurul care am mai citit putin legea 230 / 2007, am intrebat cand s a intamplat asta si raspunsul a fost de vreo jumatate de an ! le am spus eu cam cum trebuiau sa procedeze , ei nu si nu ca , comitetul executiv poate alege si vin cu urmatoarele intrebari :
- Cum trebuia sa se procedeze in acest caz ?
- Daca deciziile luate in intervalul de la demisia celor alesi de adunarea generala si inlocuirea lor de comitetul executiv , poate produce efectul scontat ? cu toate ca sau luat decizii multe si mari , de lucrari care nu imi aduc aminte sa fie cuprinse in BVC din 2014
- Ce ma sfatuiti sa fac in acest caz ? pentru ca sunt sigur ca in procesul verbal de sedinta ( am solicitat sa mi puna la dispozite procesul verbal dar cum nu am primit niciun document pana acum , nici pe acesta nu am sa l primesc ) se va pomeni de validarea acestora , cu toate ca au incercat sa supuna la vot validarea , eu nu i am lasat si nu s a validat nimic.
-
Daca adunarea generala trecuta a ales comitetul executiv, acesta poate functiona legal, chiar daca unii isi dau demisia, cu conditia ca sa raman totusi in comitet peste jumatate din cei alesi initial.
Daca ati avut macar 7 oameni in comitet iar trei si-au dat demisia, comitetul a functionat legal cu ceilalti 4 membri.
La aceasta ultima adunare generala era pe ordinea de zi trecut un punct cu "alegeri"? Daca era, trebuia sa propuneti, sa votati, sa alegeti...
Activitatea comitetului pana la aceasta adunare generala nu poate nimeni sa o anuleze, sa dea timpul inapoi, sa nu-si plateasca datoriile...
Presupun ca in acest timp in asociatie s-a muncit, listele de plata s-au intocmit, furnizorii au fost platiti, s-au facut incasari, ati avut utilitati..., actiuni care nu pot fi anulate, reluate ca in desene animate.
Ce trebuie sa faceti?
Trebuia sa alegeti si nu sa va opuneti votarii unor vecini care aveau sustinere. Trebuia sa va autopropuneti, sa candidati si sa cereti votul proprietarilor prezenti la aceasta adunare generala.
Revin cu amanunte .
- Comitetul executiv ales acum 2 ani era format din 7 membrii ( acum nu mai stiu , am solicitat acest lucru , astept sa vedem daca am sa primesc )
- Anul trecut ( dupa spusele presedintelui ) si au dat demisia 3 membrii care au fost alesi si inlocuiti de comitetul executiv , adica ei centreaza ,ei dau cu capul si tot ei marcheaza
- Nu era niciun punct pe ordinea de zi cu , completarea sau validarea comitetului executiv , daca nu intrebam eu , nu stiam nimic din ce au facut ei ! si atunci au incercat sa faca ceva ca sa intre in legalitate ( asta este parerea mea ) dar nu i am lasat sa supuna la vot validarea lor , daca aveau de gand , de ce nu au facut o ? piano
Intrebarea pe care eu o pun si astept un raspuns clar si la obiect :
1. Au procedat corect cu acele inlocuiri ( daca aveti alt cuvant , il accept ) fara ca noi sa nu stim despre acest " joc "
2. Deciziile luate cu cei 3 membri care iau inlocuit pe demisionari ,sunt legale ? stiind ca art. 27 ( a ) din Legea 230 / 2007 spune altceva ? pot deveni nule ?
Si Domnule Adriantot , nu vroiam sa dau si acest amanunt dar m ati starnit si ca am eu ceva cu unii administratori .
Administratorul asociatiei nu are atestat , presedintele si comitetul executiv au fost notificati sa i a masurile necesare , adica inlocuirea acestuia , nu vor deloc bai mai mult trimit serviciului din primarie care se ocupa de caz o hartie in care se arata ca :
- administratorul este vechi in functie
- ca isi face datoria
- etc etc si sa l lase in continuare pe functie ca nu se mai gaseste un asemenea administrator
Ati vazut ce fac inlocuitorii ? sa va mai spun ca acestia sunt prieteni cu administratorul si ca in adunarea generala m au jignit si insultat ?
Iar acum primaria il amendeaza pe presedinte si spun ca tot nu i desface cim-ul .
Va intreb si bine inteles daca cunoasteti : pot sa cer in instanta sa mi restituie macar suma cu care am contribuit la taxele si impozitele administratorului pe motiv ca am fost inselati ? pentru ca de acele sume el beneficiaza la pensie , am scos din contex salariu , admit ca a muncit cu toate ca nu merita .
Daca se mai dorese unele precizari , va stau la dispozitie .
Total gresit de ambele parti (ale dvs. si ale Presedintelui) in privinta numarului si mandatului comitetului executiv -in care este inclus si Presedintele si comisia de cenzori.
Daca ambele parti ar fi studiat, aprofundat si aplicat L230/2007 cap.cap.V, art. Art. 23(1) prevede faptul ca “După adunarea generală de constituire a asociaţiei de proprietari, va avea loc cel puţin o dată pe an, în primul trimestru, o adunare generală a proprietarilor membri ai asociaţiei. Responsabilitatea cu privire la neconvocarea a cel puţin unei adunări generale a proprietarilor aparţine membrilor comitetului executiv, inclusiv preşedintelui asociaţiei de proprietari”.
La Art. 27 se precizeaza clar atributiunile adunarii generale:
"Adunarea generală a proprietarilor membri ai asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:
a) alege şi revocă din funcţie preşedintele, membrii comitetului executiv şi cenzorul sau membrii comisiei de cenzori a asociaţiei de proprietari;
b) adoptă, modifică sau revocă hotărâri;
c) adoptă şi modifică bugetele de venituri şi cheltuieli;
d) mandatează comitetul executiv reprezentat de preşedintele asociaţiei de proprietari pentru angajarea şi eliberarea din funcţie a persoanei care ocupă funcţia de administrator imobile sau a altor angajaţi sau prestatori, în scopul administrării şi bunei funcţionări a clădirii;
e) exercită alte atribuţii care i-au fost conferite prin statut, prin acordul de asociere sau prin votul proprietarilor asociaţi”.
In statutul asociatiei si in Procesul Verbal de constituire (pe care aveti dreptul sa-l cereti in copie conform cap.III art.12 lit.b)si ale HG nr.1588 cap.II- Înfiinţarea, organizarea, funcţionarea şi administrarea asociaţiei de proprietari art. 12 “Proprietarii membri ai asociaţiei pe lângă drepturile şi îndatoririle prevăzute în Statutul asociaţiei de proprietari, au şi următoarele drepturi şi obligaţii:
A. Drepturi:
c) să cunoască toate aspectele ce ţin de activitatea asociaţiei şi au acces, la cerere, la orice document al acesteia.
d) să primească explicaţii cu privire la calculul cotei de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari şi, eventual, să o conteste preşedintelui asociaţiei de proprietari, în termen de 10 zile de la afişarea listei de plată.
Preşedintele asociaţiei de proprietari este obligat să răspundă la contestaţie în termen de 7 zile”) este prevazut faptul ca Presedintele, Comitetul Executiv si Comisia de Cenzori sunt mandatate pe termen de 1 an iar in cadrul Adunarii Generale anuale acestia vor fi reconfirmati sau recuzati si ales alt comitet.
In concluzie: Nu conteaza cati mamebrii ai comitetului executiv sau ai comisiei de cenzori isi dau demisia; Presedintele asociatiei este obligat sa organizeze adunare generala extraoridinara (daca este in cursul anului mandatat) pentru completarea posturilor vancante sau in primul trimestru al anului urmator cand se organizeza adunarea generala ordinara care, la unul din punctele ordinei de zi este prevazut si alegeri care pot fi incheiate prin revalidarea comitetului vechi sau alegerea unuia nou, avand organigeama completa si fara posturi vacante.
Cat priveste neregulile din cadrul asociatiei (nelegalitatea functionarii administratorului, repartizari de valori si consumuri cu utilitatile nereale, hotarari si decizii ale comitetului neconforme cu legea si neaprobate de A.G., etc.) aveti urmatoarele optiuni legale:
1) Scrisoare catre asociatia de proprietari cu solicitare de raspunsuri oficiale privind neclaritatile dvs;
2) Sesizare la Primaria de sector - Compartimentului Specializat in sprijinirea si indrumarea Asociatiilor de Proprietari, unde explicati in scris probeleme dvs.
3) Plangere penala la Politia de sector privind incalcarea legii de catre persoanel cu atributii din cadrul asociatiei;
4) Inaintarea in instanta (taxa de timbru judiciar = 6 lei + 3 lei timbru) prin care solicitati in calitate de proprietar si membru cu drepturi depline a A.G., declararea nula si anularea oricarei hotarari sau decizii luate de comitetul executiv si care este ilegala conform L230/2007 cap.IV ,Art. 26. - Daca o hotarare a adunarii generale este contrara legii, statutului sau acordului de asociere a asociatiei de proprietari ori este de natura sa produca daune intereselor proprietarilor, acestia pot ataca in justitie respectiva hotarare, in termen de 45 de zile de la adoptarea acesteia. Actionarea in justitie nu intrerupe executarea hotararii decat in cazul in care instanta dispune suspendarea acesteia. Nota: textul din lege " ... in termen de 45 zile de la adoptarea acesteia..." a fost declarat neconstitutional prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 670/2011 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 421 din 16 iunie 2011. Deci, Puteti da in judecata asociatia oricand daca acestia incalca legea.
Cat priveste recuperarea contributiei la cheltuielile salariale ale administratorului aveti urmatoarea solutie:
Chemati in instanta Comitetul executiv si Comisia de cenzori pentru neindeplinirea atributiunilor functionale si abuz in serviciu( conform L230/2007 si HG1588/2007pentru care ar trebui sa fie tras la raspundere conform art.33 (2) "“ Pentru neindeplinirea atributiilor ce le revin, membrii comitetului executiv, inclusiv presedintele asociatiei de proprietari, raspund personal sau in solidar, dupa caz, in fata legii si a proprietarilor pentru daunele si prejudiciile cauzate proprietarilor in mod deliberat”), si cereti recalcularea repartizarii cheltuielilor pe perioada pe care o credeti de cuviinta.
De ce trebuie sa trageti la raspundere Comitetul Executiv si Presedintele (asa cum corect i-a amendat primaria)/ Pentru ca unele din atributiunile lor prevazute in L230/2007 cap.IV,sunt si acesta:
Art. 30. - (1) Comitetul executiv, reprezentat de presedintele asociatiei de proprietari, are urmatoarele atributii:
a) duce la indeplinire hotararile adunarii generale si urmareste respectarea prevederilor legale, a statutului si a acordului de asociere ale asociatiei de proprietari;
b) emite, daca este cazul, decizii scrise privind reguli pentru ducerea la indeplinire a hotararilor adunarilor generale si pentru respectarea prevederilor legale, a statutului si a acordului de asociere, precum si alte decizii ce privesc activitatea din asociatia de proprietari;
c) intocmeste proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si pregateste desfasurarea adunarilor generale;
d) reglementeaza folosirea, intretinerea, repararea, inlocuirea si modificarea partilor proprietatii comune, inclusiv cu privire la consumurile aferente proprietatii comune;
e) intocmeste sau propune planuri de masuri si activitati si urmareste realizarea lor;
f) supravegheaza desfasurarea tuturor activitatilor din cadrul asociatiei de proprietari, in mod special situatia incasarilor si platilor lunare;
g) pentru scopul si activitatile asociatiei de proprietari, angajeaza si demite, incheie si reziliaza contracte;
h) isi asuma obligatii, in nume propriu sau in numele proprietarilor membri ai asociatiei de proprietari, privind interesele legate de cladire;
Toate aceste atributiuni si sarcini ar trebui sa fie materializate in puncte la ordinea de zi a A.G. si pe care membrii le-au dezbatut, avizat si aprobat iar mai apoi mandateaza cu ele Presedintele si Comitetul Executiv si Comisia de cenzori, pe durata mandatului lor de 1 an.
Multumesc eugen.b si bine ati venit in mijlocul nostru , comentariu Dumneavoastra fiind la obiect mi a dat o speranta unde si eu am crezut ca asa trebuia procedat de cei in cauza .
Incaodata multumesc pentru comentariu .
Ma bucur ca raspunsul meu v-a multumit. Va stau la dispozitie in mod gratuit si cu alte informatii din domeniul asociatiillor de proprietari (de ambele parti).
Nu sunt advocat insa am o experienta de peste 10 ani ca Presedinte al comisie de cenzori al blocului nostru unde, la un moment dat administratorul a fost dat afara pentru nereguli si din lipsa de oferte serioase si avantajoase am fost obligat sa ma inscriu la curs si sa obtin atestatul de administrator. am activat ca administrator la bocul nostru timp de 3 ani panacand probleme de sanatate (doua operaratii la coloana) m-au determinat sa-mi inaintez demisia. Dupa ce m-am vindecat, am reluat activitatea de administrator (dar la alte blocuri) si am continuat cu Comisia de cenzori la blocul nostru dar si la alte cateva blocuri unde nimeni nu-si mai asuma responsabilitatea (mai ales pt. faptul ca in Legea 230/2007, cap.IV art.21(2) prevede ca administratorul si Presedintele comisie de cenzori sa constituie garantie materiala care nu poate fi mai mic decat media anuala a totalului cheltuielilor lunare ale asociatiei- adica vreo 3000 RON). Din aceste pozitii am invatat si am capatat experienta din ambele pozitii (ale conducerii asociatie si ale proprietarului) inclusiv in activitatea de reprezentare in instanta.
Un sfat: daca vreti sa va luptati cu conducerea, iar dvs. sunteti un om integru si care doreste sa se respectea legea si drepturile proprietarului in tot si in toate, trebuie neaparat sa va gasiti 2-3 aliati dintre locatari (si in special cei care "striga" mai tare la sedinte). In felul acesta ve-ti determina conducerea ori sa faca pasul inapoi si sa inceapa sa studieze si sa respecte legea, ori sa se dea jos de pe " piedestal" si sa-si dea demisia ori, sa cedeze la presiuni si sa faca tot ceea ce doresc locatarii adica: repartizarea pe listele de plati a consumurilor corecte, obtinerea aprobarii A.G. in cazul reparatiilor si investiilor majore ( nu din acelea care inseamna inlocuirea catorva robineti si tevi de la subsol sau de pe coloanele principale, ci din acelea serioase: modernizare lift, inlocuirea tuturor coloanelor de A.R. si A.C.M. care banuiesc ca sunt cam de pe vremea cutremurului din '77 sau chiar mai vechi, etc.) in vederea imbunatatirii comfortului si reducerea pierderile, si toate acestea facandu-se cu selectie de 3-5 oferte de materiale si manopera si numai dupa dezbaterea in A.G. si aprobarea lor de catre 50%+1 din membrii (la prima sedinta) sau 1/3 din cei prezenti (la sedinta reconvocata).
La buna vedere,
Eugen.B