avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 457 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Calcul cote intretinere persoana???
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Calcul cote intretinere persoana???

Am citit pe forum nemultumirile locatarilor cu privire la calculul cotelor de intretinere cand ap este gol. Adunarea Generala poate lua o hot in acest sens. dar pana atunci si eu ma confrunt cu aceasta problema si v-as raspunde cu o intrebare:Daca ati locui la casa, plecati 1 an din tara, reziliati contractul cu REbu, enel, tv etc? Banuiesc ca nu.Daca administratorul , atat de blamat de dvs, trece 0 la persoane, cel putin la gunoi si curatenie, vecinii ramasi platesc si cota dvs, daca se intampla sa fie vreo 4-5 apartamente goale , atunci cota celorlati creste, ca nu poti merge in fiecare luna la rebu sa modifici nr de persoane din contract, deasemeni, femeia de servici matura, indiferent daca tu esti sau nu acasa. Normal ar fi ca aceste cheltuieli sa fie platite ca nu-ti iei si apartamentul cu tine. Ii tratam pe administratori ca pe niste tirani, hoti si comunisti, asa parca am vazut aici, de fapt acesta ne reprezinta pe noi ca asociatiei. Ar trebui a fim o comunitate si sa gasim cea mai buna solutie, avem pereti si spatii comune avem datorii comune. Eu propun ca toti nemultumitii sa ia locul administratorului un an si sa rezolve problemele
#-o . Asa toata lumea va fi multumita!#-o
Cel mai recent răspuns: Adriantot , moderator 08:26, 5 Februarie 2016
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Buna seara,

Cred ca ati citit in raspunsul meu dat unui utilizator (sau si in raspunsul meu si in altele...)

Eu sunt de acord cu dv. in sensul ca sunt cheltuieli pe care le platesti oricum, ca de ex. administrarea...fie locuiesti, fie nu, administratorul oricum administreaza si cota ta indiviza comuna. La fel si curatenia daca este pe apartament (dar daca este per persoana? si tu nu faci murdarie deloc? de ce sa platesti ce nu folosesti), la fel si cu gunoiul (acolo cred ca este per persoana la majoritatea As. de Prop., nu folosesti, nu platesti...) deci, nu mi se pare logic sa platesti cheltuielile per persoana, daca nu locuieste nicio persoana.

Sigur, fiecare Asociatie are modul ei de calcul al cheltuielilor deci nu generalizam, atata timp cat fiecare are spete diferite.
Eu nu sunt de acord cu administratorii care se cred "sefi", sau cu cei care nu incearca sa muleze conditiile in care traim cu utilul si cu legea totodata.

Si da, daca plec din tara 3 luni, prefer sa suspend serviciul de tv daca nu folosesc. (la gaz, curent, iarasi nu se generalizeaza, ca la ei daca nu consumi, nu platesti! nu-i musai sa te debransezi).

Eu cred ca acestea-s motivele pt care "lumea" nu e multumita.
In rest, transparenta sa fie!!! asta-i obligatorie..
Ultima modificare: Miercuri, 3 Februarie 2016
Nicoleta Silvia Hulpus, Consilier juridic
Din punctul meu de vedere, toate asociatiile de proprietari ar trebui sa aiba acelasi mod de calcul, exceptie facand situatiile in care legea permite Adunarii Generale sa hotarasca. Este normal sa nu platesti lumina pe scara cand ap este gol, insa femeia de serv si gunoiul creeaza probleme tuturor si celor ramasi si celor plecati din apartament si nu am vazut in lege prevazut clar acest aspect. 99% dintre asociatii practica varianta cu 1 persoana trecuta la intretinere , tocmai din cauza acestor cheltuieli. DA gunoiul, lumina pe scara, curatenia, gazele sunt cheltuieli / persoana, dar dupa cum spuneam nu poti modifica nr de perssoane la rebu in fiecare luna, iar curatenia nu se face doar pe scara in fata usii tale, exista spatiu verde, aleea din fata blocului , subsol. Nu-i atat de simplu ca la tv ca nu se face strangerea gunoiului virtual sau prin cablu, probabil ca de aici si solutia cu 1 persoana la intretinere chiar daca sunt 0. La 30 de aprtamente daca treci 0 pers la 5 dintre ele, deja costurile se majoreaza estul de mult pentru celelalte 25 si cam acesta este cazul nostru, ca desi chltuielile sunt /persoana, exista un singur contract cu un nr de persoane, modificand nr de persoane de la 60 la 50 intr-o luna nu este tocmai bine pentru cei care platesc.
Ultima modificare: Miercuri, 3 Februarie 2016
Elena_zr, utilizator
Daca un bloc ia hotari proprii, diferite de prevederile legale iar un locatar nemultumit se adreseaza primariei sau instantei, veti fi obligati sa respectati legea.
Curatenia se repartizeaza dupa cota de proprietate, nu dupa numarul de persoane.
Buna, proasta, asa zice legea foarte explicit.
Legiutorul a prevazut dispozitii concrete referitor la consumuri individuale si comune
HG nr 1588/2007
Repartizarea cheltuielilor rezultate din întreţinerea, repararea şi exploatarea condominiilor
Art. 32. - (1) Toţi proprietarii au obligaţia să plătească lunar, conform listei de plată a cheltuielilor asociaţiei de proprietari, în avans sau pe baza facturilor emise de furnizori, cota de contribuţie ce le revine la cheltuielile asociaţiei de proprietari, inclusiv cele aferente fondurilor din asociaţia de proprietari.
(2) Repartizarea cheltuielilor sau a obligaţiilor financiare pe fiecare proprietate individuală revine administratorului, în cadrul contractului încheiat cu reprezentantul asociaţiei de proprietari a condominiului. Lista de plată se semnează de administrator şi de un membru al comisiei de cenzori şi se aprobă de preşedinte prin semnătură şi aplicarea ştampilei asociaţiei, persoanele semnatare certificând şi răspunzând de corectitudinea listei de plată.
(3) Niciun proprietar de apartament sau de spaţiu cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă nu va fi exceptat de la obligaţia de a contribui la plata cheltuielilor comune, ca urmare a renunţării la folosirea unei părţi din proprietatea comună, a abandonării apartamentului sau a spaţiului cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă ori în alte situaţii.
Art. 34. - Cheltuielile care sunt determinate de numărul persoanelor care locuiesc în condominiu şi nu pot fi individualizate pe fiecare proprietar pe baza unor dispozitive de măsură se repartizează proporţional cu numărul de persoane care locuiesc sau desfăşoară activităţi în clădire în luna pentru care se calculează lista de plată şi reprezintă cheltuielile asociaţiei pentru: apă rece, caldă şi canalizare; combustibil pentru prepararea apei calde de consum; energia electrică utilizată pentru funcţionarea instalaţiilor comune; colectarea deşeurilor menajere, vidanjare.
Art. 39. - (1) Cheltuielile pe consumuri individuale reprezintă cheltuielile asociaţiei pentru: apă rece şi canalizare; apă caldă menajeră; energia termică, combustibilul şi apa rece pentru prepararea apei calde; gaze naturale; încălzirea apartamentului sau a spaţiului cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă.
(2) Cheltuielile pe consumuri individuale se repartizează în funcţie de indexul contoarelor individuale sau în funcţie de alte criterii în baza cărora se pot individualiza consumurile.
Art. 43. - Cheltuielile pe cota-parte indiviză de proprietate, în funcţie de suprafaţa utilă a apartamentelor şi a spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, reprezintă cheltuielile efectuate pentru administrarea, întreţinerea, repararea, exploatarea şi, după caz, consolidarea părţilor de construcţii şi instalaţii din condominiu aflate în proprietate comună.
Art. 44. - (1) Cheltuielile pe cota-parte indiviză de proprietate reprezintă cheltuielile asociaţiei cu privire la proprietatea comună, cu privire la: fondul sau fondurile pentru lucrări de întreţinere, service, reparaţii şi, după caz, de consolidare, reabilitare, eficienţă energetică, modernizare la părţile de construcţii şi instalaţii aflate în şi pe proprietatea comună, astfel cum este descrisă în cartea tehnică a construcţiei şi în acordul de asociere: subsolul; conductele de distribuţie şi coloanele instalaţiilor de apă, canalizare, încălzire, energie electrică; casa scării; podul; spălătoria; uscătoria; terasa; ascensorul; interfonul - partea de instalaţie de pe proprietatea comună; centrala termică proprie; crematoriul; tubulatura de evacuare a deşeurilor menajere; structura de rezistenţă; faţadele; acoperişul şi altele asemenea, conform prevederilor din acordul de asociere; personalul angajat sau contractat al asociaţiei: salarii sau remuneraţii pentru administrator, contabil, casier, instalator, electrician, portar, cheltuieli pentru curăţenie etc; indemnizaţii acordate membrilor asociaţiei de proprietari ori persoanelor alese: preşedintele, membrii comitetului executiv şi ai comisiei de cenzori; prime; credite bancare; contracte sau poliţe de asigurări; alte servicii administrative către proprietatea comună.

In situatia in care proprietarul informeaza oficial asociatia de proprietari ca in perioada X urmeaza sa nu locuiasca nimeni in apartament,comitetul executiv in temeiul disp HG nr 1588/2007
Art. 17. - (1) Comitetul executiv al asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:
r) stabileşte cotele de participare pe persoană la cheltuielile aferente persoanelor cu domiciliul în clădire şi pentru persoanele care locuiesc temporar, minimum 15 zile pe lună; stabileşte perioada pentru care proprietarii, respectiv chiriaşii, pot solicita în scris scutirea de la plata cheltuielilor pe persoană şi care trebuie să fie de cel puţin 15 zile pe lună, conform hotărârii adunării generale;

are obligatia sa ia act de cererea proprietarului ,sa opereze in evidente si sa impuna la apartamentul respectiv 0 persoane cu obligatia achitarii cote parti comune
stim cu totii aceste aspecte, insa curatenia, respectiv femeia de serv , in general este trecuta la cheltuieli pe pers , nu este corect sa fie trecuta la cota indiviza parte, asa cum spuneti mai sus: intr-un ap cu 3 cam poate locui o peroana si intr-o garsoniera 5 persoane . si daca intr-un bloc raman aproximativ jumatate de apartamente goale, cine plateste gunoiul, ca art 34 spune „Cheltuielile care sunt determinate de numărul persoanelor care locuiesc în condominiu şi nu pot fi individualizate pe fiecare proprietar pe baza unor dispozitive de măsură se repartizează proporţional cu numărul de persoane care locuiesc sau desfăşoară activităţi în clădire în luna pentru care se calculează lista de plată„ Ma repet, la rebu nu poti schimba nr de locatari existenti in fiecare luna, deci pledez pentru 1 persoana cel putin in ce priveste femeia de serv si gunoiul. cred ca legiuitorul locuia la casa si nu stia ce presupune traiul la bloc.

Unde este prevazut 0 persoane, in cazul in care ap ramane gol ?


S-au adresat, am avut process verbal cu hotararea Adunarii generale semnata de 23 ap din 30 existente si 25 prezente la sedinta, nu asta este problema. Dar legea ar trebui schimbata si adaptata nevoilor pentru a pastra un echilibru .
Ultima modificare: Joi, 4 Februarie 2016
Adriantot, moderator

Alte discuții în legătură

Plati la apartament nelocuit errika errika Buna Am si eu o intrebare... Detin un apartament din 2010 la un bloc cu 5 et..Administratorul imi calculeaza cheluielile de bloc pe o pers care e ... (vezi toată discuția)
Scutirea de plata a cheltuielilor annabel annabel Plec in strainatate pentru un an de zile iar apart. meu va ramane liber. Va trebui sa platesc in continuare liftul, femeia de serviciu, lumina pe scara avand ... (vezi toată discuția)
Plata femeii de serviciu onikol38 onikol38 Am o nedumerire !!!Daca se plateste taxa de associatie,se mai plateste separat si femeia de servici?.....si ar mai fi ceva!!?cum se plateste pe nr. de persoane ... (vezi toată discuția)