Intr-o uzina din Romania, patronul doreste sa-si monitorizeze angajatii prin GPS.
Mai exact, se doreste sa se implementeze un gadget care sa ofere in timp real coordonatele GPS, unde in caz de dezastru (incendiu, cutremur etc), cei de la interventii sa stie unde se afla.
Din punct de vedere legal, se poate implementa acest GPS de monitorizare a angajatiilor?
Poate fi o masura dispusa de catre inspectorii ISU si eficienta prin timpul scurt de reactie al echipelor de interventie in caz de necesitate - incendiu, explozie, gaze toxice, etc. in special daca este vorba de locuri de munca/ posturi de lucru izolate sau daca cei monitorizati prin GPS (simplu - telefon mobil cu aplicatie preinstalata) presteaza activitati de patrula, control, supraveghere in mediu ostil, etc.
Angajatorul are obligatia anuntarii evenimentelor produse (incendii, explozii, poluare cu substante toxice, etc.) prin sistemul 112 si/ sau direct la ISU.
Legea nr.307/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare, privind apararea impotriva incendiilor mentioneaza:
ART. 6
(2) Persoana care observă un incendiu are obligaţia să anunţe prin orice mijloc serviciile de urgenţă, primarul sau poliţia şi să ia măsuri, după posibilităţile sale, pentru limitarea şi stingerea incendiului.
ART. 7
(1) În caz de incendiu, orice persoană trebuie să acorde ajutor, când şi cât este raţional posibil, semenilor aflaţi în pericol sau în dificultate, din proprie iniţiativă ori la solicitarea victimei, a reprezentanţilor autorităţilor administraţiei publice, precum şi a personalului serviciilor de urgenţă.
(2) În cazul incendiilor produse la păduri, plantaţii, culturi agricole, mirişti, păşuni şi fâneţe, persoanele aflate în apropiere au obligaţia să intervină imediat cu mijloacele de care dispun, pentru limitarea şi stingerea acestora.
ART. 8
În cazurile de forţă majoră determinate de incendii, persoanele fizice şi juridice care deţin, cu orice titlu, terenuri, construcţii, instalaţii tehnologice sau mijloace de transport au următoarele obligaţii:
a) să permită necondiţionat accesul serviciilor de urgenţă şi al persoanelor care acordă ajutor;
b) să permită necondiţionat utilizarea apei, a materialelor şi a mijloacelor proprii pentru operaţiuni de salvare, de stingere şi de limitare a efectelor incendiilor produse la bunurile proprii ori ale altor persoane;
c) să accepte măsurile stabilite de comandantul intervenţiei pentru degajarea terenurilor, demolarea unei construcţii sau a unei părţi din construcţie, tăierea/ dezmembrarea mijloacelor de transport, oprirea temporară a activităţilor sau evacuarea din zona periclitată şi să acorde sprijin, cu forţe şi mijloace proprii, pentru realizarea acestor măsuri.
ART.12
(5) Persoanele fizice şi asociaţiile familiale care desfăşoară activităţi economice autorizate pe teritoriul României, precum şi celelalte entităţi legal constituite, neprevăzute la alin. (1), îndeplinesc atribuţiile pe linia apărării împotriva incendiilor în nume propriu, prin titularul de drept al entităţii.
ART. 19
Administratorul sau conducătorul instituţiei, după caz, are următoarele obligaţii principale:
a) să stabilească, prin dispoziţii scrise, responsabilităţile şi modul de organizare pentru apărarea împotriva incendiilor în unitatea sa, să le actualizeze ori de câte ori apar modificări şi să le aducă la cunoştinţă salariaţilor, utilizatorilor şi oricăror persoane interesate;
b) să asigure identificarea şi evaluarea riscurilor de incendiu din unitatea sa şi să asigure corelarea măsurilor de apărare împotriva incendiilor cu natura şi nivelul riscurilor;
In cadrul atributiilor de la art.19 lit.a), angajatorul isi organizeaza activitatea astfel incat riscurile identificate si evaluate conform prevederilor de la lit.b) sa fie evitate. In cadrul acestei organizari, angajatorul poate asigura telefon cu GPS pentru salariati.