avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 707 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Pensionari şi probleme juridice ... Sporurile luate în calcul la stabilirea punctajului ...
Discuție deschisă în Pensionari şi probleme juridice legate de pensii

Sporurile luate în calcul la stabilirea punctajului de pensie

În curând voi împlini vârsta limită de pensionare, adică 65 de ani (Mulţumesc! Asemenea!) şi urmează să depun la Casa de pensii dosarul corespunzător.

Mă confrunt cu următoarea situaţie:

Cu excepţia primilor trei ani, când am efectuat „stagiul în producţie”, adică am lucrat într-o uzină (aşa se cerea „pe vremea mea”), am lucrat permanent în domeniul proiectării şi cercetării, evoluţia profesională fiind completă, de la Inginer la Cercetător Ştiinţific gradul 1.
Pe parcursul carierei, la „salariul de bază” mi-au fost adăugate unele sporuri permanente legale (sporul de vechime neîntreruptă în muncă – până la 01 aprilie 1992; sporul de vechime în muncă – după 01 aprile 1992; sporul de 5% pentru doctorantură – pe perioada studiilor de doctorat; sporul de 15% pentru doctorat – după obţinerea acestui titlu) şi acestea, după priceperea mea, sunt menţionate în Cartea de muncă până la data de 01 ianuarie 2011, când acest tip de document „şi-a încheiat existenţa”.
În afara sporurilor permanente menţionate, în perioada lucrată în proiectare şi cercetare am încasat unele sume cu caracter mai mult sau mai puţin ocazional. Mă refer la prime (mai rar, că peste nivelul de „tarabostes” – firesc în condiţiile de pregătire profesională – nu am avut talentul să acced) şi la sume care au fost asociate aşa-numitului „lucru în acord global” – în esenţă, sume economisite din bugetul de manoperă care se redistribuiau celor care au participat la realizarea proiectelor. Aceste ultime sume au purtat diverse denumiri (fireşte, ţinând de „folclorul” salariaţilor şi nu de menţionarea în actele contabile: „acord” – până pe la începutul anilor ’90, „economii de manoperă”, „preliminări” etc.), dar esenţa acordării lor a fost întotdeauna cea menţionată, iar datele de acordare au fost legate de încheierea contabilă a fazelor de desfăşurare a proiectelor. Din constatările personale, cu aspect de sondaj (obiceiul „fluturaşului de salariu” a funcţionat cu intermitenţe), pentru aceste sume suplimentare, cel puţin beneficiarilor li s-au reţinut impozitul pe venit şi contribuţiile de asigurări sociale şi de sănătate, adică ele au fost tratate în regim similar celorlalte venituri salariale.
Acum începe problema: solicitând angajatorului (Institut Naţional de Cercetare – Dezvoltare) eliberarea unei adeverinţe cu veniturile suplimentare obţinute în ultimii 30 de ani (am fost un salariat loial!) mi s-a răspuns că nu are rost, deoarece veniturile suplimentare ocazionale, de tipul celor menţionate, nu sunt luate în calcul la stabilirea punctajului de pensie.
Încercarea mea de a mă lămuri în această problemă citind legea pensiilor nu au dus la nici un rezultat. Poate că trebuia să consult şi alte acte normative, dar nu am priceperea necesară pentru a le identifica. Nu exclud ca eu să nu fi observat în legea pensiilor menţiunea lămuritoare (inginer! ce să-i faci?).

Aşadar, am rugămintea, dacă este posibil, să fiu lămurit cu următoarele aspecte:

1. Veniturile suplimentare ocazionale, de tipul celor descrise mai sus, sunt luate în considerare la stabilirea punctajului de pensie pentru limită de vârstă?;
2. Dacă răspunsul la prima întrebare este afirmativ, există o prevedere legală care să oblige angajatorul la eliberarea adeverinţei doveditoare pentru aceste venituri? (desigur, în acest caz ar trebui să funcţioneze „legi nescrise” precum colegialitatea, solicitudinea şi chiar bunul simţ, dar...);
3. Dacă răspunsurile la primele două întrebări sunt afirmative, există un termen în care angajatorul este obligat să elibereze adeverinţa invocată?

Cer scuze pentru lungime mesajului, dar am dorit o expunere clară a problemei, în ideea că răspunsurile primite vor putea ajuta şi pe alţi „colegi de situaţie”. Mulţumiri anticipate pentru efort.
Cel mai recent răspuns: gabrielaandrei , utilizator 16:34, 1 Iunie 2015
Veniturile suplimentare ocazionale nu sunt luate in calcul la stabilirea pensiei.
Sporurile care intra in calculul pensiei le gasiti in anexa nr.15 la H.G.257/2011
Normele de aplicare a Legii 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, aprobate prin HG 257/2011:
Anexa 15: ...
Nu sunt luate în calcul la stabilirea punctajului mediu anual întrucât nu au făcut parte din bază de calcul a pensiilor, conform legislației anterioare datei de 1 aprilie 2001:
• formele de retribuire în acord sau cu bucata, în regie ori după timp, pe bază de tarife sau cote procentuale;
Incepand cu 01.04.2001 sunt luate in calculul punctajului mediu anual toate veniturile pentru care s-a retinut si platit contributia luna pentru pensie (CAS).

Solicitati angajatorului adeverinta care sa cuprinda aceste venituri, adeverinta ce o veti depune impreuna cu dosarul de pensionare. Solicitati sa specifice in acest inscris daca s-au retinut si virat contributiile la bugetul de stat si al asigurarilor sociale.

Casa de pensii nu va lua in calcul aceasta adeverinta, veti adresa in termenul legal contestatie la Comisia Superioara de Contestatii si apoi veti formula actiune in instanta unde aveti mari sanse de castig.

Desi legislatia este cea indicata anterior, instantele admit in prezent astfel de actiuni si obliga casa de pensii sa ia in calcul venitul obtinut in acord in baza recursului in interesul legii prin care s-a dispus in sensul ca :
Formele de retribuire obtinute in acord global, prevazute de art. 12 alin. 1 lit. a) din Legea retribuirii dupa cantitatea si calitatea muncii nr. 57/1974, vor fi luate in considerare la stabilirea si recalcularea pensiilor din sistemul public, daca au fost incluse in salariul brut si, pentru acestea, s-a platit contributia de asigurari sociale la sistemul public de pensii.

Cu mentiunea ca Legea 263/2010 a preluat in totalitate dispozitiile din Legea 19/2000.
Buna ziua.Art. 34 alin (5) din CM:(5) La solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat să elibereze un document care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate.
art. 39 (1) Salariatul are, în principal, următoarele drepturi:n) alte drepturi prevăzute de lege sau de contractele colective de muncă aplicabile.
art. 40 (2) Angajatorului îi revin, în principal, următoarele obligaţii:
f) să plătească toate contribuţiile şi impozitele aflate în sarcina sa, precum şi să reţină şi să vireze contribuţiile şi impozitele datorate de salariaţi, în condiţiile legii;
h) să elibereze, la cerere, toate documentele care atestă calitatea de salariat a solicitantului;
Art. 260
(1) Constituie contravenţie şi se sancţionează astfel următoarele fapte:
b) încălcarea de către angajator a prevederilor art. 34 alin. (5) , cu amendă de la 300 lei la 1.000 lei;
Depuneti o cerere pentru eliberarea unei adeverinte care sa cuprinda sporurile permanent de care ati beneficiat de la incadrarea in munca pana la incetarea contractului de munca.sporurile sa fie calculate in procente.Daca aveti rabdare si timp veti gasi pe acest site la unul dintre mesaje si norma care spune ca angajatorul trebuie sa va elibereze aceasta adeverinta in 15 zile de la inregistrare.
In cazul in care nu va elibereaza adeverinta,adresativa ITM-ului.Desi nu cred ca acestia poate forta un angajator sa va elibereze adeverinta. In schimb poate sa ii aplice o amenda.Asteptati 30 de zile si apoi va adresati MEC-ului.
Depuneti la dosar si copii dupa diploma , foaia matricola ,si adeverinta eliberata de facultate din care sa rezulta perioada de studii,forma de invatamant. Aceasta numai daca ati urmat facultatea la zi.Adeverinta va este necesara numai daca pe niciuna dintre diploma sau foaia matricola nu se specifica ca ati urmat cursurile fac la zi.
Depuneti si carnetul/brevet daca ati efectuat armata. Perioada de armata si facultate se numesc stagii(perioade ) asimilate si intra in cuantumul pensiei.
Dupa toate actele depuse la dosar sa va faceti copii si pentru dumneavoastra.
Cererea o veti depune in 30 de zile de cand indepliniti cumulativ conditiile de iesire la pensie.Daca depasiti acest termen, pensia va fi calculata de la data depunerii cererii.Adica veti pierde niste bani.
Perioadele cu caracter permanent va intereseaza numai pana la 01.04.2014.Tineti cont si ce a subliniat doamna in legatura cu ce trebuie sa specifice in mod obligatoriu angajatorul in adeverinta.Daca nu se sublinieaza aces fapt,adeverinta nu se va lua in calcul la stabilirea cuantumului pensiei.
Termenul de 15 zile amintit amai sus este prevazut in art. 8 alin (3) din Hotărârea Guvernului nr. 500/18.05.2011 privind registrul general de evidenţă a salariaţilor em>Publicat in MOF nr. 372 – 27.05.2011 - actualizata pana in 2014
(3) La solicitarea scrisă a salariatului sau a unui fost salariat angajatorul este obligat să îi elibereze acestuia:

a) copii ale documentelor existente în dosarul personal;

b) copii ale paginilor din registrul electronic care cuprind înscrierile referitoare la persoana sa şi/sau un document care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate, astfel cum rezultă din registrul general de evidenţă şi din dosarul personal, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.

(4) Documentele sunt eliberate în copie certificată de reprezentantul legal al angajatorului sau de persoana împuternicită de angajator pentru conformitate cu originalul.
(6) În măsura în care, din motive obiective, angajatorul se află în imposibilitatea de a elibera documentele prevăzute la alin. (3), salariatul sau fostul salariat poate solicita inspectoratului teritorial de muncă din raza căruia angajatorul îşi desfăşoară activitatea eliberarea unei adeverinţe din care să rezulte elementele conţinute în registru, astfel cum a fost întocmit şi transmis de către angajator. Inspectoratul teritorial de muncă în cauză eliberează documentul, în baza registrului electronic transmis de angajator, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.
In cazul in care vi se elibereaza mai tarziu adeverinta , o veti depune ulterior depunerii dosarului la Casa de Pensii , si solicitati recalcularea pensiei.
Decizia de pensie va fi comunicata intre 3-6 luni.
Doctoratul nu se mai are in vedere la stabilirea pensiei.Ca sa intelegeti mai multe cititi mai intai normele de aplicare ale legii pensiei.Intrati si pe situ-rile unor case de pensii la legislatie.
Solicitati de la Casa de Pensii adeverinta de CAS, care se intocmeste incepand din 01.04.2001.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Neconcordanta intre carnetul de munca si fluturasi. dumitruzaharia dumitruzaharia Buna seara! Din anul 1997 si pana in prezent am pastrat toti FLUTURASII. In urma verificarii acestora cu datele inscrise in CARNETUL DE MUNCA sunt diferente ... (vezi toată discuția)
Spor de vechime neluat in calculul pensiei ionitaaneta ionitaaneta Buna ziua, In ,,DATE PRIVITOARE LA ACTIVITATEA IN MUNCA\'\' care stau la baza de calcul a pensiei incepind cu 1.04.1992 sporul de vechime ... (vezi toată discuția)
Sporul de vechime - nevalorificat la recalcularea pensiei? ema.1 ema.1 Buna ziua. Ma confrunt cu urmatoarea problema:in vederea recalcularii drepturilor de pensii, parintele meu a solicitat unitatii in care a fost incadrat ( ... (vezi toată discuția)