Va sugerez sa citm impreuna si cu atentie legea 230/2007. Iata cuym se defineste proprietatea comuna in art.3:
c) proprietate comună - toate părţile dintr-un condominiu care nu sunt apartamente sau spaţii cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă;
d) proprietate comună aferentă tronsoanelor sau scărilor care nu poate fi delimitată -cel puţin o instalaţie pe verticală care alimentează în comun tronsoane ori scări sau părţi de construcţie comune tronsoanelor sau scărilor, care nu pot fi definite separat din punct de vedere fizic ca poziţie şi suprafaţă;
Asadar exista proprietate comuna definita la c) si proprietate comuna afetenta tronsoanelor sau scarilor la punctul d).
Asa atunci, de exemplu, facem o cheltuiala pentru intreagul condominiu (de ex. indemnizatii, salarii, deratizare, curatenie in jurul blocurilor, cheltuieli de infiintarea asociatiei sau de modofocare a statutului...), repartizam cheltuielile proportional cu cota parte indiviza sau suparafata utila a tuturor propreietatilor din asociatie.
Atunci cand, de exemplu, facem o reparatie a liftului de la scara A, zugravim casa scarii B din Blocul 757, apoi reparam terasa de la blocul 756, desfundam basa de la blocul 758..., corect si legal este ca fiecare din aceste cheltuieli sa se repartizeze separat fiecareia din aceste scari ori acelui bloc si nu tuturor proprietarilor din asociatie care cuprinde mai multe blocuri sau mai multe scari.
Asadar putem repartiza cheltuielile pe intreaga asociatie, numai pe un bloc, numai pe o scara sau numai pe un tronson, legea ajutandu-ne, asa cum vedeti in art. 3.
Foarte important este ca sa existe acelasi tratatment de fiecare data si sa nu schimbam regulile de la o etapa la alta. Adica daca acum reparatm instalatia comuna de la scara A si suporta cheltuielile numai cei de la scara A, actunci cand se va repara o instalatie de la scara C, cheltuiala sa fie repartizata celor de la scara C.
Noi am adopatat de mult timp aceasta metoda si nu stam la discutii. Atunci cand este necesar, efectuam reparatia, achitam din casa sau banca, iar cheltuiala se repartizeaza celor care au acea instalatie in comun, in proprietate comuna. Sumele repartizate se scad din fondul de repartii ce-l are fiecare proprietar, iar pe lista apar eventuale diferente de plata pentru cei ce nu au fond de reparatii suficient.
Pentru coloanele de alimentare cu apa, de colectarea a apei folosite ori a apei pluviale, am stabilit (de mai multi ani) ca repartizarea cheltuielilor sa se faca in functie de apometrul general si basa de colectare. De exemplu, cand reparam, inlocuim, o coloana de la scara A, repartizam cheltuiala la scara A, din blocul 757 dar si celor 8 apartamente de la scara B a blocului 756, bloc lipit de primul, bloc ce are 46 de apartamente dar numai 8 dintre ele au instalatii comune cu blocul alaturat, celelalte 38 avand alta instalatie fara nici o legatura cu cele 8 apartamenyte cu toate ca acel tronson de 8 apartamente are comun cu tronsonul de 38 de apartamente, liftul, casa scarii... Si-acolo judecam la fel...