avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 304 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Control financiar contabil asociatii de proprietari
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Control financiar contabil asociatii de proprietari

Ma intereseaza care este perioada pentru care se poate face un control financiar contabil in cadrul asociatiilor de proprietari, legislatia aplicabila si care este termenul de prescriptie pentru debitele neachitate de proprietari.
De asemenea ma intereseaza cine face controlul in cadrul asociatiilor de proprietari - reprezentantii consiliului local ( angajatii de la primarie ) sau acestia cu sprijinul consiliilor judete?
Va multumesc.
Ultima modificare: Joi, 3 Septembrie 2015
popcrys77, utilizator
Cel mai recent răspuns: elga50 , moderator 21:54, 3 Septembrie 2015
1-In temeiul disp
L nr 230/2007 CAPITOLUL VII: Raportul dintre administratia publică locală şi centrală şi asociatiile de proprietari

Art. 55 din capitolul VII reglementat de Art. 59 din capitolul IV din Norme
Metodologice din 2007 )
Consiliile locale, cu sprijinul aparatului propriu al consiliilor judeŃene, respectiv al
Consiliului General al Municipiului Bucureşti, exercită controlul asupra activităŃii
financiar-contabile din cadrul asociaŃiilor de proprietari, din oficiu ori la solicitarea unuia
sau mai multor membri ai asociaŃiei de proprietari.



Controlul financiar contabil asupra activitatii asociatiei de proprietari poate fi realizat si in baza unui contract incheiat de catre proprietari cu persoana fizica autorizata si acreditata CECCAR
2-Verificarea financiar contabila se poate dispune pe o perioada de maximum 3 ani in urma
3-Termenul legal de prescriptie a dreptului de a executa debitele este de 3 ani
In cazul asociatiilor de proprietari numai instanta de judecata poate dispune hotarare care sa prevada implinirea termenului de prescriptie
In cadrul asociatiei de proprietari, aceasta trebuie sa aiba o comisie de cenzori sau, in lipsa acesteia, conducerea asociatiei poate angaja un contabil (cenzor) extern, de preferinta o persoana care intelege specificul contabilitatii in partida simpla din asociatiile de proprietari.

Aceast cenzor trebuie sa verifice lunar, inainte de afisarea listei de intretinere, cum a fost aceasta calculata, facturi, chitante, baza de calcul, criterii de repartizare a cheltuielilor in baza HG 1588/2007 cu normele de aplicare a Legii 230/2007 etc.

Separat de aceasta verificare lunara, la predarea gestiunii de la un administrator la altul si cand exista suspiciuni de frauda, atunci asociatia poate angaja un contabil expert pe care il plateste separat si care sa faca o verificare in extenso pe o perioada variabila din trecut.
Aceasta perioada este nelimitata in functie de cat isi permite asociatia sa plateasca pentru acest audit financiar.

In cazul in care acest audit este dorit de catre un proprietar, ca persoana fizica, atunci acesta il va angaja si tot el il va plati pe expertul contabil.

Primaria nu mai face demult, daca o fi facut vreodata, un asemenea audit si, cu atat mai mult, pro bono.

Termenul de prescriptie, informal, este de 3 ani in urma, insa si acesta este sub semnul intrebarii, daca exista dovezi clare ca restantierul a fost somat, a mai fost in proces cu asociatia, dar nu s-a executat silit etc., prescriptia se prelungeste cu cate 3 ani in plus in urma de la fiecare eveniment de genul acesta.
Numai judecatorul prescrie datoria si se aplica numai in cazul executarii silite. Altfel suma restanta ramane pe lista pana la sfarsitul lumii ....


~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Noul cenzor vrea să verifice perioada 2010-ianuarie 2019 din cauza unor presupuse nereguli, solicitând 150 de lei/lună verificată. este legal? poate fi asociația obligată să-l plătească? LorenaSt LorenaSt Asociație de Proprietari înființată în 2010 și-a schimbat administratorul în septembrie 2018 și a incheun contract de cenzorat în februarie 2019. ... (vezi toată discuția)
Asociatie de proprietari sandutudorache sandutudorache Vreau sa stiu cui trebuie sa ma adresez pt un audit la asociatia de proprietari sa verifice situatia contabila a asociatiei mai bine zis pe ce se cheltuiesc ... (vezi toată discuția)
Expertiza financiar contabila la cerere Marinara Marinara Poate Comitetul Executiv al Asociației de proprietari hotărî contractarea în numele asociației (și pe cheltuiala tuturor proprietarilor) a unei expertize ... (vezi toată discuția)