avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 906 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... predare-primire defectuoasa a mijloacelor banesti ale ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

predare-primire defectuoasa a mijloacelor banesti ale asociatiei de proprietari in urma separarii pe scari

Suntem o asociatie de proprietari constituita pe o scara de bloc desprinsa dintr-o asociatie cu 3 scari (A,B,C) In urma dizolvarii asociatiei mari s-au infiintat 3 asociatii mai mici, asociatia noastra(scara C) ramanand cu vechiul cod fiscal al fostei asociatii de proprietari, asta la initiativa fostei conduceri a asociatiei vechi.
Dupa indelungi tergiversari din partea firmei care administra fosta asociatie,in luna martie 2016 reprezentantii asociatiei scarii noastre impreuna cu reprezentantii celorlalte 2 asociatii (scara A si B) au participat la predarea primirea evidentei mijloacelor materiale si banesti pentru care s-a intocmit un protocol semnat de toti cei prezenti. S-au predat documente- evidentele financiar contabile intocmite pentru fiecare scara in parte dar nu s-a predat decat numerarul existent in casierie la momentul respectiv, o suma nesemnificativa 99,13 lei. Ceea ce era foarte important nu s-a predat : soldul conturilor la banca in valoare de peste 30.000 lei pentru scara noastra. Aceasta suma se gaseste inscrisa in situatia de activ si pasiv predata de fosta asociatie. Inainte de predarea-primirea patrimoniului asociatiei, fostul presedinte si-a dat demisia si a convocat o Adunare generala in care a hotarat impreuna cu proprietarii de la scara A si B ca fondul de penalizari sa fie impartit in mod egal la cele 3 scari. De la scara noastra(C) au participat doar doi proprierari care au semnat doar pentru prezenta. La scara noastra fiind de-a lungul timpului cei mai mari restantieri, fondul de penalizari incasat (constituit din incasarile restantierilor) este cel mai mare, ceea ce ne da dreptul la cea mai mare suma de bani din soldul conturilor din banca; iar celorlalte 2 asociatii le revin sume de bani mai mici in funtie de penalizarile incasate de la restantirii lor. Nici pana in prezent nu am intrat in posesia banilor din contul bancar. Firma care administra fosta sociatie a intocmit 2 variante de situatie a elementelor de activ si pasiv una legala conform evidentelor contabile si una cu fondul de penalizari impartit in mod egal, in urma careia a intocmit un alt proces verbal in care mentioneaza ca "alegerea impartirii fondurilor banesti intre cele 3 asociatii (A,B,C)ramane la dispozitia celor 3 asociatii fara ca firma de administrare sa aiba vreo responsabilitate sau raspundere in aceasta alegere.
In prezent fostul presedinte sustine ca el nu este imputernicit pe contul bancar al fostei asociatii si ca nu poate sa imparta el banii .
Cand am mers la banca sa ne deschidem cont bancar in sucursala unde sunt banii , directoarea bancii ne-a spus ca nu putem sa deschidem cont bancar la aceasta banca deoarece exista o pers.juridica cu acelasi cod fiscal ai caror imputerniciti cu drept de semnatura sunt presedintele si administratora vechii asociatii si ca nu putem sa ne deschidem cont la banca respectiva. Am mers si ne-am deschis cont la alta banca, dupa care directoarea de la banca unde sunt depozitati banii fostei asociatii a cerut presedintelui nostru sa actualizam datele contului bancar ale fostei asociatii, ceea ce presedintele nostru a refuzat sa faca fiind vorba de un litigiu.
Intrebarea mea este cum putem intra in posesia banilor din cont care ni se cuvin de drept de la fosta asociatie?
Cel mai recent răspuns: Adam Grecu , utilizator 17:10, 16 Octombrie 2016
vichiloi a scris:
Dupa indelungi tergiversari din partea firmei care administra fosta asociatie

Firma ce administreaza nu are nici o raspundere si nu ea trebuie sa se ocupe de problemele infiintarii, desfiintarii, protocoale intre asociatii... Acestea le rezolva comitetele, presedintii si cenzorii celor trei asociatii.
a convocat o Adunare generala in care a hotarat impreuna cu proprietarii de la scara A si B ca fondul de penalizari sa fie impartit in mod egal la cele 3 scari.

Este corect in situatia in care suprafata utila a celor trei scari este egala, chiar daca:
La scara noastra fiind de-a lungul timpului cei mai mari restantieri

Nu este un merit faptul ca scara dumneavoastra a avut cei mai mari restantieri. Datorita acestor restantieri, intreaga asociatia a avut ori putea sa aiba mari probleme cu furnizorii de utilitati si servicii.
fondul de penalizari incasat (constituit din incasarile restantierilor) este cel mai mare, ceea ce ne da dreptul la cea mai mare suma de bani

Conform legislatiei sumele colectate din penalizari se utilizeaza pentru achitarea penalizarilor facturate de furnizori iar ceea ce ramane se utilizeaza de asociatie pentru reparatii. Atunci cand se fac reparatii ori se constituie fondul de reparatii, amintiti-va ca fiecare proprietar suporta sume proportionale cu cota parte indiviza din proprietatea comuna adica proportional cu suprafetele utile ale fiecarui apartament. Asa ca si aceste sume ramase la dispozitia asociatiei din fondul de penalizari se transfera fiecarui proprietar, completand fondul de reparatii exact pe acelasi criteriu: suprafata utila a apartamentelor. Asta se face fara nici o legatura cu modul de colectare a banilor in fondul de penalizari.
Cand am mers la banca sa ne deschidem cont bancar in sucursala unde sunt banii , directoarea bancii ne-a spus ca nu putem sa deschidem cont bancar la aceasta banca deoarece exista o pers.juridica cu acelasi cod fiscal ai caror imputerniciti cu drept de semnatura sunt presedintele si administratora vechii asociatii si ca nu putem sa ne deschidem cont la banca respectiva.

Foarte corect raspunsul bancii deoarece acel cont este al asociatiei dumneavoastra pentru ca asa cum ati spus mai sus, asociatia dumneavoastra a ramas cu acelasi cod fiscal... Nu trebuia sa deschideti alt cont pentru ca deja aveti unul. Presedintele nou ales ala asociatiei dumneavoastra trebuia sa mearga la banca cu PV al adunarii generale in care a fost ales, cu actele personale, cu noul administrator, sa solicite bancii doar chimbarea specimenelor de semnaturi si asa aveati pe mana toti banii din acel cont. Sunt convins ca nici fostul presedinte daca nu mai are stampila fostei asociatii (care acum e la dumneavoastra) nu mai poate face operatiuni in acel cont bancar.
Mergeti inca odata la banca si rezolvati.
directoarea de la banca unde sunt depozitati banii fostei asociatii a cerut presedintelui nostru sa actualizam datele contului bancar ale fostei asociatii

Exact ce va spuneam mai sus. Actualizarea datelor in cazul descris de dumneavoastra inseamna stabilirea cu banca a celor care au dreptul sa faca operatiuni cu banca: actualul presedinte si poate o alta persoana (administrator, membru al comitetului...).
presedintele nostru a refuzat sa faca fiind vorba de un litigiu.

Ce litigiu? Sunteti in proces cu celelalte asociatii? Chiar daca ar fi vreun litigiu, asociatia dumneavoastra este cea care are acel cont vechi la banca si numai presedintele dumneavoastra trebuie sa se ocupe de acest conty tot asa cum presedintele dumneavoastra raspunde de orice activitate a asociatiei (casa, banca, furnizori, procese, angajari...).
Intrebarea mea este cum putem intra in posesia banilor din cont care ni se cuvin de drept de la fosta asociatie?

Aveti banii in contul bancar (cel vechi)... Sunt ai dumneavoastra. E simplu sa faceti ceea ce a spus directoarea bancii. Mergeti cu PV si actualizati datele (numele, semnaturi..) tot asa ca si cum nu va desparteati in trei asociatii ci ramneati la fel ca inainte dat alegeati alt presedinte sau ca si cum fostul presedinte ar fi decedat. Daca deceda fostul presedinte deschideati cont la alta banca?
Dupa ce actualul presedinte intra cu drepturi depline in relatiea cu banca, o sa transfere cate 1/3 din acei bani fiecareia din celelalte doua asociatii si-ati incheiat socotelile.
Firma ce administreaza nu are nici o raspundere si nu ea trebuie sa se ocupe de problemele infiintarii, desfiintarii, protocoale intre asociatii... Acestea le rezolva comitetele, presedintii si cenzorii celor trei asociatii.


Reprezentanta firmei de admin.a fostei asociatii(fosta administratora a fost desemnata de CExec. sa se ocupe de separarea pe scari(dizolvare si infiintare 3 asociatii) serviciu pentru care a fost si platita, doar ca angajamentul a fost sa rezolve in maxim 3 luni si a durat 3 ani , dupa ce am inceput sa facem presiuni si sa apelam la organele de politie (asta pt.ca ne saturasem de tergiversarile lor). Nu ar fi facut nimic nici in ziua de azi daca nu apelam la politie.
In ce priveste predarea primirea mijloacelor banesti aceasta nu putea fi facuta decat de fosta firma de administrare si fostul presedinte deoarece dansii detineau documentele financiar contabile iar Comitetul Executiv era doar o piesa de decor. In ce privesc verificarile contabile Cenzoratul era facut pe hartie de o firma al carei reprezentant nu stim cine era. Nici gand de cenzori de la fiecare scara. Foasta administratora gestiona si cheltuia banii nostri dupa cum hotarau reprezentantii celor doua scari A si B, acesta fiind si motivul separarii noastre de ei. Cand am spus protocol m-am referit la predarea primirea mijloacelor materiale si banesti care a avut loc, nu la vreo intelegere facuta intre cele 3 asociatii, ca de fapt nu ne-am inteles niciodata si nu ne intelegem de loc in nici o privinta.

Nu este un merit faptul ca scara dumneavoastra a avut cei mai mari restantieri. Datorita acestor restantieri, intreaga asociatia a avut ori putea sa aiba mari probleme cu furnizorii de utilitati si servicii.


Nu am afirmat ca avem vreun merit prin faptul ca aveam cei mai multi restantieri dar nici nu avem vreo vina in acest sens - nu ne putem alege vecinii, sa fim realisti- iar in trecut reprezentantii de la cele doua scari vecine A si B au hotarat ca fiecare scara sa-si suporte cheltuielile de judecata (onorarii avocat, taxe juridice, etc) pentru restantierii actionati in instanta; au refuzat practic ca aceste cheltuieli sa mai fie suportate de toata asociatia pe motiv ca restantierii cei mai mari erau de la scara noastra si de ce sa ne plateasca ei noua avocatul?
Adica cheltuielile cu avocatul (deloc de neglija de peste 8.000 lei) nu au mai vrut sa le impartim in mod egal dar penalitatile incasate de la restantieri pretind sa la impartim frateste in mod egal, ca doar nu degaba se intalnesc hotii cu prostii. Cam asa se pune problema la asociatia noastra.
De exmplu: Intr-o firma in care sunt 3 actionari cu drepturi egale este corect ca unul singur sa plateasca toate cheltuielile si profitul sa-l imparta toti 3 in mod egal? Daca raspunsul dumneavoastra este da atunci unde este sau ce rost mai are statul de drept?
Noi am preluat un restantier care nu a mai platit nimic din ianuarie 2014 pana in prezent si care nici nu a fost actionat in intanta de fosta conducere a asociatiei, probabil pe motiv ca era de la scara noastra, unde se credea ca locuiesc doar prosti, sau din neglijenta in serviciu?

Conform legislatiei sumele colectate din penalizari se utilizeaza pentru achitarea penalizarilor facturate de furnizori iar ceea ce ramane se utilizeaza de asociatie pentru reparatii. Atunci cand se fac reparatii ori se constituie fondul de reparatii, amintiti-va ca fiecare proprietar suporta sume proportionale cu cota parte indiviza din proprietatea comuna adica proportional cu suprafetele utile ale fiecarui apartament. Asa ca si aceste sume ramase la dispozitia asociatiei din fondul de penalizari se transfera fiecarui proprietar, completand fondul de reparatii exact pe acelasi criteriu: suprafata utila a apartamentelor. Asta se face fara nici o legatura cu modul de colectare a banilor in fondul de penalizari.


In ce priveste utilizarea sumelor ramase din fondul de penalizari pentru reparatii aici chiar este o alta problema ca fosta asociatie a hotarat ca fiecare scara sa-si foloseasca fondul de reparatii in mod separat pentru fiecare scara, adica ce s-a incasat de la scara C sa fie foloseasca la reparatiile necesare numai pentru scara C, si nu la gramada, adica sumele care s-au incasat pentru scarile A,B si C sa fie folosite numai pentru scara B asa cum s-a intamplat intr-o perioada anterioara cand cu toti banii incasati ca fond de reparatii de la toata asociatia se faceau reparatii si amenajari doar la scara B.
Problema de fond este ca nu ne intelegem cum sa impartim banii , scara noastra doreste ca impartirea banilor sa se faca dupa VARIANTA 1 primita in momentul predarii primirii (varianta 1 a Situatiei soldurilor elementelor de Activ si Pasiv ) care ne avantajeaza pe noi, iar celelate doua scari A si B doresc impartirea banilor sa se faca dupa VARIANTA 2 (varianta 2 a Situatiei soldurilor elementelor de Activ si Pasiv) care desigur este avantajoasa pentru dansii.

Foarte corect raspunsul bancii deoarece acel cont este al asociatiei dumneavoastra pentru ca asa cum ati spus mai sus, asociatia dumneavoastra a ramas cu acelasi cod fiscal... Nu trebuia sa deschideti alt cont pentru ca deja aveti unul. Presedintele nou ales ala asociatiei dumneavoastra trebuia sa mearga la banca cu PV al adunarii generale in care a fost ales, cu actele personale, cu noul administrator, sa solicite bancii doar chimbarea specimenelor de semnaturi si asa aveati pe mana toti banii din acel cont. Sunt convins ca nici fostul presedinte daca nu mai are stampila fostei asociatii (care acum e la dumneavoastra) nu mai poate face operatiuni in acel cont bancar.

GRESIT
In privina contului bancar s-a inteles gresit : fosta asociatie s-a numit "Asociatia Bl.172" care s-a dizolvat (nu mai exista) si s-au infiintat 3 asociatii noi "Asociatia Bl.172 scara A", "Asociatia Bl.178 scara B" si "Asociatia Bl.172 scara C" care au in prezent alti reprezentanti legali si care functioneaza independent una fata de cealalta. Adica acum suntem o alta Marie cu alta poseta si cu alta palarie...una mai mica ca si numar de apartamente.
Faptul ca scara noastra a ramas cu vechiul cod fiscal ascunde o actiune premeditata a celor care au hotarat acest lucru fara sa ne consulte cel putin. Nu suntem noi cei care am ales sa ramanem cu vechiul cod fiscal.
Stampila fostei asociaitii a ramas in posesia fostului presedinte ca si toata arhiva fostei asociatii. Fostul presedinte nu a predat nimic si nici nu a semnat nimic in momentul predarii-primirii deoarece sustine ca el nu mai avea nici o raspundere sau calitate pentru ca demisionase din functie. Se ascunde cat poate in spatele demisiei.
Am deschis alt cont la alta banca deoarece directoarea ne-a spus ca la banca ei nu putem sa ne deschidem cont, existand deja unul pe vechea asociatie iar imputerniciti erau si sunt si in prezent fostul presedinte si fosta administratora.

Mergeti inca odata la banca si rezolvati.


Asta chiar nu se poate, daca presedintele nostru ar merge la banca sa actualizeze datele ar intra in posesia banilor, dar nu poate face ce ne recomandati Dvs. adica sa transfere 1/3 din acei bani fiecarei asociatii deoarece fiecarei asociatii revin sume de bani diferite atat dupa impartirea dupa varianta 1 cat si dupa varianta 2. In cont aflandu-se banii tuturor celor 3 asociatii de scari ar risca sa fie acuzat in instanta. Nu este cazul sa se pronunte un judecator (om al legii) asupra sumelor care revin fiecarei asociatii? Ca doar nu este presedintele nostru judecator sa imparta el banii celor 3 asociatii?

Se incalca multe principii de drept in aceasta situatie si nu vrem sa gresim cu nimic pentru ca aici nu este vorba doar de banii unei singure persoane, este vorba despre banii unui grup de persoane destul de mare.

Acestea fiind datele ce solutie vedeti posibila pentru a evita un eventual litigiu, iar in cazul in care actionam in instanta pe cine credeti ca trebuie sa actionam? care sunt persoanele care ar trebui trase la raspundere pentru producerea acestei situatii? impotriva cui trebuie sa actionam in instanta?
Ultima modificare: Joi, 13 Octombrie 2016
Adriantot, moderator
Si eu consider raspunsul bancii corect.
Identificarea Asociatiei la banca se face dupa codul fiscal, nu dupa nume. Vezi firmele care isi schimba numele, de exemplu, Romtelecom a devenit Telekom. Ganditi-va ce ar iesi daca la schimbarea numelui s-ar schimba si codul fiscal.
@Carturarul,
Multumiri pentru interventie, dar nu oferiti nici o solutie pentru problema de fond pe care am prezentat-o si la care incercam sa gasim o rezolvare fara a ajunge in instanta unde termenele sunt foarte mari. Apreciam un raspuns la problema de fond prezentata anterior.
Ultima modificare: Vineri, 14 Octombrie 2016
Adriantot, moderator
Ce am inteles eu - ca de fapt pe dvs. va intereseaza ”monetarul” aflat la banca.

In aceasta situatie, trebuie sa discutati si sa faceti o impartire cat mai rationala a fondurilor banesti, asa cum ati fost deja sfatuiti. Bateti totul in cuie, apoi fostul presedinte, impreuna cu cel care detine a doua semnatura trebuie sa mearga la banca si sa transfere „solduȚ aflat in banca catre cele trei asociatii. Pentru aceasta trebuie ca toate cele trei noi asociatii sa fi deschis comnturi la o banca.

Daca totusi aveti probleme, neintelegeri, poate apelati la o persoana care se pricepe - ca de fapt si de drept nu este cine stie ce stiinta. Ce n-am inteles eu - de ce a fost nevoie sa desfiintati fosta asociatie - sa-i dati un nou nume... Deci dintr-o asociatie mai mare, asociatia „mama” trebuia sa ramana in forma veche, urmand ca celelalte blocuri/scari sa le dati numele actuale.
Bun, asta era o parere, insa tot ce aveti in cont acum, impartiti la 3 si plecati la drum in calitate de prieteni.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Sume in plus la calculul intretinerii schiopuoana schiopuoana Am preluat o asoc de proprietari cu datorii si am constatat ca fosta administratora trecea in listele de intretinere sume mai mari decat cele din facturi, mai ... (vezi toată discuția)
Oprire apa rece bloc Schiopu Oana Schiopu Oana Sunt administrator la o asociatie de proprietari care este pe acelasi bransament comun de apa cu o alta asociatie. Din cauza ca cealalta asociatie nu si achita ... (vezi toată discuția)
Restantieri intretinere bloc- executarea lor!? doar_eumike doar_eumike Buna seara, tocmai am preluat o asociatie de proprietari,dar ma lovesc de cateva probleme: = fondul de rulment desi in acte e de 29.000 ron ..la banca ... (vezi toată discuția)