Potrvit Legii nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare:
Art. 5. - (1) Studiile universitare de licenta ofera cunostinte si competente largi, pe domenii de studii.
(2) Absolventii cu diploma ai studiilor universitare de licenta isi pot exercita profesia, conform competentelor si drepturilor corespunzatoare diplomei dobandite, sau pot continua studiile universitare prin masterat.
(3) Ministerul Educatiei si Cercetarii actualizeaza periodic, la propunerea Consiliului National al Rectorilor, lista domeniilor si specializarilor de licenta, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
(4) Universitatile pot organiza, cu finantare din resurse proprii, si studii in alte specializari decat cele prevazute la alin. (3), cu respectarea procedurilor de autorizare si acreditare.
Art. 6. - (1) Diploma acordata dupa finalizarea studiilor universitare de licenta atesta ca titularul acesteia a dobandit cunostinte si competente generale si de specialitate, precum si abilitati cognitive specifice profesiei.
(2) Cunostintele generale permit abordarile stiintifice ale domeniului de specialitate, care sa asigure intelegerea, inovarea si crearea de cunostinte noi, precum si comunicarea efectiva orala si scrisa in domeniul de specialitate si in contexte culturale diverse.
(3) Cunostintele de specialitate se refera la procesele de cunoastere, reproducere si intelegere specifice domeniului de studiu considerat ca un tot, a modului de stabilire de relatii cu cunoasterea din alte discipline si arii profesionale, familiarizarea cu cele mai recente dezvoltari ale cunoasterii si ale aplicatiilor profesionale din domeniu, precum si intelegerea si aplicarea principiilor si metodelor fundamentale de investigare specifice.
(4) Competentele generale se refera la:
a) culegerea, analiza si interpretarea de date si de informatii din punct de vedere cantitativ si calitativ, din diverse surse alternative, respectiv din contexte profesionale reale si din literatura in domeniu, pentru formularea de argumente, decizii si demersuri concrete;
b) utilizarea unor moduri diverse de comunicare scrisa si orala, inclusiv intr-o limba straina;
c) utilizarea tehnologiilor informatice;
d) asumarea responsabilitatii de a elabora un program personal de autoperfectionare;
e) conceperea si conducerea proceselor specifice domeniului.
(5) Abilitatile cognitive specifice presupun:
a) aplicarea conceptelor, teoriilor si metodelor de investigare fundamentale din domeniul de studiu, pentru formularea de proiecte si demersuri profesionale;
b) capacitatea de sintetizare si interpretare a unui set de informatii, de rezolvare a unor probleme de baza si de evaluare a concluziilor posibile;
c) analiza independenta a unor probleme si capacitatea de a comunica si a demonstra solutiile alese;
d) capacitatea de a evalua probleme complexe si de a comunica in mod demonstrativ rezultatele evaluarii proprii;
e) initiativa in analiza si rezolvarea de probleme.
(6) Competentele de specialitate se stabilesc prin reglementari proprii fiecarui domeniu.
.....
Art. 10. - (1) Diplomele de master atesta ca titularii acestora au dobandit cunostinte si competente generale si de specialitate, precum si abilitati cognitive specifice.
(2) Cunostintele generale se refera la:
a) familiarizarea cu cele mai noi si avansate dezvoltari ale cunoasterii in domeniu;
b) abilitati superioare de cercetare independenta;
c) capacitatea de a aplica teoria in situatii noi si care nu au putut fi prevazute.
(3) Cunostintele de specialitate se refera la:
a) acumularea unei cantitati substantiale de cunostinte noi;
b) identificarea, abordarea si solutionarea de probleme cognitive si profesionale noi;
c) compararea cunostintelor noi cu cele traditionale si capacitatea de a stabili relatii intre acestea, in vederea sesizarii directiilor noi de crestere a cunoasterii si de dezvoltare a profesiei.
(4) Competentele generale se refera la:
a) aplicarea creativa a tehnicilor de cercetare si rezolvare de probleme;
b) elaborarea de studii si rapoarte publicabile sau aplicabile profesional;
c) capacitatea de a conduce grupuri de lucru si de a comunica in contexte dintre cele mai diverse;
d) capacitatea de a actiona independent si creativ in abordarea si solutionarea problemelor, de a evalua obiectiv si constructiv stari critice, de a rezolva creativ probleme si de a comunica rezultate in mod demonstrativ;
e) abilitati de conducator si angajare clara pe calea propriei dezvoltari profesionale.
(5) Abilitatile cognitive specifice presupun:
a) evaluarea critica a rezultatelor unor noi cercetari;
b) formularea de alternative interpretative si demonstrarea relevantei acestora;
c) aplicarea creativa a metodelor de cercetare;
d) conceperea si conducerea proceselor specifice domeniului.
(6) Competentele de specialitate se stabilesc prin reglementari proprii fiecarui domeniu.
va multumesc frumos!
am citi si eu aceasta lege azi si am inteles in principiu.
sa va explic mai bine situatia mea: eu am terminat inginerie economica in constructii. dupa cum zic profesorii as avea voia sa semnez ca inginer (normal ca zic asa ca altfel nu ar mai da nimeni). dar acum se pune problema de master: siguranta structurilor (care va fi disponibil abia la anul) sau ingineria si managementul proiectelor (care este dispoibil si anul acesta si ar continua studiile de inginerie economica). in aceeasi lege am vazut ca zice ca masterul confera drepturi suplimentare. deci, dupa logica mea, daca fac master pe siguranta structurilor voi avea drepturi sa semnez ca inginer (mult mai clar decat daca fac celalalt master).
nu sh daca ma intelegeti... cred ca am aberat un pic... dar asta e dilema mea. am sunat si la inspectoratul de stat in ctii si am intrebat sefa de catedra... unii nu sh, altii mi-au dat niste raspunsuri f vagi.
si disperarea mea este ca intr-o saptamana se inchid inscrierile. :(
va multumesc!