avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 651 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Taxe și impozite pentru asociația de proprietari
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Taxe și impozite pentru asociația de proprietari

Asociația noastră de proprietari se confruntă cu următoarea situație:
În primăvara acestui an am primit din partea Direcției Finanțe Publice Locale din cadrul Primăriei Municipiului nostru o înștiințare de plată, pentru un debit restant la 31.12.2016 de 4926 lei si 28 de bani, reprezentând taxe folosință teren și taxe clădiri. Totodată, am primit și o decizie de impunere anuală pentru anul 2017 prin care ar trebui să plătim eșalonat suma de 7 lei sub formă de taxă de folosință teren și 815 lei, taxă clădiri. Ambele documente cu semnăturile de rigoare ale onor primarului, șefului direcției emitente, etc.
Asociația noastră de proprietari ființează de mai bine de 30 de ani într-un spațiu închiriat de la primăria municipiului nostru, în fapt o garsonieră situată la parterul unui bloc din cadrul asociației, cu o suprafață totală de 15 mp. În această garsonieră își au sediul, de fapt este folosită pentru programul de încasări de către două asociații de proprietari, care în trecut formau una singură, dar la un moment dat s-au separat. În momentul actual fiecare din cele două asociații care împart garsoniera ce aparține de spațiul locativ al primăriei, au încheiat un contract separat de închiriere, contract în care este stipulat clar că taxele și impozitele aplicate cad în sarcina locatorului, adică a primăriei. De menționat că și cealaltă asociație a primit aceleași documente din partea Direcției Finanțe Publice Locale, însă pentru o sumă mult mai mare, aproape dublă față de a noastră. Probabil pentru simplu motiv că dumnealor au încheiat contract de închiriere separat înaintea noastră cu un an, adică în 2013, până atunci existând un singur contract de închiriere pe numele asociației noastre de proprietari, iar chiria era plătită numai de noi, ceilalți achitându-și partea către noi.
În urma primii înștiințărilor de plată, ambele asociații s-au adresat în scris factorilor de răspundere din cadrul primăriei, explicând faptul că taxele în cauză nu sunt aplicabile asociațiilor ca și chiriași, întrucât pe de-o parte în contractele de închiriere este stipulat clar în sarcina cui cade plata taxelor și impozitelor generate de respectivele contracte, iar pe de altă parte, asociațiile de proprietari, conform legislației în vigoare sunt asociații non profit, care desfășoară doar activități în interesul membrilor lor. Ambele asociații în cauză nu realizează venituri proprii ce ar rezulta din închirierea părții comune, singurele venituri le reprezintă cotele de întreținere încasate de la proprietari, din care se fac plăți către furnizorii de utilități, se constituie fondurile asociației, de reparații, de rulment și de penalități, din care se achită la rândul lor, reparațiile și îmbunătățirea părții comune, plata în avans a facturilor de la furnizori și penalitățile impuse de aceștia. Menționăm că ambele asociații își achită la timp chiria față de proprietarul spațiului în care își desfășoară activitatea și de asemenea fac plăți în termen către A.N.A.F.
În urma solicitării scrise adresate primăriei de către cele două asociații, prin care acestea cereau anularea acestor taxe impuse abuziv, nu s-a primit nici un răspuns în termenul prevăzut de lege ci doar câte un titlu executoriu însoțit de către o somație de plată, pentru fiecare asociație în parte.
Au avut loc discuții cu diverși factori de răspundere din cadrul primăriei, cu unii dintre aceștia fiind practic un fel de dialog al surzilor, alții cum a fost cazul viceprimarului care se ocupă cu problemele asociațiilor de proprietari (peste serviciul specializat din cadrul primăriei), dându-ne practic dreptate, întrucât aici este vorba de o impozitare suplimentară și discriminatorie a cetățenilor și afirmând că problema va fi pusă pe ordinea de zi a primei ședințe de Consiliu Local, întrucât numai printr-o hotărâre a acestui for se pot anula impunerile fiscale primite. Până acum, nu s-a întâmplat nimic deosebit și penalitățile curg în continuare, amplificând suma restantă. Ne gândim să acționăm în instanță primăria, pentru că nu poți, așa pe nepusă masă să ceri anumite sume, care nu se justifică în cazul de față. Înțelegem că este nevoie de bani la bugetul local, dar considerăm o jecmănire din partea autorităților locale, mai ales că nu am găsit justificări nici în Codul Fiscal, pe această temă.
Dacă și alte asociații de proprietari din țara asta se confruntă cu asemenea situație, ar fi bine să încercăm un schimb de păreri, să căutăm o cale de rezolvare, de evitare pe viitor a acestor probleme. Mulțumiri anticipate!
Cel mai recent răspuns: sorinstanciu , utilizator 17:12, 22 Iunie 2017
Ne puteti cita textul exact din contractul de inchiriere in care se prevede ca toate taxele si impozitelor se platesc de catre locator (primarie)?
sorinstanciu a scris:


nu s-a primit nici un răspuns în termenul prevăzut de lege ci doar câte un titlu executoriu însoțit de către o somație de plată, pentru fiecare asociație în parte.



Atat timp cat autoritatea publica locala a desfasurat acte si actiuni in urma carora a obtinut titlul executoriu,demersul reprezentantilor asociatiilor utilizatoare a respectivului spatiu catre diverși factori de răspundere din cadrul primăriei, ,nu se mai justifica
Analizati oportunitatea contestarii in instanta a titlului executoriu

Din documentul primit de la primărie nu rezultă că acest titlu executoriu primit ar fi fost dispus de vreo instanță judecătorească. Recunosc, nu am vreo experiență prea bogată în astfel de treburi fiscale, dar consider că era corect din partea autorităților locale ca mai întâi să fi trimis un răspuns la solicitările noastre, prin care să ne fi dat o justificare, din punctul dumnealor de vedere cu privire la sumele datorate. Ori, dumnealor, ne-au băgat direct pumnul în gură, somându-ne să le plătim o sumă care nu se justifică. Bineînțeles că în situația aceasta îi vom acționa în justiție.

Citez din contractul de închiriere și îmi cer scuze față de dl. Cyan căruia trebuia să îi răspund mai întâi:
Contract de închiriere nr. 2 din 18.10.2014
I. PĂRŢILE CONTRACTANTE
Statul Român, în calitate de proprietar, prin Consiliul Local al municipiului ..., cu sediul în mun. ..., str. ..., nr. ... în calitate de administrator al locuințelor situate în municipiul ..., reprezentat de primar dr. ing. Numele și Prenumele (e vorba de fostul primar care nu a mai candidat, n.n.) și șef Serviciu Administrare Fond Locativ, cons. jr. Numele și Prenumele (încă în funcție, n.n.), numit în continuare locator și Asociația de Proprietari ..., cu sediul în municipiul ..., str. ..., bl. ..., ap. ... (este chiar locația care face obiectul contractului de închiriere, n.n.) reprezentată prin dl. (numele și prenumele președintelui încă în funcțiune, al asociației noastre, n.n.)
În baza cererii nr. ... s-a încheiat prezentul contract de închiriere.
.....
VIII. ALTE OBLIGAŢII
Art. 9. Locatorul suportă sarcinile și impozitele asupra bunului închiriat
Art. 10. Taxele comunale și utilitățile consumate sunt în sarcina locatorului.


Am transcris cuvânt cu cuvânt conținutul contractului de închiriere care face obiectul problemei noastre. Evident, am evitat să trec nume de localităţi, de instituţii şi de persoane, punând puncte în locul acestora Explicațiile dintre paranteze îmi aparţin. Pentru mine, cel puţin, situaţia este foarte clară. Asociaţia noastră nu este obligată să plătească nicio taxă la bugetul local, aceasta căzând în sarcina primăriei, conform contractului încheiat.
V-am solicitat sa ne transcrieti prevederile contractului pentru a ne clarifica asurpa faptul ca locatorul si-a asumat aceste obligatii.

Avand in vedere ca la art. 9 si 10 din contractul de inchiriere este prevazut faptul ca taxele sunt in sarcina locatorului precum si faptul ca contractul reprezinta "intelegerea intre parti" prelavand altor prevederi legale se poate lua in considerare ca nu aveti nimic de plata autoritatii locale.

Ma bazez pe faptul ca la data incheierii contractului de inchiriere in codul fiscal valabil in anii 2013/2014 se prevede ca taxele pentru cladirile inchiriate de autoritatile locale sunt in sarcina locatarilor, dar cum in contract se prevede ca sunt in sarcina locatorului se intelege ca nu aveti nimic de plata.

Codul fiscal 2013-2014
ART. 249 Reguli generale
(1) Orice persoană care are în proprietate o clădire situată în România datorează anual impozit pentru acea clădire, exceptând cazul în care în prezentul titlu se prevede diferit.
(2) Impozitul prevăzut la alin. (1), denumit în continuare impozit pe clădiri, precum şi taxa pe clădiri prevăzută la alin. (3) se datorează către bugetul local al comunei, al oraşului sau al municipiului în care este amplasată clădirea. În cazul municipiului Bucureşti, impozitul şi taxa pe clădiri se datorează către bugetul local al sectorului în care este amplasată clădirea.
(3) Pentru clădirile proprietate publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosinţă, după caz, persoanelor juridice, altele decât cele de drept public, se stabileşte taxa pe clădiri, care reprezintă sarcina fiscală a concesionarilor, locatarilor, titularilor dreptului de administrare sau de folosinţă, după caz, în condiţii similare impozitului pe clădiri.

Concluzia. Nu aveti nimic de plata, initiati actiune in instanta de contencios administrativ pentru anularea instiintarii de plata si a titlului executoriu. Este recomandat sa apelati la un avocat.
Total de acord, așa am gândit și noi, chiar de când am primit înștiințările de plată și am restudiat contractele de închiriere. Dubios este însă faptul că ambele asociații care împart spațiul închiriat sunt obligate pe viitor să achite separat aceste taxe și în mod egal, când valoarea acestora ar fi trebuit repartizată 50/50 și aici putem vorbi de o impozitare dublă și nejustificată.
Diferă însă sumele restante în funcție de vechimea contractelor, dar și aici este ceva în neregulă sub aspectul că cealaltă asociație având contract de închiriere încheiat în toamna lui 2013 este înregistrată cu restanțe și penalități la plata taxelor impuse cu valoare aproape dublă comparativ de asociația noastră, care a încheiat contract de închiriere cu onor primăria, ulterior, în toamna anului 2014. Cam mare diferența doar pentru un an de zile...
Așteptăm deocamdată să vedem dacă se materializează promisiunea domnului viceprimar, de anulare a taxelor impuse printr-o hotărâre a C.L.M., în caz contrar, pentru soluționarea acestei probleme, vom apela la instanțele judecătorești.
Tare am dori să știm dacă mai sunt astfel de practici și în alte orașe din țară, deși în momentul de față nu cunoaștem numărul asociațiilor aflate în situația descrisă, nici măcar din orașul nostru.

Alte discuții în legătură

Impozit pe cladiri ContSters45935 ContSters45935 Buna ziua! Va cer ajutorul in urmatoarea problema: O Asociatie crestina (nu suntem Asociatie religioasa, neavand numarul de membrii necesar pt. aceasta forma ... (vezi toată discuția)
Valoare impozit cladire 7clau 7clau Buna ziua Va rog sa imi spuneti daca am firma de taxi si sediul firmei este acasa cu cat se mareste impozitul pe cladire ? (vezi toată discuția)
Reevaluare cladire ContSters48647 ContSters48647 Daca o societate si-a marit valoarea contabila a unei cladiri ca urmare a existentei unui raport de evaluare intocmit de banca pentru un credit, raport in care ... (vezi toată discuția)