avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 444 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Funcţionarii publici şi ... incompatibilitati specialist in domeniul sanatatii si ...
Discuție deschisă în Funcţionarii publici şi problemele lor juridice

incompatibilitati specialist in domeniul sanatatii si securitatii in munca

Buna seara!
Voi incerca sa rezum subiectul la datele importante pentru a nu plictisi.
Functionar public angajat in cadrul primariei pe postul - inspector superior, cu specializarea specialist S.S.M. (conform fisei postului). Superiorul i-a solicitat sa se ocupe de supravegherea lucrarilor de anvelopare a unor blocuri. A semnat pentru primirea sarcinilor. La sfarsitul lucrarilor, acelasi superior i-a solicitat telefonic sa supravegheze ridicarea moluzului rezultat in urma executarii anveloparii blocurilor respective; el a refuzat, argumentand ca aceasta este sarcina dirigentului de santier, nu a lui. In urma refuzului, a fost sanctionat cu reducerea salariului pe o perioada de 3 luni.
Intrebarea mea este: cat de legala este insarcinarea unui inspector superior- specialist S.S.M. cu supravegherea acelor lucrari? Ce atributii si incompatibilitati are? Imi puteti indica si legislatia in vigoare, va rog?
Va multumesc!
Cel mai recent răspuns: Cornel Vasile , Consilier juridic 18:20, 23 Februarie 2016
Normele metodologice de aplicare a Legii ssm nr.319/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin HG nr.1425/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare mentioneaza:
-art.15 (1) Activitatile de prevenire si protectie desfasurate prin modalitatile prevazute la art. 14 in cadrul intreprinderii si/ sau al unitatii sunt urmatoarele:
1. identificarea pericolelor si evaluarea riscurilor pentru fiecare componenta a sistemului de munca, respectiv executant, sarcina de munca, mijloace de munca/ echipamente de munca si mediul de munca pe locuri de munca/ posturi de lucru;
2. elaborarea, indeplinirea, monitorizarea si actualizarea planului de prevenire si protectie;
3. elaborarea de instructiuni proprii pentru completarea si/ sau aplicarea reglementarilor de securitate si sanatate in munca, tinand seama de particularitatile activitatilor si ale unitatii/ intreprinderii, precum si ale locurilor de munca/ posturilor de lucru, si difuzarea acestora in intreprindere si/ sau unitate numai dupa ce au fost aprobate de catre angajator;
4. propunerea atributiilor si raspunderilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca, ce revin lucratorilor, corespunzator functiilor exercitate, care se consemneaza in fisa postului, cu aprobarea angajatorului;
5. verificarea insusirii si aplicarii de catre toti lucratorii a masurilor prevazute in planul de prevenire si protectie, a instructiunilor proprii, precum si a atributiilor si responsabilitatilor ce le revin in domeniul securitatii si sanatatii in munca stabilite prin fisa postului;
6. intocmirea unui necesar de documentatii cu caracter tehnic de informare si instruire a lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
7. elaborarea tematicii pentru toate fazele de instruire, stabilirea, in scris, a periodicitatii instruirii adecvate pentru fiecare loc de munca in instructiunile proprii, asigurarea informarii si instruirii lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca si verificarea insusirii si aplicarii de catre lucratori a informatiilor primite;
8. elaborarea programului de instruire-testare la nivelul intreprinderii si/sau unitatii;
9. asigurarea intocmirii planului de actiune in caz de pericol grav si iminent, conform prevederilor art. 101-107, si asigurarea ca toti lucratorii sa fie instruiti pentru aplicarea lui;
10. evidenta zonelor cu risc ridicat si specific prevazute la art. 101-107;
11. stabilirea zonelor care necesita semnalizare de securitate si sanatate in munca, stabilirea tipului de semnalizare necesar si amplasarea conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 971/2006 privind cerintele minime pentru semnalizarea de securitate si/ sau sanatate la locul de munca;
12. evidenta meseriilor si a profesiilor prevazute de legislatia specifica, pentru care este necesara autorizarea exercitarii lor;
13. evidenta posturilor de lucru care necesita examene medicale suplimentare;
14. evidenta posturilor de lucru care, la recomandarea medicului de medicina muncii, necesita testarea aptitudinilor si/ sau control psihologic periodic;
15. monitorizarea functionarii sistemelor si dispozitivelor de protectie, a aparaturii de masura si control, precum si a instalatiilor de ventilare sau a altor instalatii pentru controlul noxelor in mediul de munca;
16. verificarea starii de functionare a sistemelor de alarmare, avertizare, semnalizare de urgenta, precum si a sistemelor de siguranta;
17. efectuarea controalelor interne la locurile de munca, cu informarea, in scris, a angajatorului asupra deficientelor constatate si asupra masurilor propuse pentru remedierea acestora;
18. intocmirea rapoartelor si/ sau a listelor prevazute de hotararile Guvernului emise in temeiul art. 51 alin. (1) lit. b) din lege, inclusiv cele referitoare la azbest, vibratii, zgomot si santiere temporare si mobile;
19. evidenta echipamentelor de munca si urmarirea ca verificarile periodice si, daca este cazul, incercarile periodice ale echipamentelor de munca sa fie efectuate de persoane competente, conform prevederilor din Hotararea Guvernului nr. 1.146/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru utilizarea in munca de catre lucratori a echipamentelor de munca;
20. identificarea echipamentelor individuale de protectie necesare pentru posturile de lucru din intreprindere si intocmirea necesarului de dotare a lucratorilor cu echipament individual de protectie, conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 1.048/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru utilizarea de catre lucratori a echipamentelor individuale de protectie la locul de munca;
21. urmarirea intretinerii, manipularii si depozitarii adecvate a echipamentelor individuale de protectie si a inlocuirii lor la termenele stabilite, precum si in celelalte situatii prevazute de Hotararea Guvernului nr. 1.048/2006;
22. participarea la cercetarea evenimentelor conform competentelor prevazute la art.108-177;
23. intocmirea evidentelor conform competentelor prevazute la art. 108-177;
24. elaborarea rapoartelor privind accidentele de munca suferite de lucratorii din intreprindere si/ sau unitate, in conformitate cu prevederile art. 12 alin. (1) lit. d) din lege;
25. urmarirea realizarii masurilor dispuse de catre inspectorii de munca, cu prilejul vizitelor de control si al cercetarii evenimentelor;
26. colaborarea cu lucratorii si/sau reprezentantii lucratorilor, serviciile externe de prevenire si protectie, medicul de medicina muncii, in vederea coordonarii masurilor de prevenire si protectie;
27. colaborarea cu lucratorii desemnati/ serviciile interne/ serviciile externe ai/ ale altor angajatori, in situatia in care mai multi angajatori isi desfasoara activitatea in acelasi loc de munca;
28. urmarirea actualizarii planului de avertizare, a planului de protectie si prevenire si a planului de evacuare;
29. propunerea de sanctiuni si stimulente pentru lucratori, pe criteriul indeplinirii obligatiilor si atributiilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
30. propunerea de clauze privind securitatea si sanatatea in munca la incheierea contractelor de prestari de servicii cu alti angajatori, inclusiv la cele incheiate cu angajatori straini;
31. intocmirea unui necesar de mijloace materiale pentru desfasurarea acestor activitati.
32. evidenta echipamentelor, zonarea corespunzatoare, asigurarea/urmarirea ca verificarile si/ sau incercarile periodice ale echipamentelor de munca sa fie efectuate la timp si de catre persoane competente ori alte activitati necesare, potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 1.058/2006 privind cerintele minime pentru imbunatatirea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor care pot fi expusi unui potential risc datorat atmosferelor explozive;
33. alte activitati necesare/ specifice asigurarii securitatii si sanatatii lucratorilor la locul de munca.
(2) Activitatile legate de supravegherea starii de sanatate a lucratorilor se vor efectua in conformitate cu prevederile art. 24 si 25 din lege.
(3) Evaluarea riscurilor cu privire la securitatea si sanatatea in munca la nivelul intreprinderii si/ sau unitatii, inclusiv pentru grupurile sensibile la riscuri specifice, trebuie revizuita, cel putin, in urmatoarele situatii:
a) ori de cate ori intervin schimbari sau modificari in ceea ce priveste tehnologia, echipamentele de munca, substantele ori preparatele chimice utilizate si amenajarea locurilor de munca/ posturilor de munca;
b) dupa producerea unui eveniment;
c) la constatarea omiterii unor riscuri sau la aparitia unor riscuri noi;
d) la utilizarea postului de lucru de catre un lucrator apartinand grupurilor sensibile la riscuri specifice;
e) la executarea unor lucrari speciale.
Fisa de post a inspectorului ssm poate mentiona atributiile nominalizate la acest articol.
Suplimentar (vezi pct. 33) se pot nominaliza alte activitati specifice ssm (de expl. punerea in functiune pentru prima data a unui echipament de lucru nou care urmeaza a fi introdus la locul de munca/ postul de lucru; o activitate speciala, noua, care urmeaza a inlocui o tehnologie invechita; testarea unui EIP in conditii de lucru, etc.).
Supravegherea lucrarilor de anvelopare a unor blocuri conform proiectului de executie revine conducatorului locului de munca din partea executantului lucrarii si dirigintelui de santier din partea beneficiarului. Inspectorul ssm (al executantului sau al beneficiarului) poate efectua control intern la acest loc de munca conform mentiunilor de la pct.17.
Ridicarea molozului in urma efectuarii anveloparii este in sarcina conducatorului locului de munca al executantului lucrarii si dirigintelui de santier din partea beneficiarului, care supravegheaza indeplinirea operatiei. Inspectorului ssm (al executantului si/ sau al beneficiarului) poate efectua un control la locul de munca respectiv.
Sanctiunea aplicata inspectorului ssm poate fi contestata la tribunal. Trebuie avuta in vedere fisa postului semnata, respectiv continutul acesteia. Existenta unor sarcini de serviciu care exced prevederile de la art.15 din HG nr.1425/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare trebuiau semnalate la data semnarii fisei de post.
Alina_Bulgaru a scris:

....
Intrebarea mea este: cat de legala este insarcinarea unui inspector superior- specialist S.S.M. cu supravegherea acelor lucrari? Ce atributii si incompatibilitati are? Imi puteti indica si legislatia in vigoare, va rog?
Va multumesc!


Vedeti si Legea 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici
art.45
(1) Funcţionarii publici răspund, potrivit legii, de îndeplinirea atribuţiilor ce le revin din funcţia publică pe care o deţin, precum şi a atribuţiilor ce le sunt delegate.
(2) Funcţionarul public este obligat să se conformeze dispoziţiilor primite de la superiorii ierarhici.
...

art. 80
Funcţionarul public nemulţumit de sancţiunea aplicată se poate adresa instanţei de contencios administrativ, solicitând anularea sau modificarea, după caz, a ordinului sau dispoziţiei de sancţionare.
Va multumesc pentru raspuns! Ma ajuta in formularea unei contestatii. Imi puteti indica legislatia in vigoare care specifica termenul in care primarul trebuie sa raspunda contestatiei? Ca sa stiu in cat timp dupa depunerea contestatiei apelez la instanta
Legea 554/2004
art. 1: Subiectele de sesizare a instantei
(1) Orice persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de catre o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, se poate adresa instantei de contencios administrativ competente, pentru anularea actului, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim si repararea pagubei ce i-a fost cauzata. Interesul legitim poate fi atat privat, cat si public.
...

art.2 : Semnificatia unor termeni
(1)In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
...
h)nesolutionare in termenul legal a unei cereri - faptul de a nu raspunde solicitantului in termen de 30 de zile de la inregistrarea cererii, daca prin lege nu se prevede alt termen;
....

art.11: Termenul de introducere a actiunii
(1)Cererile prin care se solicita anularea unui act administrativ individual, a unui contract administrativ, recunoasterea dreptului pretins si repararea pagubei cauzate se pot introduce in termen de 6 luni de la:
a)data comunicarii raspunsului la plangerea prealabila;
b)data comunicarii refuzului nejustificat de solutionare a cererii;
c)data expirarii termenului de solutionare a plangerii prealabile, respectiv data expirarii termenului legal de solutionare a cererii;
d)data expirarii termenului prevazut la art. 2 alin. (1) lit. h), calculat de la comunicarea actului administrativ emis in solutionarea favorabila a cererii sau, dupa caz, a plangerii prealabile;
e)data incheierii procesului-verbal de finalizare a procedurii concilierii, in cazul contractelor administrative.
(2)Pentru motive temeinice, in cazul actului administrativ individual, cererea poate fi introdusa si peste termenul prevazut la alin. (1), dar nu mai tarziu de un an de la data comunicarii actului, data luarii la cunostinta, data introducerii cererii sau data incheierii procesului-verbal de conciliere, dupa caz.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Persoana desemnata in cadrul sc pentru ssm aliserban aliserban Buna ziua! la societatea la care lucrez exista serviciu extern pentru SSM. Sefu' vrea sa fac eu un curs de 80 h in domeniul SSM pentru a putea rezilia ... (vezi toată discuția)
Norme de protectia muncii si psi - instruire angajati angelica36 angelica36 buna ziua. care este documentatia necesara la dosar pentru protectia muncii si psi? sunt intr-un complex comercial deci cum se face in acest caz ... (vezi toată discuția)
Fisa postului pentru responsabilul ssm ContSters243502 ContSters243502 Buna seara! pentru inspectorul de protectia muncii se completeaza fisa de post? :-/ (vezi toată discuția)