Buna seara, am cerut pentru terenul pe care il detin o autorizatie de constructie in anul 2009, nu am ridicat nimic pe terenul mentionat(nici macar fundatia). Saptamana aceasta primesc un telefon de la primaria unde am terenul pentru a achita suma de 200 lei conform art.461( 3) lit c din codul fiscal actualizat. I-am explicat functionarului din cadrul primariei ca eu nu am ridicat nici un pai si terenul este in aceasi stare ca inainte de cererea autorizatie de constructie, mi-a raspuns ca citesc cu atentie articolul ca se aplica si in cazul meu?
Intrebarile mele sunt:
1.pentru ce sa achit acea suma daca nu am nimic construit?
2. din 2010 de cand a expirat autorizatia de ce nu m-a sunat nimeni sa-mi spuna de aceasta taxa?
Va multumesc anticipat pentru orice raspuns.
Functionarul are dreptate.
Este culpa Dvs. ca nu ati intocmit Proces-verbal de receptie la finalul termenului inscris in autorizatie prin care sa consemnati oficial stadiul lucrărilor precum şi suprafaţa construită desfăşurată în raport cu care se stabileşte impozitul pe clădiri.
Nici ulterior nu ati intreprins actiunile prevazute de lege.
Puteati face Procesul-verbal si depune la AFP o declaratie din care sa rezulte ca suprafata construita care are elementele structurale de bază ale unei clădiri, în speţă pereţi şi acoperiş, este 0 (zero) deci impozitul este zero.
Faceti macar acuma P-V si declaratia modificatoare (vezi alin.(13) ).
Codul fiscal 2015 (Legea nr. 227/2015 publicată în Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015. În vigoare de la 01.01.2016)
Art. 461. Declararea, dobândirea, înstrăinarea şi modificarea clădirilor
(3) Pentru clădirile nou-construite, data dobândirii clădirii se consideră după cum urmează:
a) pentru clădirile executate integral înainte de expirarea termenului prevăzut în autorizaţia de construire, data întocmirii procesului-verbal de recepţie, dar nu mai târziu de 15 zile de la data terminării efective a lucrărilor;
b) pentru clădirile executate integral la termenul prevăzut în autorizaţia de construire, data din aceasta, cu obligativitatea întocmirii procesului-verbal de recepţie în termenul prevăzut de lege;
c) pentru clădirile ale căror lucrări de construcţii nu au fost finalizate la termenul prevăzut în autorizaţia de construire şi pentru care nu s-a solicitat prelungirea valabilităţii autorizaţiei, în condiţiile legii, la data expirării acestui termen şi numai pentru suprafaţa construită desfăşurată care are elementele structurale de bază ale unei clădiri, în speţă pereţi şi acoperiş. Procesul-verbal de recepţie se întocmeşte la data expirării termenului prevăzut în autorizaţia de construire, consemnându-se stadiul lucrărilor, precum şi suprafaţa construită desfăşurată în raport cu care se stabileşte impozitul pe clădiri.
(4) Declararea clădirilor în vederea impunerii şi înscrierea acestora în evidenţele autorităţilor administraţiei publice locale reprezintă o obligaţie legală a contribuabililor care deţin în proprietate aceste imobile, chiar dacă ele au fost executate fără autorizaţie de construire.
(13) În cazul unei situaţii care determină modificarea taxei pe clădiri datorate, persoana care datorează taxa pe clădiri are obligaţia să depună o declaraţie la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de competenţă se află clădirea, până la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a înregistrat situaţia respectivă.
(14) Declararea clădirilor în scop fiscal nu este condiţionată de înregistrarea acestor imobile la oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară.
(15) Depunerea declaraţiilor fiscale reprezintă o obligaţie şi în cazul persoanelor care beneficiază de scutiri sau reduceri de la plata impozitului sau a taxei pe clădiri.