Sa ma prezit pe scurt, sunt un tanar ce am terminat facultatea anul trecut si acum sunt la master. Sunt 90% convins sa imi deschid un PFA insa volumul de informatii ce se gaseste pe internet nu imi raspunde la intrebarile ce le am in minte. Am un set de intrebari pe care le voi enumera mai jos.
Vreau sa multumesc anticipat celor ce au bunavointa sa imi raspunda la intrebari!!
1. Exista o suma minima de declarat ca si profit pentru care va trebuii sa platesc impozitul si pensia?
2. Impozitul si pensia se platesc anticipat sau in patru transe egale? (sunt doua informatii ce le-am gasit pe internet si nu stiu care se aplica)
3. Impozitul pe imobilul in care locuiesc si vreau sa fac PFA se va marii sau nu?(am gasit pe internet informatia conform careia daca cheltuieliile pentru intretinere nu sunt deductibile din pfa impozitul este mai mic - iarasi o informatie ce nu stiu cat este de adevarata)
4. Eu am doua masini (a sa intelege aparatura/echipamente NU autoturisme) un CNC si o imprimanta 3D, ce ma pot ajuta sa concep diferite piese/obiecte ca produs final sau prototip. Un exemplu pentru ce vreau sa folosesc masina CNC este sa pot grava medalioane pe care apoi sa le vand online, dar nu numai, pot produce piese de la 0 in functie de cerintele clientului ex: roti dintate.
Este codul CAEN "7112 Activitati de inginerie si consultanta tehnica legate de acestea" bun pentru asa ceva? plus codul CAEN "4791 Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet"
5. Daca ma declar neplatitor de TVA pot aduce acele medelioane mentionate mai sus din China fara a platii TVA in vama tinand cont de suma maxima de 100 Euro pragul sub care nu se plateste impozit vamal.
6. In viitorul apropiat doresc (1-2 ani) doresc sa vand apartamentul pe care o sa infiintez PFA-ul (propietatea pariintilor mei), la ce ma pot astepta. Ce pot face in perioada in care apartamentul este vandut si eu sunt in cautare unei noi locuiinte (ce imi va fii propietate personala)? Unde va fii sediul social al PFA.ului in perioada aceea?
7. Ce inseamna ca propietarul PFA-ului raspunde cu tot ce are? Sa luam un caz ipotetic: sunt dat in judecata pe PFA si pierd in instanta, mi se poate lua locuiinta pentru despagubirea celui ce m-a dat in judecata?
8. Cum pot sa declar eu in acte cheltuielile pe care le am cand cumpar diverse produse din China pentru a le vine daca site-ul nu oferta optiunea de factura?
1. Nu.
2. Se platesc plati anticipate trimestriale: impozit, sanatate pensie.
3. Daca nu desfasurati activitatea comerciala acolo, nu se va plati impozit suplimentar.
4. Nu inteleg: care-i intrebarea?
5. Plafonul de 100 euro e pentru persoane fizice. Deci, platiti.
6. Sediul ramane la adresa mentionata la constituire pana va fi schimbata la ORC.
7. Daca pe raman datorii pe CUI acestea se transfera pe CNP in momentul radierii si chiar inainte. Raspunderea este solidara.
8. Chiar daca nu este factura, sunt alte posibilitati de a dovedi provenienta bunurilor. Nu e obligatorie factura.
Stiu ca trebuie competata informatia, dar dvs. trebuie sa spuneti ce va e neclar.
Va multumesc pentru raspuns domnule Iulian Manea. Doresc sa va mai intreb ce se intelege prin activitate comperciala ( locul unde o sa fac aceste produse si de unde voi coordona activitatea va fii de acasa dar nu tin neaparat si nici nu as vrea sa platesc utilitatiile din PFA ). Cu ce ma poate avantaja sa platesc utilitatiile din PFA?
La intrebare nr. 4 doresc sa stiu daca codurile CAEN mentionate acolo sunt eligibile pentru exemplele mentionate. Scurta descriere in codul CAEN "Activitati de inginerie" pentru mine poate sa fie interpretabila. Am terminat Design Industrial in cadrul facultatii de Mecanica si Mecatronica a Universitatii Politehnica din Bucuresti, pe diploma mea scrie Inginer dar in cadrul acestei facultati am avut cursuri de Photoshop ( Designe grafic, soft de grafica 2d - editare poze etc. pentru cine nu stie ) si cum interpreteaza omul un afis. Eu am fost invatat asa ceva in cadrul unei facultatii de Inginerie Mecanica sectia Design Industrial.
Unde vreau sa ajung este ca eu inteleg prin "7112 Activitati de inginerie si consultanta tehnica legate de acestea" in cazul meu cu specializarea mea ca pot oferii sub acest cod CAEN si servicii de design grafic.
Revin si la intrebare nr6, sa inteleg ca imobilul se poate vinde cu sediu social si nu o sa am nevoie de noii propietari in momentul in care voi schimba sediul pe noul imobil?
Revin sa va specific de ce intreb despre impozitul pe locuinta. Intr-un articol pe Digi24 se spun urmatoarele: "Firmele de apartament şi PFA-urile care funcţionează în locuinţe nu vor mai plăti impozit majorat pentru clădirile cu destinaţie mixtă. Guvernul a adoptat în ultima şedinţă o hotărâre prin care a fost modificat Codul Fiscal în acest sens.
Pentru a nu plăti un impozit mai mare, însă, patronii trebuie să îndeplinească o condiţie: să nu-şi deducă cheltuielile cu utilităţile aferente clădirii. Modificarea vine după ce impozitul pentru firmele de apartament a crescut în unele cazuri şi de 20 de ori."