În urmă cu câteva zile mi-au venit prin poștă preavizele și deciziile de concediere ale angajaților firmei la care încă mai lucrez până la închiderea punctului de lucru.
Este vorba de o firmă de electronice și electrocasnice care a intrat în insolvență.
Întrebându-i pe cei de la birouri dacă mai primim salarii compensatorii am primit următorul răspuns:
Vă citez articolul din CCM art 64 lit 1„La încetarea contractului individual de muncă din motive ce nu țin de persoana salariatului, anagajatorii vor acorda acestuia, in afara drepturilor cuvenite la zi, si o compensatie de un salariu lunar, in funcție de posibilităti financiare proprii ale angajatorului”, precum si alin. (2) din acelasi articol, conform căruia „Prevederile alin. (1) sunt aplicabile atunci cand incetarea contractului individual de munca a intervenit ca urmare a unor motive ce nu tin de persoana salariatului”,
Prin urmare compania fiind în insolvență (stare cauzata de situația financiara precara), este evident ca societatea nu se mai află în posibilitate financiară. Mai mult decat atat orice plata se va face in coformitate cu prevederile legii insolventei sub incidenta căreia ne aflam in acest moment...
Sincer eu n-am auzit de așa ceva, mai ales că avem angajați care au primit salarii compensatorii de la firmele la care au lucrat, după ce acestea au intrat în insolvență și au declarat faliment. E drept că au trebuit să depună niște cereri pentru efectuarea demersurilor necesare plății creanțelor salariale, la care au anexat și un extras de cont, dar nouă nu ni s-a spus nici despre acestea.
Ce putem face? Au dreptate cei de la firma noastră sau nu? Au dreptul să nu ne dea niciun salariu compensatoriu sau nu?
Nu au dreptate cei de la societate, in speta, daca nu va pot achita acele salarii compensatorii acestea se vor inscrie din oficiu in tabelul de creante.
De asemenea, in astfel de situatii, angajatii pot apela la Fondul de Garantare a creantelor salariale care le poate asigura recuperarea partiala a salariilor.
Potrivit art. 13 din Legea nr.200/2006, din resursele Fondului de Garantare se suporta si platile compensatorii restante, in cuantumul stabilit in contractul colectiv de munca si / sau in contractul individual de munca, in cazul incetarii raporturilor de munca.
Stabilirea cuantumului creanţelor salariale cuvenite salariaţilor şi efectuarea plăţii acestora se realizează de agenţiile teritoriale, la cererea scrisă a administratorului sau lichidatorului angajatorului în stare de insolvenţă.
Cererile menţionate vor fi însoţite de documente care să ateste că împotriva angajatorului a fost pronunţată o hotărâre judecătoreasca definitiva de deschidere a procedurii insolvenţei şi a fost dispusă măsura ridicării totale sau parţiale a dreptului de administrare.
Creanţele salariale suportate din Fondul de Garantare se vor achita în lei, într-o singură tranşa, prin sistemul de plată general utilizat pentru plata drepturilor reprezentând indemnizaţia de şomaj.
Gestionarea Fondului de garantare se face de Agenţia Naţionala pentru Ocuparea Forţei de Munca, prin agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene.
În primă fază ce ar trebui să facem acum? Să facem niște cereri prin care să ne cerem drepturile conform art. 13 din Legea nr.200/2006? De unde știm că cei de la firmă vor trimite la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene aceste acte? Dacă ne resping actele pe criteriul că sunt „insuficiente” în condițiile de față? Angajarea unui avocat, având în vedere numărul redus de persoane din magazinul nostru, precum și salariul destul de mic, nu va produce o bucurie prea mare, de vreme ce va trebui să-i plătim acestuia onorariul. Nu vom rămâne cu mult. Voiam să știm dacă putem sesiza o autoritate administrativă de stat sau ceva de genu, pentru ca aceasta să demareze acțiunile prin care noi să ne putem primi salariile compensatorii. Se ocupă cineva de treaba asta sau lucrurile rămân în bătaia vântului, adică în puterea redusă la minimum a angajaților?