Numele meu este Lucian Minea, si imi cer scuze daca acest subiect a mai fost dezbatut, nu am reusit sa gasesc ceea ce caut.
Ma intereseaza numarul si data legii sau ordonantei, sau ce o fi, privind amplasarea radarelor pe autoturisme. Vreau sa stiu daca este legal sa amplasezi radar pe masina cu folii, fara insemnele MAI, pe scurt, fara nici un insemn oficial.
Si vreau sa stiu, daca se poate, ce se poate face in cazul in care radarul este pornit la citiva zeci de metrii de masina in care ma aflu, si mi se mai da si o amenda.
Normele BRML specifica foarte clar calibrare, testare, si alte conditii de utilizare. Dar se pare ca politistii folosesc foarte des metoda ... hai sa-i zicem "tac-pac", adica i se pare lui ca mergi tare, POC, porneste aparatu te opreste si te lasa pe jos. Posed un detector de radar si stiu sigur ca radaraul a fost pornit in scurt.
Cum se poate demonstra ca aparatul nu a avut timpul necesar calibrarii ? Dar nu vreau presupuneri, vreau, daca se poate, trimiteri concrete la legi si norme.
Radarele pot fi instalate pe orice vehicule apartinand politiei,inscriptionate sau neinscriptionate,
Dvs.trebuie sa solicitati ca probatorii in contestatia pe care o veti formula,copie de pe ordinul de serviciu al autoturismului si al operatorului radar(dovada/atestatul de operator radar al acestuia),daca acestea se aflau in interesul serviciului,verificarea aparatului radar(omologare si verificare metrologica)precum si dispozitiile normei de metodologie legala HML021-05.
De asemeni este bine sa verificati daca la intocmirea procesului verbal au fost respectate dispoz.art.16 din OG nr.2/2001,cu privire la corectitudinea inserarilor facute de agentul constatator.
Acestea din urma sunt obligatii legale ale agentului,sub sanctiunea anularii procesului verbal.
Nu reusesc, insa, sa gasesc nimic pe despre aceea norma metodologica, pe internet.
Ce se poate face in legatura cu pornirea instantanee a aparatului radar si cit de legal este acest lucru. Ca sa intelegeti, nu ma deranjeaza foarte tare faptul ca am fost oprit, mergeam tare, intr-adevar, dar vreau ca atunci cind sint oprit pentru incalcarea unei legi, cel care o face sa o faca conform acelor legi.
Dupa cum am mai spus, detectorul radara mi-a confirmat clar faptul ca radarul era oprit in momentul intrarii in raza acestuia, fiind pornit la o distanta foarte mica de autoturis, atunci cind m-am apropiat. S-a vazut foarte clar cum operatorul actioneaza manual aparatul pentru a-l activa. Dati-va seama ce distanta putea fi in masina mea si radar cind a fost pornit, daca am putut vedea clar prin parbrizul masiinii radar ceea ce face operatorul.
Aceste norme de autotestare a aparatului radar, la pornire, se pare ca nu le cunoaste nimeni, ma refer la normele legale. Aceste reglementari as dori eu sa le pot cunoaste, daca stie cineva.
NU ştiu dacă la acestea vă referiţi însă oricum cred că vă vor folosi. Cred că ceea ce doriţi dumneavoastră se află în manualul de utilizare al aparatului respectiv şi aici trebuie avut în vedere prevedeirle art. 4.1din norma de mai jos. Cereţi în instanţă şi manualul aprobat pentru utilizarea acelui aparat radar.
O zi bună şi succes.
NORMA DE METROLOGIE LEGALA NML 021-05 din 23 noiembrie 2005
"Aparate pentru masurarea vitezei de circulatie a autovehiculelor (cinemometre)" *)
EMITENT: BIROUL ROMAN DE METROLOGIE LEGALA
PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL nr. 1.102 bis din 7 decembrie 2005
---------
*) Aprobata prin Ordinul nr. 301 din 23.11.2005 din Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1102 din 07.12.2005
3.8.2. Amplasarea cinemometrelor radar care functioneaza in regim stationar trebuie facuta astfel incat sa se evite pozitionarea lor in apropierea surselor puternice de radiatii electromagnetice (emitatoare de radio sau televiziune, linii electrice de inalta tensiune, etc).
4. Cerinte privind utilizarea cinemometrelor 4.1. Cinemometrele trebuie intretinute, transportate, instalate si utilizate in stricta conformitate cu prevederile manualului de utilizare aprobat. Operatorii au obligatia de a se asigura in legatura cu corecta instalare si functionare a cinemometrelor si de a nu le utiliza daca exista dubii in ceea ce priveste corectitudinea efectuarii masurarilor.
4.2. Masurarile si inregistrarile care constituie probe pentru aplicarea prevederilor legislatiei rutiere in vigoare, trebuie sa fie efectuate numai de catre operatori calificati. Instruirea operatorilor se va efectua in conformitate cu reglementarile specifice in vigoare, elaborate de institutia abilitata sa detina si sa utilizeze cinemometrele.
4.3. Cinemometrele vor putea fi utilizate legal numai daca au fost verificate metrologic, au fost marcate si sigilate in conformitate cu prevederile prezentei norme si sunt insotite de buletine de verificare metrologica in termen de valabilitate.
4.4. Masurarile efectuate cu ajutorul cinemometrelor nu pot constitui probe pentru aplicarea legislatiei rutiere daca nu sunt respectate cerintele 4.1. ... 4.3. din prezenta norma, precum si in urmatoarele cazuri:
- daca masurarile au fost efectuate in conditii de ceata, ploaie, ninsoare sau furtuna;
- daca cinemometrul este destinat numai utilizarii in regim stationar, iar masurarile au fost efectuate cu cinemometrul in miscare,
- daca, in momentul masurarii, in raza de masurare a aparatului se deplaseaza simultan mai multe autovehicule, iar autovehiculul vizat nu poate fi pus clar in evidenta.