Inteleg ca modificarile intervenite intre membrii CD (inclusiv presedinte, vice etc.) nu trebuie comunicati catre RAF.
RM: Ba da. Orice modificare de componenta CD este considerata modificare de acte constitutive, trebuie operata in RAF prin procedura de modificare de acte constitutive, la fel ca modificarile de sediu, denumire etc.
Conform statutului, CD era format din 5 membrii. La ultima sedinta, presedintele s-a retras si a fost numit si ales un altul dintre membrii CD existenti deja. Inca nu s-a intocmit Hotararea Adunarii Generale.
Acum, in asociatie au mai ramas 4 membrii iar in CD, prin retragerea vechiului Presedinte vor ramane tot 4 membrii .
RM: Daca statutul prevedea 5 membri, ar trebui sa mai primiti cel putin un membru in asociatie si sa il alegeti in CD pentru a completa locul vacant. Sau sa modificati Statutul pentru a reduce numarul de membri in CD.
Mai am cateva intrebari:
1. Avand in vedere ca retragerea vechiului Presedinte s-a consemnat doar in PV (nu s-a intocmit inca Hotararea cu retragerea lui si numirea unui alt Presedinte), acesta poate se semneze contractul de inchiriere pentru noul sediu? Sau contractul va fi semnat de noul presedinte?
RM: Retragerea este un act unilateral, o demisie. Daca nu a precizat o data ulterioara si Statutul nu prevede un preaviz (oricum discutabil daca se poate prevedea - de obicei unul de cateva saptamani maxim e considerat legal...), atunci calitatea de presedinte / membru CD a incetat de drept la data la care a fost comunicata asociatiei, chiar inainte de o sedinta CD.... deci nu mai are calitate de presedinte si nu mai poate semna in acea calitate ceva.....nu conteaza daca deja asociatia a luat act oficial de demisie in cadrul unei sedinte CD sau AG, cat timp a ajuns la asociatie actul si deci e informata. Cu atat mai putin conteaza din acest punct de vedere daca s- operat in evidentele / actele interne sau in RAF. Actele se semneaza de noul presedinte ales, daca a fost deja ales, si se va anexa la act hotararea organului statutar abilitat de alegere, ca sa suplineasca faptul ca in RAF ca evidenta oficiala a componentei organelor de conducere inca nu figureaza. Sau poate semna un alt membru din CD desemnat de CD in locul presedintelui, si se anexeaza imputernicirea in acest sens data de CD sau extrasul din Statut care prevede ca acel memnbru CD inlocuieste de drept presedintele in caz de vacanta a functiei sau indisponibilitatea acestuia sau alta prevedere care sa ii confere drept de reprezentare legala (ca Statutul poate prevedea ca mai multi sau chiar toti membrii CD pot reprezenta legal asociatia, impreuna sau chiar fiecare individual - e perfect legal, desi ce cele mai multe ori statutele confera doar unuia din membrii CD - de obicei presedintele - atributul de reprezentare legala, si altor membri CD ex. vicepresedinte nu le confera deloc sau le confera numai subsidiar, daca e vacanta functia de presedinte sau acesta e indisponibil).
2. Potrivit Statutului in CD trebuie sa fie 5 membrii. Practic de la ce data intra in vigoare retragerea vechiului presedinte? De la data pv-ului sedintei Adunarii generale sau CD, sau de la data Hotararii semnata de toti membrii?
RM: In vigoare, cum am aratat anterior, de la data la care a fost comunicata asociatiei, ca e un act unilateral supus comunicarii. Restul sunt doar formalitati de evidentiere si publicitate a incetarii acelei calitati.
3. Pentru Judecatorie este obligatoriu de depus Pv-ul sedintei sau este indeajuns Hotararea semnata de toti membrii? Nu de alta dar, pv-ul a fost scris de mana si il inteleg cu greu, scrisul fiind aproape indescifrabil.
RM: Multe instante accepta extras din PV de sedinta AG, care contine hotararile de interes. La ONG in mod normal nici nu se redacteaza "Hotarari" de AG sau CD ca act separat, cum se face la societatile functionand pe Legea 31 / 1990 (numite in trecut societati comerciale). Extrasul se redacteaza si atesta avocatial ulterior sedintei de AG sau CD si e suficient sa fie semnat de o persoana desemnata de AG sau CD. COntinutul e redactat pe baza minutei sau PV de sedinta care nu e o problema sa fie scris de mana in unic exemplar si va ramane in arhiva asociatiei. Nici acel document nu e necesar sa fie semnat de toti participantii la sedinta, mai ales daca sunt multi, dar e bine sa fie totusi mai multe persoane. Daca era sedinta de AG e bine sa fie semnat si de cineva care nu e membru in organele alese.... Asemenea aspecte ar trebui sa fie reglementate in Statut sau in regulamentele interne....