am incheiat un contract de munca pe perioada determinata (9 luni) si cu fractie de norma (max 126 ore pe luna).
In contract se stipuleaza dreptul la concediu de odihna dar fara a fi mentionat numarul de zile de concediu.
in cateva zile acest contract urmeaza sa inceteze . am dreptul sa beneficiez de plata zilelor de concediu neefectuate? daca da , care este baza legala si care este cuantumul (numarul de zile la care as avea dreptul) . Cum trebuie sa procedez pentru a obtine aceste drepturi daca ele nu-mi vor fi acordate automat odata cu lichidarea?
Multumesc
1. Codul Muncii
Art. 145. (1) Durata minima a concediului de odihna anual este de 20 de zile lucratoare.
(2) Durata efectiva a concediului de odihna anual se stabileste in contractul individual de munca, cu respectarea legii si a contractelor colective de munca aplicabile.
Art.146
......
(3) Compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat este permisa numai in cazul incetarii contractului individual de munca.
Durata minima a CO este 20 de zile lucratoare, indiferent de tipul contractului individual de munca.
Concediul de odihnă se acordă proporţional cu activitatea prestată într-un an calendaristic.
2. Necompensarea in bani a zilelor de Co neefectuate poate face obiectul : - unei sesizari la ITM-ul in raza caruia acel angajator isi are sediul social
In sesizare veti specifica datele dvs de identitate , precum si neregulile savarsite de catre angajatorul dvs in legatura cu relatiile de munca, securitatea si sanatatea in munca . De exemplu, neplata drepturilor salariale, neinregistrarea demisiei, neplata orelor suplimnetare, neacordarea repausului saptamanal etc.
ITM-ul va constata incalcarea legislatiei muncii , va putea trasa ca masura prezentarea dovezii de plata a salariului si va putea sanctiona - indirect - cu avertisment sau cu amenda pe angajator, dar - atentie - nu-l poate obliga pe angajator sa va plateasca salariile restante.
Sesizarile pot fi transmise catre ITM (Inspectoratul Teritorial de Munca) prin:
- posta;
- e-mail;
- fax;
- inregistrate chiar la sediul institutiei.
- unei actiuni in instanta la Tribunalul in raza caruia aveti domiciliul sau locul de munca.
Singura autoritate in stat care il poate obliga pe angajator este instanta de judecata. Actiunea se depune la Tribunalul in a carui raza aveti domiciliu sau locul de munca , in termen de 3 ani de la data de cand trebuia sa va plateasca salariile. Actiunea este scutita de plata taxelor judiciare.
- unei proceduri de mediere.
Medierea conflictelor de munca poate interveni atat in faza extraprocesuala (inaintea declansarii unui proces in fata instantelor de judecata) cat si in etapa procesuala (dupa ce s-au formulat cereri de chemare in judecata, apeluri sau recursuri).
Pentru medierea conflictelor individuale de munca sunt aplicabile prevederile art. 73 alin. (2) din Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, cu modificarile si completarile ulterioare. ( art. 178 (2) din Legea 62/2001 a Dialogului social).
- unei cereri de deschidere a procedurii de insolventa.
Potrivit Legii nr.85/2014, valoarea-prag pentru a putea fi introdusa cererea de deschidere a procedurii de insolventa pentru salariati este de 6 salarii medii brute pe economie/salariat. (art.5 pct.72).