Am fost angajata 2 ani la o firma, am plecat de la ei, insa contractul a mai ramas activ cateva luni, dupa care am aflat brusc ca mi-au desfacut contractul de munca. Am intrebat contabila care mi-a raspuns ca ea a primit un set de acte si altceva nu poate sa imi zica. Am intrebat administratorul firmei cum s-a intamplat acest lucru si au refuzat sa imi explice sau sa imi arate orice act adoptand o atitudine ostila.
Doresc sa imi recuperez actele, sa vad cum mi-au desfacut contractual si sa obtin de la ei lichidarea si ce mai trebuie cand se pleaca de la un loc de munca.
Mentionez ca nu am primit nici o instiintare, nu am semnat absolut nimic.
Cum se poate proceda legal in cazul acesta sa recuperez actele? Sa discut cu un avocat sau sa fac sesizare la ITM?
Pe cale amiabila se rezolva toate problemele ridicate de Dvs. adica, mergeti la contabilitate si solicitati:
- actele in original pe care le-ati lasat de atata timp la ei;
- decizia de incetare a contractului individual de munca;
- adeverinta de vechime (cu perioada lucrata la ei) si nota de lichidare.
Multumesc.Am incercat aceasta varianta, pe cale amiabila, dar ei refuza orice dialog pe tema asta si cu atat mai mult sa imi arate actele. De aceea as actiona pe cale legala.
1. Nerespectarea legilor si a altor acte normative care reglementeaza domeniul muncii, relatiile de munca, securitatea si sanatatea in munca poate fi sesizata Inspectoratului Teritorial de Munca si/sau Inspectiei Muncii.
Sesizarile pot fi transmise catre ITM (Inspectoratul Teritorial de Munca) prin:
- posta;
- e-mail;
- fax;
- inregistrate chiar la sediul institutiei.
2. HG nr.500/2011
art.8
..... (3) La solicitarea scrisă a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligaţi să îi elibereze acestuia copii ale documentelor existente în dosarul personal/profesional.
.... (4^2) La solicitarea scrisă a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligaţi să îi elibereze acestuia un extras din registrul privat/public, datat şi certificat pentru conformitate, sau o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate, astfel cum rezultă din registrul privat/public şi din dosarul personal/profesional, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.
.....
art.9
(5) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 300 lei la 1.000 lei refuzul angajatorilor de a elibera documentele solicitate de către salariat şi prevăzute la art. 8 alin. (4^1) şi (4^2).
(6) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor angajatorilor persoane fizice sau juridice de drept privat şi autorităţilor/instituţiilor publice se fac de către inspectorii de muncă.
.....
Codul Muncii
(1) Constituie contraventie si se sanctioneaza astfel urmatoarele fapte:
.....
b) incalcarea de catre angajator a prevederilor art. 34 alin. (5), cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei;
....
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre inspectorii de munca.
....
art.34
...
(5) La solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate.
.....
Heeeelp!!!
alinaned
Buna seara!am si eu o problema..vreau sa fac impreuna cu sotul pt prima casa,iar eu sunt in crestere copil,mi sa zis ca va trebui sa merg la locul de munca cu ... (vezi toată discuția)