Dupa o saptamana de citit pe mai multe forumuri, si "consultanta" telefonica la ANAF soldata cu "stiti, nici noi nu am apucat sa citim legea" etc etc, m-am hotarat sa postez aici cateva intrebari tinand si de cadrul legislativ dar si un pic de contabilitate.
Doresc sa-mi infiintez ori un PFA pe norma de venit ori o microintreprindere neplatitoare de TVA. Activitatea mea este consultanta in domeniul tehnologiei informatiei, urmand sa am contract pe durata determinata cu o agentie de recrutare din UE dar desfasurand activitatea (8 ore + pe zi) la sediul clientului aici - cateva luni, dupa care ma pot muta (sau nu) la sediul altui client.
In fiecare luna as emite un invoice (factura) in EUR catre respectiva agentie din UE bazata pe numarul de ore prestate.
1. Este necesara inscrierea in ROI, avand in vedere ca activitatea se va desfasura in exclusivitate in Romania, nu se vor achizitiona nici un fel de materiale din EU (si nici din Romania, este o activitate pur intelectuala efectuata cu mijloacele mele gen laptop / telefon), iar clientii sunt de regula firme multinationale cu filiale in Romania. Invoice-ul nu va contine TVA, ci doar suma nr. ore x tarif.
2. Daca raspunsul la nr. 1 este da, se poate evita prin folosirea unei companii terte, bazata fie in Romania ori in afara UE?
3. Stiu ca oricare ar fi forma de organizare pe care as alege-o, este nevoie de declararea unui sediu social. In cazul unui PFA cu activitate exclusiva la sediul clientului, exista vreo portita de scapare, in ideea de a nu declara un sediu?
Iar sediul social nici nu ar fi absolut necesar. Ce acte si registre doresc inspectorii sa vada, invitatie la un sediu public al ANAF cu documentele respective, pentru verificari. Cine nu se prezinta justificat, amenda, cine nu se prezinta a doua oara, suspendare. Nu au decat sa viziteze domnii de la ANAF florariile de strada de exemplu, acolo vad ca nu-i mare graba cu inspectiile desi se invart milioane fara bonuri fiscale...
4. Si o ultima intrebare legata de fiscalitate. Avand in vedere ca ar trebui sa infiintez firma acum, in nov. 2015, iar pe 2014 (si ce a trecut din acest an) nu am inregistrat venituri (decat din dobanzi bancare, neglijabile si impozitate la sursa) as mai avea obligatia platii la sistemul de pensii pe 2015? Dar in 2016, raportat la 2015 (venit doar 2 luni in 2015, in caz ca imi iau inima in dinti sa reintru in acest sistem ticalosit). De CASS am inteles ca nu as scapa, +6 luni din urma, desi am contribuit o avere la spitalele private din Romania, din care o parte a ajuns la stat (de 2 ori, impozit pe profitul spitalului + impozit pe veniturile medicilor)
Contabilitate pfa
Macaret
Buna ziua. am infiintat recent un PFA, avand ca activitate realizarea software-ului la comanda. Sediu Social este in apartamentul proprietate personala. Am ... (vezi toată discuția)