este adevarat ca garantia la incaltaminte este de fapt de 2 ani, nu doar 30 zile asa cum transmit comerciantii cand ne vand un produs? - Am citit ceva articole pe acest subiect dar as vrea o opinie avizata.
Am cumparat acum 1 luna si jumatate o pereche de ghete, 400 lei, care deja au inceput sa se dezlipeasca.
Ar trebui sa aveti un talon / certificat de garantie si intructiuni de folosire sau macar sa fie specificat pe bon cata garantie aveti.
In privinta incaltamintei lucrurile nu sunt deloc clare in legislatie, comerciantii profita de asta si nu ofera mai multa garantie decat ofera producatorul. Asta trebuie sa aflati, cata garantie ofera producatorul (la 400 de lei banuiesc ca e o firma cat de cat cunoscuta, cu site propriu). Oricum nu doar 30 de zile tinand cont de pret. Mergeti la magazin si vedeti ce zic, eventual cereti repararea daca e vorba doar de lipitura. Nu sunt obligati sa vi-i schimbe inainte sa incerce sa-i repare. Doar daca nu se pot repara corespunzator puteti cere banii inapoi. In functie de ce discutati reveniti pe forum.
Incepand cu ianuarie 2007 este in vigoare Legea nr 449/2003 -publicata in M. Of. partea I nr. 812 din 18.11.2003, care reglementeaza aspecte privind vanzarea produselor, inclusiv a celor executate la comanda, si garantiile asociate acestora, in vederea asigurarii protectiei consumatorului.
Noutatea legii consta in responsabilitatea majorata pe care o are vanzatorul fata de consumator.
Vanzatorul este obligat sa livreze consumatorului produse care sunt in conformitate cu specificatiile contractului de vanzare-cumparare si este raspunzator fata de consumator pentru orice lipsa a conformitatii existenta la momentul cand au fost livrate produsele.
Aspectele si specificatiile contractului de vanzare cumparare constituie elementul care este invocat de cele mai multe ori de catre comercianti in cazul in caza cumparatorul denunta defecte ale produselor achizitionate si solicita inlocuirea sau restituirea pretului de achizitie
Legea nr 449/2003 specifica faptul ca raspunderea vanzatorului este angajata daca lipsa de conformitate apare intr-un termen de 2 ani, calculat de la livrarea produsului, chiar daca la cumparare vanzatorul a negociat cu consumatorul o perioada de garantie mai mica.
Consumatorul trebuie sa informeze vanzatorul despre lipsa de conformitate in termen de doua luni de la data la care a constatat-o.
Garantia de conformitate este actul care atesta faptul ca produsul cumparat de tine este identic cu cel specificat in contractul de vanzare-cumparare.
Daca cumparatorul constata elemente de neconformitate in primele 6 luni de la data achizitiei se presupune ca aceasta neconformitate a existat in momentul achizitiei.
Daca trec mai mult de 6 luni,intra in obligatia cumparatorului sa dovedeasca vanzatorului ca problema a existat in momentul achizitiei.
Aici intervin tertipurile comerciantilor,care intotdeauna invoca utilizarea incorecta a produsului, pentru ca nu se considera lipsa de conformitate, vina fiind in totalitate a consumatorului
Un produs este conform cu contractul de vanzare-cumparare in cazul in care : - corespunde descrierii facute de vanzator si cu produsele prezentate ca mostre sau model; corespunde scopului solicitat de catre consumator, acceptat de vanzator in contractul de de vanzare-cumparare sau scopurilor pentru care sunt utilizate in mod normal produsele de acelasi tip; prezinta parametri de calitate si performante normale si corespunde declaratiilor publice privind caracteristicile concrete ale acestuia facute prin publicitate sau inscriere pe eticheta produsului.
Trebuie sa recunoastem ca la achizitia de incaltaminte,niciun vanzator nu prezinta parametrii de calitate,performante normale,declaratiile caracteristicilor tehnice ale incaltamintei respective
Conform legii mentionate,in cazul lipsei conformitatii, consumatorul cumparator are dreptul de a solicita vanzatorului, ca masura reparatorie, inlocuirea sau repararea produsului in functie de optiunea sa, in fiecare caz fara plata, cu exceptia situatiei in care aceasta solicitare este imposibila sau disproportionata.
Legea stabileste si faptul ca este obligatorie oferirea de catre ofertant a unei garantii, care trebuie sa precizeze elementele de identificare a produsului, termenul de garantie, modalitatile de asigurare a garantiei - intretinere, reparare, inlocuire -, inclusiv denumirea si adresa vanzatorului si ale unitatii specializate de servicii.
Daca vanzatorul este raspunzator fata de consumator pentru lipsa de conformitate rezultata dintr-o actiune sau dintr-o omisiune a producatorului ori a unui agent economic din acelasi lant contractual, vanzatorul are dreptul de a se indrepta impotriva celui responsabil de lipsa de conformitate, in conditiile legii.
Agentii economici care nu respecta prevederile legii pot fi amendati, valoarea amenzilor fiind cuprinsa intre 1000 si 25.000 RON.
In special la produsele de incaltaminte sunt invocate de catre vanzator conditiile de utilizare,
eventual utilizarea in mediu cu produse care ataca componentele incaltamintei=benzina ulei,etc
De regula opc solicita respectarea termenului de garantie de 2 ani,dar acorda atentie speciala si la eventualele probe din partea comerciantului care atesta ca incaltamintea a fost utilizata in afara parametrilor tehnici,in mediu cu substante care pot ataca materialul ,cusaturile sau lipiturile componentelor incaltamintei
@ynocentta - Articolul din lege pe care il invoci este Art. 16, insa acesta este completat prin ordonanta de urgenta 174/2008:
Art. 16. - Răspunderea vânzătorului, conform prevederilor art. 9-14, este angajată dacă lipsa de conformitate apare într-un termen de 2 ani, calculat de la livrarea produsului.
Art. 16. va fi modificat prin Ordonanţă 9/2016 la 28/02/2016, după cum urmează:
Art. 16. - Răspunderea vânzătorului privind garanţia legală de conformitate, potrivit prevederilor art. 9-14, este angajată dacă lipsa de conformitate apare într-un termen de 2 ani, calculat de la livrarea produsului.
Art. 16^1. - Art. 16^1. a fost introdus prin Ordonanţă de urgenţă 174/2008 la 27/12/2008.
După expirarea termenului prevăzut la art. 16, consumatorii pot pretinde remedierea sau înlocuirea produselor care nu pot fi folosite în scopul pentru care au fost realizate ca urmare a unor vicii ascunse apărute în cadrul duratei medii de utilizare, în condiţiile legii.
Art. 16^2. - Art. 16^2. a fost introdus prin Ordonanţă de urgenţă 174/2008 la 27/12/2008. Pentru produsele a căror durată medie de utilizare este mai mică de 2 ani, termenul prevăzut la art. 16 se reduce la această durată.
Prin prisma articolului 16^2, cred ca se poate cere garantie doar daca durata medie de utilizare este cunoscuta de consumator, durata care de cele mai multe ori nu este facuta publica de catre vanzator.
Din cate-am observat, aceasta durata medie de utilizare este de multe ori si conditionata, spre exemplu folosirea perechii de incaltaminte in mod alternativ cu minim alte trei perechi.
In cazul cu care ma confrunt eu nu stiu ce sa zic; pereche de ghete, 170 de lei, talpi crapate in acelasi punct la ambele picioare dupa 2 luni si jumatate de utilizare, luand apa. Inteleg vanzatorul cand imi spune ca produsul nu este rezistent la apa, dar nici chiar asa...
Defectiune frane!
corinteanu
buna ziua!
am cumparat o masina direct de la dealer in decembrie 2009 iar in martie 2010 s-a produs o defectiune la sistemul de franare, iar la service i-au ... (vezi toată discuția)
Retur produs fara defect
DiaD
Clientul achizitioneaza un mobilier pe care il returneaza in urmatoarele 2 ore si solicita banii. Mentionez ca produsul este cel comandat, nu are niciun defect ... (vezi toată discuția)