Dovada cetateniei romane se face cu buletinul de identitate sau cu pasaportul. Nu cred ca aveti ce sa faceti dvs. cu procura, adica cum sa rezolvati situatia. Ori vine persoana in tara, ori ii duceti acolo duplicatul certificatului de nastere si alte acte de stare civila.
Atribuirea Codului Numeric Personal (CNP)
Procedura atribuirii codului numeric personal
Începând cu anul 1994, odată cu introducerea în uz al unui nou tip de pașaport românesc, Codul Numeric Personal (CNP) a devenit obligatoriu pentru procesarea cererilor de pașapoarte.
Dacă anterior, chiar dacă solicitantul de pașaport nu deținea un CNP, acesta se acorda printr-o procedură internă a Direcției Generale de Pașapoarte de către Serviciul de Evidență a Persoanelor.
Actualul sistem (EPASS) de emitere a paşaportului electronic, cu date biometrice, nu acceptă din start cereri de pașapoarte fără a fi introdus în sistem un cod numeric personal. De aceea, CNP-ul trebuie obținut acum înainte de solicitarea unui pașaport.
Consulatul poate atribui cod numeric personal doar în cazul înscrierii unui certificat de naştere american şi doar pentru persoanele născute după 2004, inclusiv.
Pentru persoanele născute înainte de 2004, codul numeric personal se atribuie doar de către Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date (DEPABD), iar ambasada poate intermedia această solicitare.
Durata de procesare a cererii este, în general, de circa 1 lună.
DE REȚINUT: DEPABD aprobă alocarea unui CNP numai dacă sunt prezentate certificate de stare civilă românești pentru toate faptele de stare civilă petrecute până în prezent și numai dacă numele și prenumele solicitantului, așa cum rezultă din aceste certificate, sunt identice cu cele din actele străine de identitate.
Acte necesare:
Cerere pentru atribuirea codului numeric personal (se pune la dispoziţie de către ambasadă sau se poate descărca din linkul indicat);
Copie a dovezii de cetăţenie română (CI/paşaport/adeverinţă de cetăţenie română, în perioada de valabilitate!);
Copii ale certificatelor de stare civilă eliberate de autorităţile române (certificat de naştere, dacă este cazul certificat de căsătorie, sentinţa de divorţ etc);
Documentul de identificare valabil (act de identitate sau paşaport eliberat de autorităţile străine).
Taxa consulară (a se vedea rubrica “Taxe consulare”). [ link extern ]
Cererea, însoțită de actele necesare, poate fi depusă personal la sediul misiunii sau poate fi trimisă și pe cale poștală, caz în care se vor trimite doar fotocopii ale certificatelor și actelor de identitate (cererea va fi însă în original, semnată olograf), împreună cu un plic de retur, cu taxe poștale preplătite, cu ”tracking number”.
Persoanele care nu au CNP nu pot solicita eliberarea unui nou paşaport. Aceste persoane pot solicita eliberarea unui titlu de călătorie, valabil 30 de zile, cu care se pot deplasa doar în România.
[ link extern ]
Serviciul public comunitar judeţean de evidenţă a persoanelor solicită atribuirea de
coduri numerice personale pentru toate persoanele născute anterior datei de 01.10.1979, prin Biroul Judeţean de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor, respectiv Serviciul de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor al mun. Bucureşti.
Cetăţenii români vor depune cerere scrisă pentru atribuirea CNP la structura de stare
civilă din cadrul oricărui serviciu public comunitar judeţean de evidenţă a persoanelor, indiferent de locul naşterii sau al ultimului domiciliu avut în ţară.