Buna ziua,
Ma gasesc in situatia de a cumpara un teren. Proprietarii actuali au dobandit acest teren prin contract vanzare cumparare in timp ce erau casatoriti si inca sunt casatoriti. In acest contract este trecut la "cumparator" doar sotul si se face mentiunea ca acesta este casatorit cu sotia. Acum primaria pe raza caruia se afla terenul elibereaza certificat fiscal doar pentru sot si refuza eliberarea certificatului fiscal pt sotie (mentionez faptul ca vanzatorii nu au domiciliu in localitatea in care se afla terenul) motivand ca doar sotul e proprietar si doar el are deschisa fisa fiscala la acea primarie, sotia nu apare inregistrata acolo. In lipsa acestor certificate notarul nu vrea / nu poate sa incheie contractul de vanzare cumparare dintre mine si actualii proprietari, spunand ca fara unul dintre certificate, contractul de vanzare cumparare ar fi nul si eu risc sa pierd atat banii cat si terenul. Intrebarea mea este cum se poate iesii din acest impas? Cine are dreptate in acest caz, primaria sau notarul? Daca are notarul, atunci care este modalitatea prin care vanzatorii pot obtine ambele certificate fiscale, cadrul legislativ (act, art, alin) care poate fi invocat de catre acestia la primarie?
Va multumesc.
In extrasul CF cine figureaza? Dar din ce spuneti pare a fi bun comun. Sotia trebuia sa declare 1/2 din acest teren, la fel si sotul:
Cod fiscal:
ART. 256 Reguli generale
(4) În cazul terenului care este deţinut în comun de două sau mai multe persoane, fiecare proprietar datorează impozit pentru partea din teren aflată în proprietatea sa. În cazul în care nu se pot stabili părţile individuale ale proprietarilor în comun, fiecare proprietar în comun datorează o parte egală din impozitul pentru terenul respectiv.
Ar trebui ca sotia sa depuna o declaratie, iar sotul sa rectifice declaratia.
In extrasul de carte funciara la B.Partea II - inscrieri privitoare la prorietari scrie: numele sotului casatorit cu numele sotiei cu titlu de drept in cota determinata de 1/1.
Functionarul primariei respective isi sustine punctul de vedere argumentand existenta fisei rol comune la momentul dobandirii terenului (adica 2004), notarii (toti 3 cu care m-am consultat) sustin ca de atunci s-a schimbat legea si trebuie sa "sparga" rolul comun in rol unic nominal. Primaria acum nu vrea nici sa deschida acum rol pt sotie si apoi sa elibereze certificatul. Mentionez ca angajata primariei este o persoana mai in varsta aproape de pensionare si s-a adresat proprietarilor "ziceti-mi voi legea si articolul care prevede asta". Adica proprietarii sa o invete legea la zi pe reprezentanta primariei. Credeti ca mai exista alta varianta in afara de o actiune in justitie pt o actiune de constatare a faptului ca e bun comun si o sentinta care sa oblige primaria la divizarea rolului? O discutie cu juristul primariei ajuta?
Trebuie Primaria sa deschida totusi rol unic, chiar daca ulterior achizitiei.
Normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal, Art. 288
229. Rolul nominal unic reprezintă fişa unică a contribuabilului care conţine elementele de identificare, precum şi creanţele bugetare ale acestuia la nivelul comunei, oraşului, municipiului sau sectorului municipiului Bucureşti, individualizată printr-un număr de rol, începând cu nr. 1 şi până la numărul care asigură înregistrarea tuturor contribuabililor. Se recomandă, în special, la unităţile administrativ-teritoriale cu un număr mare de contribuabili să se deschidă registre de rol nominal unic pentru persoane fizice şi registre de rol nominal unic pentru persoane juridice
Incercati sa mai vorbiti cu Primaria. Ar trebui in baza Cod proc fiscala sa procedeze la impartirea rolului si emiterea certificatului si pt sotie.
Art. 7 Rolul activ
(1) Organul fiscal înştiinţează contribuabilul asupra drepturilor şi obligaţiilor ce îi revin în desfăşurarea procedurii potrivit legii fiscale.
(2) Organul fiscal este îndreptăţit să examineze, din oficiu, starea de fapt, să obţină şi să utilizeze toate informaţiile şi documentele necesare pentru determinarea corectă a situaţiei fiscale a contribuabilului. În analiza efectuată organul fiscal va identifica şi va avea în vedere toate circumstanţele edificatoare ale fiecărui caz.
(3) Organul fiscal are obligaţia să examineze în mod obiectiv starea de fapt, precum şi să îndrume contribuabilii pentru depunerea declaraţiilor şi a altor documente, pentru corectarea declaraţiilor sau a documentelor, ori de câte ori este cazul.
(4) Organul fiscal decide asupra felului şi volumului examinărilor, în funcţie de circumstanţele fiecărui caz în parte şi de limitele prevăzute de lege.
(5) Organul fiscal îndrumă contribuabilul în aplicarea prevederilor legislaţiei fiscale. Îndrumarea se face fie ca urmare a solicitării contribuabililor, fie din iniţiativa organului fiscal.