avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 790 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Procedura în faţa instanţei ... Codul penal și Codul de procedură penală, ...
Discuție deschisă în Procedura în faţa instanţei penale - reguli, acte, termene, căi de atac

Codul penal și Codul de procedură penală, modificate în acord cu directivele europene și cu decizii ale Curții Constituționale pronunțate în perioada 2014-2016

Guvernul a modificat și completat, astăzi, prin ordonanță de urgență, Legea nr. 286/2009 privind Codul penal și Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală. Ordonanța de urgență a fost adoptată având în vedere, în principal faptul că de la intrarea în vigoare a noului Cod de procedură penală și până în prezent au fost adoptate un număr de 15 decizii ale Curții Constituționale care au produs un impact important asupra acestui act normativ; este necesară transpunerea urgentă a unor acte normative ale Uniunii Europene din domeniul dreptului penal, dar și dreptului procesual-penal; necesitatea stringentă a unor intervenții legislative pentru asigurarea bunei desfășurări a procesului penal, semnalate de instituțiile din cadrul sistemului judiciar.

Intervenții legislative necesare ca urmare a pronunțării de către Curtea Constituțională a unor decizii de admitere a excepțiilor de neconstituționalitate cu privire la Codul de procedură penală

Prin cea mai recentă decizie a CCR, s-a constatat că renunțarea la urmărirea penală de către procuror, fără ca aceasta să fie supusă controlului și încuviințării instanței de judecată, echivalează cu exercitarea de către acesta a unor atribuții ce aparțin sferei competențelor instanțelor judecătorești. Astfel, Curtea constată că renunțarea de către procuror la urmărirea penală, în condițiile reglementate la art. 318 alin. (1) din Codul de procedură penală, contravine legii fundamentale .

Astfel, Guvernul a decis să intervină legislativ pentru a reglementa o procedură prin care judecătorul de cameră preliminară hotărăște, prin încheiere motivată, în camera de consiliu, cu citarea părților, suspectului, persoanei vătămate și altor persoane interesate, precum și cu participarea procurorului, asupra legalității și temeiniciei soluției de renunțare la urmărirea penală dată de procuror.

Modificările operate au în vedere și alte intervenții necesare pentru punerea de acord a Codului de procedură penală cu 15 decizii ale Curții Constituționale pronunțate în ultima perioadă și care reclamau intervenție legislativă în materii precum :

- participarea procurorului sau a unor părți în procesul penal la unele etape procedurale;

- procedura soluționării plângerii împotriva soluțiilor procurorului;

- procedura acordului de recunoaștere a vinovăției;

- necesitatea reglementării unor căi de atac care să permită şi contestarea luării măsurii asigurătorii de către judecătorul de cameră preliminară ori de către instanța de judecată;

- clarificarea unor competențe.

Transpunerea urgentă a unor acte normative ale Uniunii Europene din domeniul dreptului penal, dar și dreptului procesual-penal

Prin ordonanța de urgență sunt transpuse și prevederi din următoarele directive pentru care termenul prevăzut în cadrul acestora a expirat cu consecințe inclusiv de natură pecuniară care pot fi aplicate de Curtea de Justiție a Uniunii Europene:

- Directiva 2011/93/UE a Parlamentului European şi a Consiliului privind combaterea abuzului sexual asupra copiilor, a exploatării sexuale a copiilor şi a pornografiei infantile şi de înlocuire a Deciziei-cadru 2004/68/JAI a Consiliului, față de care procedura de infringement a fost declanșată în cursul anului 2014 (Cauza 2014/0192); termenul de transpunere a expirat la 18 decembrie 2013

- Directiva 2008/99/CE privind protecția mediului prin intermediul dreptului penal și Directiva 2009/123/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 octombrie 2009 de modificare a Directivei 2005/35/CE privind poluarea cauzată de nave şi introducerea unor sancțiuni în caz de încălcare; termenul de transpunere a expirat la 26 decembrie 2010, respectiv 16 noiembrie 2010

- Directiva 2012/13/UE a Parlamentului European și a Consiliului privind dreptul la informare în cadrul procedurilor penale; termenul de transpunere a expirat la 2 iunie 2014

- Directiva 2012/29/UE de stabilire a unor norme minime privind drepturile, sprijinirea și protecția victimelor criminalității şi de înlocuire a Deciziei-cadru 2001/220/JAI a Consiliului, față de care a fost declanșată procedura de infringement în luna ianuarie 2016 ; termenul de transpunere a expirat la data de 16 noiembrie 2015

- Directiva 2014/62/UE privind protecția prin măsuri de drept penal a monedei euro și a altor monede împotriva falsificării – termen de transpunere 23 mai 2016

Pentru transpunerea dispozițiilor acestor directive, au fost redactate texte referitoare la:

- introducerea unor variante agravate ale infracțiunilor împotriva libertății și integrității sexuale sau a celor de pornografie infantilă, precum și a unor noi modalități de comitere a unora dintre aceste infracțiuni;

- asigurarea anumitor măsuri speciale de protecție a anumitor categorii vulnerabile de victime, precum și asigurarea pentru victimă, încă de la primul contact cu autoritățile competente, a posibilității de a înțelege și de a se face înțeleasă în vederea exercitării ulterioare a drepturilor sale în cadrul procesului penal;

- introducerea unui model al notei scrise înmânate persoanelor care au calitatea de suspect, inculpat sau condamnat în cadrul procedurilor penale, având în vedere faptul că legislația statelor membre trebuie să prevadă obligativitatea furnizării către persoanele arestate sau reținute în cursul procedurilor penale a unei note scrise privind drepturile acestora;

- agravarea regimului sancționator al persoanei juridice pentru încălcarea normelor privind protecția mediului cuprinse în Codul penal, prin sporirea sumei corespunzătoare unei zile-amendă pentru persoana juridică în cazurile de poluare sancționate de actul normativ european;

- introducerea tentativei la emiterea frauduloasă de monedă

Intervenții legislative pentru asigurarea bunei desfășurări a procesului penal, semnalate de instituțiile din cadrul sistemului judiciar

Codul de procedură penală a fost modificat pentru a lămuri interpretarea unor texte si realizează corelările necesare pentru aplicarea acestora. S-au adus modificări procedurii acordului de recunoaștere a vinovăției, astfel încât și minorii să poată încheia acorduri de recunoaștere a vinovăției, cu încuviințarea reprezentantului lor legal.

De asemenea, s-a completat cadrul normativ al asistenței juridice obligatorii prevăzut de codul de procedură penală – confirmându-se jurisprudența instanțelor; s-a reglementat obligativitatea acesteia și în procedura în cameră preliminară în cauzele în care legea prevede pentru infracțiunea săvârșită pedeapsa detențiunii pe viață sau pedeapsa închisorii mai mare de 5 ani.

Concluzii:

Pentru a preveni o succesiune de acte normative distincte, ordonanța de urgență concentrează într-un singur demers intervenția legislativă asupra Codului de procedură penală, în special, și realizează toate corelările implicate de diversele motive care justifică intervenția. Nefinalizarea dezbaterii în procedura parlamentară asupra proiectelor de lege inițiate de Guvern în urma publicării deciziilor de neconstituționalitate ale Curții Constituționale conduce la soluții neunitare în practică.

Din totalul modificărilor operate, aproximativ 30 au vizat transpunerea celor 5 directive, mai mult de 50 de puncte au vizat punerea textelor codurilor în acord cu deciziile Curții Constituționale . De asemenea, au fost făcute modificări pentru impunerea unei practice unitare avându-se în vedere jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului, restul modificărilor reprezentând reglementări solicitate de practicieni ori texte de corelare, a căror includere în proiect urmărește o clarificare cât mai rapidă a cadrului normativ procesual-penal.

Textele contribuie nemijlocit la stabilitate legislativă, aduc un plus de valoare celor două coduri, sporesc protecția unor categorii de persoane vulnerabile (minori, victimele infracțiunilor), respectiv consolidează caracterul echitabil al procesului penal prin sporirea garanțiilor procesuale.
Sursa: [ link extern ]
Cel mai recent răspuns: eusaisapte , utilizator 06:33, 18 Iulie 2016
Nu vad unde modifica art. 318 din CPP. Au sarit peste

[ link extern ]

Link prelevat de aici:

[ link extern ]

Ar fi fost interesant fiindca azi mi s-a respins ca inadmisibila cererea de sesizarea CCR cu privire la art. 318 (2) din CPP in contradictie cu art. 23 (11) din CR, depusa inainte de 20.01.2016 din cate tin minte... reintroduc eu primul cererea de neconstitutionalitate a noului art. 318 din CPP :D

Detest ordonantele de urgenta... guvernul executa nu legifereaza... nu se justifica urgenta

Exista un proiect de respingere
PL-x 824/06.11.2006 Proiect de Lege privind respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.60/2006 pentru modificarea şi completarea Codului de procedură penală, precum şi pentru modificarea altor legi

[ link extern ]

EDIT: am mai gasit un link unde la fel sare peste 318 si alte articole care ma intereseaza.

Mi se pare ca Romania migreaza spre stat politienesc. Peste tot noile articole prevad ca politia iti da buzna in casa si te ridica
Ultima modificare: Miercuri, 18 Mai 2016
eusaisapte, utilizator
uitat sa dau link [ link extern ]
era tabelul comparativ tot de acolo
Ultima modificare: Miercuri, 18 Mai 2016
eusaisapte, utilizator
@eusaisapte:
Dvs va uitati la ce postati?
Tot ce postati se refera la vechea legislatie, nu este nimic de actualitate.
aveti dreptate, nu mai vad bine de la oboseala si am confundat 2006 cu 2016 in graba. Culmea se cam potrivea...

Ma dau batut, nu gasesc la ora asta nici macar numarul ordonantei, daramite textul. Dati-ne un link va rog daca gasiti si numarul ordonantei. Pe mine ma intereseaza art. 318 in special ca poate sesizez din nou CCR, sau poate fiindca e ordonanta o atac in contencios administrativ

Art. 1 din Legea 554/2004
(7)Persoana vatamata in drepturile sau in interesele sale legitime prin ordonante sau dispozitii din ordonante ale Guvernului neconstitutionale se poate adresa instantei de contencios administrativ, in conditiile prezentei legi.
Ultima modificare: Miercuri, 18 Mai 2016
eusaisapte, utilizator
Link catre ordonanta:

[ link extern ]

sursa (saitul Ministerului Justitiei): [ link extern ] /

Precizare: Textul prezentat urmează a fi publicat în Monitorul Oficial, intrarea în vigoare fiind de la data publicării.

P.S. Eu fiindca am treaba cu art. 318 din CPP, am sa invoc neconstitutionalitatea cf. art. 1 (5), art. 124 (1) si art. 126 (1) din CR, conform Decizia nr. 23 din 20.01.2016 motiv pentru care am sa castig fiindca CCR a retinut ca justitia e infaptuita de judecatori asa cum scrie in CR, si judecatorul nu poate constitui instanta de control judiciar pentru procuror pentru ca procurorul nu e judecator :), plus neconstitutionalitatea cf. art. 23 (11) din CPP adica incalcarea prezumtiei de nevinovatie dat fiind ca renuntarea la urmarirea penala inseamna punerea cheltuielilor de judecata in seama inculpatului (nu poate exista suspect de drept), ceea ce inseamna ca este faptuitor nu inculpat, calitate in care beneficiaza de prezumtia de nevinovatie cf. art. 4 si art. 99 din CPP. Ca si inainte, doar instanta judecatoreasca infaptuieste justitia prin judecatori, procurorul asa cum suna denumirea functiei procura adica strange si obtine probele si sesizeaza instanta...

Pot sa atac si in contencios administrativ, insa remarc din trecut faptul ca ICCJ si mai ales instantele din tara sunt in conflict cu legea, mai ales CR si CCR, deci sesizarea contenciosului administrativ e cu semn de intrebare

Sunt intr-adevar o groaza de articole noi. Spor la invatat si multumiti-i lui Pruna pentru neplacere :)
Ultima modificare: Duminică, 22 Mai 2016
eusaisapte, utilizator

Alte discuții în legătură

Exista autoritatea de lucru judecat intre contenciosul administrativ si contenciosul constitutional? eusaisapte eusaisapte Pot sesiza contenciosul administrativ cf. art. 1 (7) din Legea 554/2004 cu privire la ordonanta notorie de modificare a CPP, mai precis cu privire la ... (vezi toată discuția)
Pot face plangere impotriva solutiilor si masurilor procurorului in instanta - de inceperea urmaririi penale, de continuarea urmaririi penale? eusaisapte eusaisapte pot face plangere impotriva solutiilor si masurilor procurorului in instanta - de inceperea urmaririi penale, de continuarea urmaririi penale? Nu sunt de ... (vezi toată discuția)
Ce se intampla cu ordonantele de renuntare la up emise inainte de neconstitutionalitatea art. 318 din cpp din 20.01.2016? eusaisapte eusaisapte ce se intampla cu ordonantele de renuntare la UP emise inainte de neconstitutionalitatea art. 318 din CPP din 20.01.2016? Eu am o ordonanta de renuntarea la ... (vezi toată discuția)