In anul 2012 s-a incheiat o promisiune bilaterala de vanzare - cumparare, avand ca obiect terenuri agricole extravilane, cu plata integrala a pretului convenit de catre cumparator. Actele de proprietate au fist retinute, in original de catre cumparator, iar acesta (cumparatorul) a obtinut de la vanzatorul proprietar procura autentica de a uza de toate prerogativele dreptului de proprietate privind posesia si folosinta ternurilor promise. Termenul de finalizare a promisiunii bilaterale de vanzare - cumparare a fost 2014, dar cumparatorul, cu toate ca a fost notificat de mai multe ori, a refuzat sistematic sa raspunda, refuzând in mod implicit perfectarea vanzarii - cumpararii la notar, prin act autentic. Au trecut 5 ani de la datra promisiunii de vanzare - cumparare si 3 ani de la data când trebuia finalizata vânzarea prin contract autentic de vanzare - cumparare, dar cumparatorul, SC - persoana juridica, continua sa taca si cu care nu se poate comunica. In ce situatie ne aflam, in special eu, vanzatorul, care am fost de buna credinta, dar cumparatorul, nu stiu din ce motive, nu arespectat primisiunea bilaterala si nu a raspuns la notificari, nici in scris, nici telefonic, in nici un fel ???!!! Intre timp, in anul 2014, a aparut si intrat in vigoare Legea 17/2014, privind procedura vanzarii terenurilor agricole extravilane. Oare mai sunt obligat sa respect pretul din promisiunea bilaterala de vanzare - cumparare la oferta de vanzare, dupa atatia ani trecuti, fara nici un fel de comunicare din partea cumparatorului??? Ce as putea face???
Cine plateste impozitul pe teren?
Pana in prezent ati fost la cumparator (excludem notificarile scrise, telefonice) sa solicitati explicatii pentru nefinalizarea tranzactiei?
Pana in prezent ati apelat la un avocat, ce v-a spus avocatul in privinta situatiei existente?
In termene de 6 luni de la expirarea promisiunii aveati posibilitatea sa introduceti o actiune in instanta prin care sa se emita o hotarare care sa tina loc de act de instrainare.
Dispoziţiile art. 5 alin. (1) din Legea nr. 17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan şi de modificare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăţilor comerciale ce deţin în administrare terenuri proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie agricolă şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică promisiunilor bilaterale de vânzare-cumpărare privind terenuri agricole situate în extravilan, încheiate anterior intrării în vigoare a acestui act normativ, indiferent de momentul sesizării instanţei.
Instanţa de judecată poate dispune îndeplinirea formalităţilor în vederea obţinerii avizelor prevăzute la art. 3 şi art. 9 din Legea nr. 17/2014, cu modificările şi completările ulterioare, de la autorităţile competente şi parcurgerii procedurii privind respectarea dreptului de preempţiune prevăzut de art. 4 din acelaşi act normativ, în cursul judecăţii
Instanța de judecată învestită în temeiul art. 1.169 din Codul civil trebuie să verifice îndeplinirea tuturor condițiilor de validitate la data pronunțării hotărârii care ține loc de contract de vânzare, reprezentate, în speță, de normele legale referitoare la exercitarea dreptului de preempțiune, în vigoare la data pronunțării hotărârii judecătorești.
Conform art. 4 alin. 1 din Legea nr. 17/2014, publicată în Monitorul Oficial nr. 178/12.03.2014, înstrăinarea, prin vânzare, a terenurilor agricole situate în extravilan se face cu respectarea condiţiilor de fond şi de formă prevăzute de Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, şi a dreptului de preempţiune al coproprietarilor, arendaşilor, proprietarilor vecini, precum şi al statului român, prin Agenţia Domeniilor Statului, în această ordine, la preţ şi în condiţii egale.
Procedura referitoare la respectarea şi exercitarea dreptului de preemţiune, derogatorie de la dispoziţiile de drept comun, cuprinse în art. 1730 C.civ., este descrisă de art. 6 – art. 8 din legea nr. 17/2014.
Potrivit art. 9 din actul normativ menţionat, avizul final necesar încheierii contractului de vânzare în formă autentică de către notarul public sau pronunţării de către instanţă a unei hotărâri judecătoreşti care ţine loc de contract de vânzare se emite de către structurile teritoriale pentru terenurile cu suprafaţa de până la 30 de hectare inclusiv, iar pentru terenurile cu suprafaţa de peste 30 de hectare, de către structura centrală.
În sensul art. 5 alin. 1 din Legea nr. 17/2014, în toate cazurile în care se solicită pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti care ţine loc de contract de vânzare-cumpărare, acţiunea este admisibilă numai dacă antecontractul este încheiat potrivit prevederilor Legii nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare, şi ale legislaţiei în materie, precum şi dacă sunt întrunite condiţiile prevăzute la art. 3, 4 şi 9 din prezenta lege, iar imobilul ce face obiectul antecontractului este înscris la rolul fiscal şi în cartea funciară.
Avand in vedere ca in cei 5 ani nu s-a putut perfecta vanzarea din cauza imposibilitatii de a comunica cu cumparatorul iar preturile nu mai sunt aceleasi cu cele practicate in anul 2012 - 2014, ele (preturile) crescand intre timp, as vrea sa renunt la vanzare. Impozitele le-am platit eu, vanzatorul, in tot acest timp, fiind privat de folosinta terenului. Ce pot face, ce obligatii am si care ar fi modalitatile de operare, eficiente si sigure. Daca la oferta de vanzare mai sunt tinut de respectarea preturilor convenite anterior, prin promisiunea bilaterala de vanzare - cumparare?
Precontract
aelemarac
Vanzarea unui teren cu achitarea unui procent din valoare la precontract in care sa se specifice un termen limita de achitare a intregii sume (dupa obtinerea ... (vezi toată discuția)