avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 588 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Legislaţie europeană, CEDO, UE, ... rog raspuns urgent de la un specialist pe drept ...
Discuție deschisă în Legislaţie europeană, CEDO, UE, proceduri europene

rog raspuns urgent de la un specialist pe drept international - acceptarea fara rezerve

In cazul in care Romania a acceptat fara rezerve textul unui standard NATO(in 2005 sau 2006, dupa consulatrea tuturor institutiilor competente) ce trebuie implementat la nivel national (termen maxim 2010) printr-un act normativ specific (in cazul de fata va fi elaborat un manual), iar ulterior s-a constatat, de catre anumite structuri specializate in domeniul de reglementare a standardului respectiv, ca anumite prevederi ale publicatiei NATO nu pot fi armonizate cu prevederile legislatiei nationale. Ce se mai poate face acum in aceasta situatie? Mai avem posibilitatea de a revedea pozitia nationala si aceste prevederi sa se constituie in rezerve nationale? Problema se pune la nivel destul de inalt mai ales ca este vorba de relatiile pe care le avem pe plan international, si in special cu statele membre NATO. In acest sens ma gandesc ca nu ar fi benefica pentru imaginea noastra o astfel de decizie, dar nu stiu care ar fi baza legala pentru a motiva aceasta afirmatie (definirea acceptarii fara rezerve, momentul cand are loc aceasta si consecintele ei). Exista vreun principiu de drept international public sau de drept international umanitar care este incalcat de catre noi in cazul in care revenim cu propuneri de revizuire a pozitiei nationale? (mai ales ca acceptarea fara rezerve s-a facut acum 4 sau 5 ani in urma).
Cel mai recent răspuns: KapaA , utilizator 00:34, 3 Septembrie 2009
Fara sa ma pricep in drept international public (si cu atat mai putin la regulamente nato), imi dau cu parerea.

Totul depinde de ceea ce scrie concret in Legea de acceptere a regulamentului...

Daca l-a acceptat fara rezerve devine implicit drept intern, astfel ca prevederile anterioare sunt implicit modificate! (Art 11 alin 2 din Constitutie)
Cat despre rezerve ulterioare... hm..
De regula in regulamentele si in tratatele de aderare se prevede expres ce se intampla in caz de contradictie si daca este posibila o acceptare cu rezerve!

Acum... ceea ce nu stiu este daca un regulament poate fi asimilat unui tratat international...

Nu cred ca o revizuire ulterioara a unui regulament ar incalca vreun principiu de drept international public (legalitatea)
Insa cu siguranta ca ar fi ceva probleme in privinta oportunitatii modificarii...

Cat despre dreptul international umanitar... nu stiu in ce masura poate fi aplicabil unui regulament nato.
Articolul 20 din Constitutie nu este aplicabil aici (in caz de necorcondanta intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului si legile interne, reglementarile internationale au prioritate), deoarece nu e vorba de drepturile omului!
Despre ce standard NATO este vorba? ....
Acceptarea şi implementarea de către România a standardelor NATO sunt în responsabilitatea Ministerului Apărării Naţionale, conform HG nr. 1374 din 26 august 2004 iar metodologia concretă este stabilită prin ordin al ministrului apărării naţionale (unde puteţi găsi şi definiţiile necesare).
Deşi este oarecum un semnal de neseriozitate („toate instituţiile competente” consultate iniţial trebuiau să includă în primul rând „structurile specializate din domeniul de reglementare al standardului respectiv” care... abia ulterior au constat incompatibilităţi cu legislaţia naţională), teoretic, poziţia naţională iniţială poate fi revizuită ori de câte ori situaţia internă impune acest lucru. O alternativă o reprezintă şi încercarea de a aduce modificări la standardul NATO în cauză, prin intermediul reprezentantului român la Grupul de Lucru NATO care gestionează documentul, astfel încât să se elimine incompatibilităţile constatate.
O tratare teoretică a subiectului este destul de complexă şi cred că un răspuns la întrebarea pusă de freeelis ar fi de mult ajutor.
aldea_silvia a scris:

In cazul in care Romania a acceptat fara rezerve textul unui standard NATO(in 2005 sau 2006, dupa consulatrea tuturor institutiilor competente) ce trebuie implementat la nivel national (termen maxim 2010) printr-un act normativ specific (in cazul de fata va fi elaborat un manual), iar ulterior s-a constatat, de catre anumite structuri specializate in domeniul de reglementare a standardului respectiv, ca anumite prevederi ale publicatiei NATO nu pot fi armonizate cu prevederile legislatiei nationale. Ce se mai poate face acum in aceasta situatie? Mai avem posibilitatea de a revedea pozitia nationala si aceste prevederi sa se constituie in rezerve nationale? Problema se pune la nivel destul de inalt mai ales ca este vorba de relatiile pe care le avem pe plan international, si in special cu statele membre NATO. In acest sens ma gandesc ca nu ar fi benefica pentru imaginea noastra o astfel de decizie, dar nu stiu care ar fi baza legala pentru a motiva aceasta afirmatie (definirea acceptarii fara rezerve, momentul cand are loc aceasta si consecintele ei). Exista vreun principiu de drept international public sau de drept international umanitar care este incalcat de catre noi in cazul in care revenim cu propuneri de revizuire a pozitiei nationale? (mai ales ca acceptarea fara rezerve s-a facut acum 4 sau 5 ani in urma).


Depinde despre ce act acceptat este vorba. In cazul unui tratat nu se poate. Daca este un regulament oarecare de la NATO, nu cred ca se pune problema de rezerva, care este o notiune specifica dreptului tratatelor. Deci cautati o solutie gresita din start. Pe de alta parte, nu e sanatos sa revii asupra a ceea ce ai acceptat. Nu cred ca este o solutie normala, ca accepti ceva, iar dupa te razgandesti. Daca e un act obligatoriu, atunci e naspa, nerespectarea antreneaza raspunderea.
P.S. E o situatie ipotetica sau chiar discutam pe un forum despre cum anume intentioneaza Romania sa nu executa obligatiile sale internationale? Poate ne citesc cei de la NATO...

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Puterea legala a unui ghid, manual etc. Silvia  Aldea Silvia Aldea Imi cer scuze ca am deschis subiectul acesta aici, desi are ca subiect principal clasificarea unor acte normative si puterea lor juridica, dar nu am gasit un ... (vezi toată discuția)
Intrebare majagna majagna sunt diagnosticat cu scleroza multipla, sunt pensionat grad 2 de boala, unde as putea o lista cu bolile si stadiu lor pentru a sti daca pot fi incadrat ... (vezi toată discuția)
Decizie pensionare definitiva paulhm paulhm eu am 41 de ani si sunt pensionat de boala.am o decizie revizuibila odata la 2 ani intrebarea mea la ce varsta as putea primi o decizie nerevizuibila ... (vezi toată discuția)