Am si eu o intrebare scurta: poate sau nu poate Comitetul executiv al unei asociatii sa angajeze personal in Asociatie?
Conform legii 230 exista articolul 30 punctul G care spune:
g) pentru scopul si activitatile asociatiei de proprietari, angajeaza si demite, incheie si reziliaza contracte;
In acelasi timp:exista articolul 27 punctul D care la randul sau spune:
mandateaza comitetul executiv reprezentat de presedintele asociatiei de proprietari pentru angajarea si eliberarea din functie a persoanei care ocupa functia de administrator imobile sau a altor angajati sau prestatori, in scopul administrarii si bunei functionari a cladirii;
Deci poate sau nu poate CEX sa angajeze fara a fi mandatat de Adunarea Generala?
Angajarea o face, o negociaza, o semneaza presedintele asociatiei si numai presedintele, nu membrii comitetului executiv si nici adunarea generala.
Sigur ca asa cum prevede legea adunarea generala isi alege membrii comitetului executiv din care face parte si presedintele. Prin alegerea acestora, adunarea generala madateaza comitetul executiv, reprezentat de presedintele sa faca angajari, sa desfaca CIM, sa incheie contracte, sa rezilieze contracte...
citez aproximativ din HG 1588/2007 actualizata in 2016 " Comitetu executiv angajeaza sau demite persoanele , incheie sau realizeaza contracte in ce priveste activitatea de administrare si intretineri a cladiri a partilor comune ale constructiei precum si ptr alte activitati conforme cu scopul asociatiei de propietari , administrare ,contabilitate , caserie ,instalator , etc ........." " angajarea personalului necesar asociatiei se face de catre comitetul executiv ,reprezentat de presedinte........."
poate sau nu poate Comitetul executiv al unei asociatii sa angajeze personal in Asociatie?
Conform dispozitii in vigoare,reprezentantul legal al asociatiei de proprietari este presedintele de asociatie care reprezinta si apara interesele asociatiei si ale membrilor proprietari in relatiile si fata de terti-inclusiv in instanta de judecata
cum vad eu ca stau lucrurile , Asociatia de propietari doreste sa angajeze un alt administrator ( din diferite motive) , se da "sfoara in tara "si ptr acest post de administrator isi depun canditatura de la , 1 pana la cativa candidati , comitetul executiv decide care este candidatul potrivit ptr functia de administrator, in functie de calitate /pret si de bugetul aprobat de adunarea generala , dupa ce comitetul executiv a decis cine v-a fi angajat , presedintele se ocupa de inchierea CIM sau alte contracte conform legi si semneaza aceste contracte in calitate de reprezentat
Cine a lucrat in conducerea unei asociatii de proprietari, a unei societati comerciale, a unei regii autonome...poate intelege cum se procedeaza si cum se procedeaza practic.
Chiar daca in legislatie, in stutele unor persoane juridice scrie ca angajare sau eliberarea din functie o face comitetul executiv, comitetul director, consiliul de administratie sau cum s-o mai numi acel nucleu de conducere, realitatea ne obliga sa tinem cont de ea. Aceste organisme de conducere nu sunt zi de zi in sedinte si nu stau sa discute cu candidatii.
Parctic sa presupunem ca este nevoie sa se angajeze o persoana (administrator, sudor, sef serviciu contabilitate, sef sectie, maistru tamplar, sofer...). Se da anunt in ziar, pe net... Se precizeaza in anunt ca incepand din 3 octombrie candidatii se pot prezenta intre ora 8-11 la sediul persoanei juridice adresa.. la domnul sau doamna XXX.
La o asociatie de proprietari cea mai potrivita persoana pentru a discuta cu un viitor administrator de asociatie este presedintele. De ce? Acesta cunoste foarte bine situatia asociatiei, pretentiile, posibilitatile de plata, programul, cunoaste pretentiile proprietarilor inclusiv ale membrilor comitetului executiv. Stie sa le explice candidatilor ce au e facut si stie ce sa le ceara.
Presedintele adevarat stie toate acestea pentru ca se ocupa efectiv de asociatie, a avut pana atunci un administrator, colaboreaza cu comisia de cenzori, participa la activitatea asociatiei zilnic, participa si conduce sedintele de comitet...
Un membru al comitetului executiv ajunge, de regula, la sediul asociatie odata sau de doua ori pe luna: odata sa-si plateasca intretinerea si inca odata la sedointa lunara (daca vine!).
Asa ca e greu de crezut ca un membru al comitetului cunoaste mai bine decat presedintele asociatia si poate sa discute cu candidatii clar si la obiect.
In urma discutiilor cu 10-15 candidati presedintele le solicita date, acte, CV-uri, atestate... si poate spune fiecarui candidat ca va fi contactat in zilele urmatoare.
Dupa ce presedintele aduna informatii de la toti candidatii, poate-si formeaza o parere si intre cei intervievati pot fi 2-3 care ar merita sa mai discute odata cu ei. Pe acestia poate sa-i mai invite odata pentru a mai lamuri unele aspecte. Sigur ca nimeni nu interzice unor membri ai comitetului sa participe la asemenea discutii cu candidatii atat in prima faza cat si in cea de-a doua, dar, din practica, va spun ca de regula membrii comitetului nu au timp si lasa totul pe presedinte motovand chiar ca doar presedintele vca lucra direc cu viitorul administrator.
Daca are cu cine dintre membrii comitetului sau chiar alti proprietari, sigur ca e bine ca presedintele sa se consulte cu ei.
In final daca presedintele are noroc sa gaseasca cat de cat oameni potriviti, apoi poate convoca membrii comitetului cu care mai discuta cu privire la 1-2-3 din candidati. Atunci se pot hotara impreuna sa angajeze unul din acestia.
Daca presedintele are noroc si candidatul nu se razgandeste, mai ales cand vede scris CIM cu toate clauzele, salariu, concediu..., a gasit omul. Daca nu, o ia de la capat cu cautarile.
Repet, ceea ce am mai spus, avand in vedere ca presedintele conduce asociatia, ca presedintele lucreaza direct cu administratorul, ca presedintele isi pune semnatura pe CIM..., eu cred ca ultimul cuvant in angajarea unui administrator trebuie sa fie al presedintelui si nu al altor persoane.