avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 951 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Pt fondurile asociatiei poate fii emis factura sau ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Pt fondurile asociatiei poate fii emis factura sau numai chitanta

Buna ziua
In asociatie avem un ap carei proprietar (primaria) cere sa facturam contributiile lunare (fonduri reparatii, reabilitare, etc). ceilalti primesc numai chitante.
E legal sa facturam si ei vireaza prin banca, sau si ei trebuie sa primeasca numai chitanta.?

Multumesc
In mod normal as. prop. nu trebuie sa emita factura privind contributiile pe care un proprietar tre' sa le achite pentru serviciile si utilitatile consumate, deoarece insasi lista de plata "joaca rolul de factura - lucru pe care "onor" domnii de primarie trebuie sa-l cunoasca.

Acum, situatia dvs. nu o inteleg - primaria detine in asociatie un spatiu in nume propriu (birou, etc) sau in acel spatiu figureaza un chirias?
Daca spatiul respectiv este inchiriat, prin contractul de inchiriere, chiriasul trebuie sa-si achite intretinerea in nume propriu, fara ca pe primarie sa o intereseze altceva decat sa incaseze la timp chiria si desigur sa se asigure ca la intretinere, chiriasul sa nu ramana restant.
Daca spatiul respectiv este folosit chiar de catre primarie - cum spuneam, in mod normal, o chitanta poate sa justifice niste cheltuieli facute de catre acel spatiu - insa acum la primarii au fost angajati o multime de contopisti care nu mai stiu cum sa se acopere cu "hartii" ca dovada a interesului pe care-l manifesta pentru respectarea legii. Asadar, as. prop. poate sa cumpere de la o librarie un facturier de 10-12 lei si sa-i intocmeasca primariei o factura necesara decontarii cheltuielii respective. Sigur, pentru acest "serviciu", com. ex. al as. prop. poate sa-i perceapa proprietarului, chiar si 5 lei pe luna pentru ca oricum pe acesta nu-l v-a interesa costul respectiv. El "sa vada" facura, asta il intereseaza...

Succes!
Am uitat sa precizez, ca apartamentul este proprietatea primariei si acolo sta un chirias.
Acum ne-am asociat pt reabilitare, avem un fond de reabilitare in care adunam bani ca la anul sa avem niste banuti fiecare economisit. Reabilitare primaria trebuie sa plateasca si nu chiriasul, asa imi pare logic.
Dar sa nu cumva sa emitam factura ilegal pt aceste fonduri caci cei de la primarie asa vor si nui indeajuns o chitanta pt ei. Incercam sa administram asoc. perfect legal , fara ilegalitati.
Ultima modificare: Joi, 16 Iunie 2016
zolyxx, utilizator
zolyxx a scris:
In asociatie avem un ap carei proprietar (primaria) cere sa facturam contributiile lunare (fonduri reparatii, reabilitare, etc). ceilalti primesc numai chitante.
E legal sa facturam si ei vireaza prin banca, sau si ei trebuie sa primeasca numai chitanta.?

Asociatia de proprietari este persoana juridica. Orice persoana juridica este obligata sa emita factura la cererea platitorului. Daca mergeti la o toneta pe strada care emite bon fiscal si solicitati sa va intocmeasca factura, toneta este obligata sa va intocmeasca factura la care anexeaza bonul fiscal. Acesta este un exemplu.
Asociatia de proprietari este obligata sa emita factura oricarei persoane fizuce sau juridice care solicita factura pentru orice plata face catre asociatie.
Asociatia poate emite factura, la cerere, iar datornicul (primarie, banca, SRL, proprietar persoan fizica...) poate achita factura prin banca sau direct la casieria asociatiei. Platind la banca dovada platii este instrumentul bancar (OP sau FV). Platind la casieria asociatiei dovada platii este chitanta.
Factura creaza obligatia de plata iar chitanta sau instrumentul bancar stinge aceasta obligatie. In contabilitatea persoanelor juridice, de regula, conform legii contabilitatii, se inregisteaza in primul rand facturile de la furnizori (asociatia este in acest caz un furnizor pentru proprietarul ce poate fi primaria sau oricine altcineva), facturi ce creaza obligatia de plata prin acceptarea lor. Apoi prin plata acestor facturi (prin banca sau casierie) obligatia se stinge. Aceste persoane ce solicita facturi pot solicita si copii ale listei de plata pentru a verifica din ce este compusa suma inscrisa in factura, daca s-au repartizat corect cheltuieliele.... Dar in contabilitate factura este de baza.

am asistat la o discutie in care factori autorizati au facut afirmatia ca o asociatie de proprietari, nefiind agent economic, nu are voie sa emita facturi.
Repet, ara o jurista din cadrul unui ITM.
Asociatia de proprietari nu este obligata sa emita factura, cu exceptia situatiei in care beneficiarul solicita factura.
Stapanii contabilitatii si a documentelor contabile sunt economistii, contabilii si nu juristii. Sunt multe cabinete de avocatura ori societati de avocatura ca si-au angajat economisti sau contabili pentru conducerea contabilitatii in organizatia respectiva.

Sunt prevederi clare in legislatia contabila, in legea contabilitatii inca din 1990, in normele de aplicare, in codul fiscal s.a.m.d.
Sigur ca este greu pentru unii neprofesionisti sa le citeasca acum pe toate dar iata ca avocatnet vine in ajutor cu articole, cu analize si comentarii mai usor de inteles, asa cum puteti citi aici
www.avocatnet.ro/content/art...

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Emitere factura de asociatie proprietari pentru cheltuieli intretinere dan_crihan dan_crihan Suntem o asociatie de proprietari, in care unul din proprietari este persoana juridica. Acesta a inchiriat apartamentul unei alte persoane juridice, ca ... (vezi toată discuția)
Asociatie locatari/proprietari facturi bur3bista bur3bista Buna seara, Am o nedumerire si am gasit multe raspunsuri contradictorii asa ca scriu aici. Va rog puteti sa imi spuneti daca o Asociatie de ... (vezi toată discuția)
Factura fiscala AdrianRosca AdrianRosca Ca si persoana fizica, membru intr-o asociatie de proprietari pot sa cer factura fiscala in care sa imi apara detaliat costurile pe care le am de platit ( cost ... (vezi toată discuția)