Buna ziua,
Incerc sa va ajut cu un raspuns la intrebarea dvs.
Spre deosebire de cazul societatilor comerciale, organizatiile neguvernamentale obtin, de obicei, cea mai mare parte a veniturilor prin sponsorizari, donatii sau finantari nerambursabile (granturi) si mai rar prin activitati economice cu caracter profitabil.
In oricare dintre situatii, "nonprofit" nu inseamna faptul ca, la sfarsitul anului fiscal, organizatia nu are voie sa mai aiba bani in cont, ci faptul ca suma respectiva nu va fi folosita pentru uzul personal al uneia sau mai multor persoane fizice asociate organizatiei, respectiv fondatorii ONG-ului (cum se intampla in cazul profitului comercial transformat in dividente pentru patroni sau asociati), ci este destinata desfasurarii de activitati sau programe pentru atingerea scopului generic al organziatiei.
În România, dreptul persoanelor de a se asocia este garantat de Constitutie care la art. 37 prevede ca "cetatenii se pot asocia liber în partide politice, în sindicate si în alte forme de asociere". Astfel se stabilesc premisele constituirii organizatiilor nonprofit.
Tot aici se regasesc si limitarile dreptului la asociere, respectiv în cazul "partidelor sau organizatiilor care, prin scopurile ori prin activitatea lor, militeaza împotriva pluralismului politic, a principiilor statului de drept ori a suveranitatii, a integritatii sau a independentei României" (alin.2), precum si interdictia de a face parte din partidele politice a judecatorilor Curtii Constitutionale, avocatii poporului, magistratii, membrii activi ai armatei, politistii si alte categorii de functionari publici stabilite prin lege organica" (alin.3). Sunt interzise de asemenea si asociatiile cu caracter secret (alin.4)
Caracterul de norma constitutionala situeaza dreptul de asociere la cel mai înalt nivel de reglementare; practic acest drept nu poate fi îngradit decât printr-o norma de acelasi rang.
In Legea nr. 1612003- SECTIUNEA a 4-a se prevede Conflictul de interese privind functionarii publici
Art. 79. - (1) Functionarul public este in conflict de interese daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) este chemat sa rezolve cereri, sa ia decizii sau sa participe la luarea deciziilor cu privire la persoane fizice si juridice cu care are relatii cu caracter patrimonial;
b) participa in cadrul aceleiasi comisii, constituite conform legii, cu functionari publici care au calitatea de sot sau ruda de gradul I;
c) interesele sale patrimoniale, ale sotului sau rudelor sale de gradul I pot influenta deciziile pe care trebuie sa le ia in exercitarea functiei publice.
(2) In cazul existentei unui conflict de interese, functionarul public este obligat sa se abtina de la rezolvarea cererii, luarea deciziei sau participarea la luarea unei decizii si sa-l informeze de indata pe seful ierarhic caruia ii este subordonat direct. Acesta este obligat sa ia masurile care se impun pentru exercitarea cu impartialitate a functiei publice, in termen de cel mult 3 zile de la data luarii la cunostinta.
(3) In cazurile prevazute la alin. (1), conducatorul autoritatii sau institutiei publice, la propunerea sefului ierarhic caruia ii este subordonat direct functionarul public in cauza, va desemna un alt functionar public, care are aceeasi pregatire si nivel de experienta.
(4) Incalcarea dispozitiilor alin. (2) poate atrage, dupa caz, raspunderea disciplinara, administrativa, civila ori penala, potrivit legii.
In Legea nr. 1881999 rep. La ART. 56 , se prevede:
(1) Calitatea de functionar public este incompatibila cu orice alta functie publica, cu exceptia calitatii de cadru didactic.
(2) Functionarii publici nu pot detine functii in regiile autonome, societatile comerciale ori in alte unitati cu scop lucrativ.
Dupa republicare acest articol a disparut. Ramane, in schimb, legea 161/2003 care, la capitolul "incompatibilitati" mentioneaza la art. 94
(1) Calitatea de funcţionar public este incompatibilă cu orice altă funcţie publică decât cea în care a fost numit, precum şi cu funcţiile de demnitate publică.
(2) Funcţionarii publici nu pot deţine alte funcţii şi nu pot desfăşura alte activităţi, remunerate sau neremunerate, după cum urmează:
a) în cadrul autorităţilor sau instituţiilor publice;
b)în cadrul cabinetului demnitarului, cu excepţia cazului în care funcţionarul public este suspendat din funcţia publică, în condiţiile legii, pe durata numirii sale;
c) în cadrul regiilor autonome, societăţilor comerciale ori în alte unităţi cu scop lucrativ, din sectorul public sau privat, în cadrul unei asociaţii familiale sau ca persoană fizică autorizată;
d) în calitate de membru al unui grup de interes economic.
Asocierea intr-o societate de orice fel nu este echivalenta cu detinerea unei functii de orice natura in acea societate.
Deci DA este legal, sa fi-ti membru fondator intr-un ONG, pana va scrie altfel in lege. Nu puteti fi si salariat la acest ONG..