avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 292 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Probleme juridice în afaceri - ... Sponsorizare concurs
Discuție deschisă în Probleme juridice în afaceri - contracte între profesionişti

Sponsorizare concurs

Buna ziua,
Va rog frumos sa ma ajutati in urmatoarea speta:
Eu, ca societate comerciala, vreau sa sponsorirez premiile pentru locul 1,2 si 3 din cadrul unui concurs organizat de mai multe firme, banci, fundatii.

Ce fel de contracte trebuie sa inchei cu cei trei castigatori? Pentru a deconta sumele respective in contabilitate de ce acte am nevoie?

Trebuie sa am un contract sau protocol cu organizatorii prin care sa fiu desemnat sponsor?

Va multumesc fumos.
Cel mai recent răspuns: godspeed , utilizator 12:47, 14 Octombrie 2009
Este bine ca doriti sa sponsorizati premiile pentru locul 1,2 si 3 din cadrul unui concurs organizat de mai multe firme, banci, fundatii, dar trebuie să sprijiniţi o organizaţie, sau chiar persoanele respective prin sponsorizare financiară sau prin cedarea unor bunuri, in baza unui contract de sponsorizare.
Conform Legii nr. 32 din 19/05/1994 privind sponsorizarea
"Art. 4. - (1) Poate fi beneficiar al sponsorizării:
a) orice persoană juridică fără scop lucrativ, care desfăşoară în România sau urmează să desfăşoare o activitate în domeniile: cultural, artistic, educativ, de învăţământ, ştiinţific - cercetare fundamentală şi aplicată, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protecţiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenţă şi servicii sociale, de protecţia mediului, social şi comunitar, de reprezentare a asociaţiilor profesionale, precum şi de întreţinere, restaurare, conservare şi punere în valoare a monumentelor istorice;
b) instituţiile şi autorităţile publice, inclusiv organele de specialitate ale administraţiei publice, pentru activităţile prevăzute la lit. a);
c) de asemenea, pot fi sponsorizaţi, în condiţiile prezentei legi, emisiuni ori programe ale organismelor de televiziune sau radiodifuziune, precum şi cărţi ori publicaţii din domeniile definite la lit. a);

d) orice persoană fizică cu domiciliul în România a cărei activitate în unul dintre domeniile prevăzute la lit. a) este recunoscută de către o persoană juridică fără scop lucrativ sau de către o instituţie publică ce activează în domeniul pentru care se solicită sponsorizarea.
(2) Poate fi beneficiar al mecenatului orice persoană fizică cu domiciliul în România, fără obligativitatea de a fi recunoscută de către o persoană juridică fără scop lucrativ sau de către o instituţie publică, care necesită un sprijin în domeniile prevăzute la art. 1 alin. (3)."

Precizări privind evidenţa cheltuielilor în firma pe care o conduceţi:
Deductibilitatea/Nedeductibilitatea elementelor aferente unui contract de sponsorizare si mecenat.
Tratamentul fiscal al cheltuielilor de sponsorizare este prevazut în Legea 571/2003 şi HG 44/2004 cu modificarile si completarile ulterioare, sub aspectul deductibilităţii şi taxei pe valoarea adaugată, astfel:
- Potrivit prevederilor art.21 alin (4) lit. p. din Codul Fiscal, cheltuielile de sponsorizare şi/sau mecenat efectuate potrivit legii sunt cheltuieli nedeductibile fiscal, dar pot fi scăzute din impozitul pe profit datorat dacă sunt îndeplinite cumulativ urmatoarele condiţii:
1. - sunt in limita a 3 la mie din cifra de afaceri;
2. - nu depasesc mai mult de 20% din impozitul pe profit datorat ;
- Potrivit art. 128 alin(9) lit.f din Codul fiscal, nu constituie livrare de bunuri „ acordarea de bunuri, în mod gratuit, in cadrul actiunilor de sponsorizare, de mecenat, de protocol, precum si alte destinaţii prevazute de lege, în conditiile stabilite prin norme“ .
- Potrivit acestei precizări nu se colecteaza TVA pentru bunurile respective.
- Potrivit pct.7 alin (4) din HG 44/2004 la Codul Fiscal “Bunurile acordate gratuit in cadrul acţiunilor de sponsorizare şi mecenat nu sunt considerate livrari de bunuri în limita a 3 la mie din cifra de afaceri, determinata potrivit art. 152 alin. (6) din Codul fiscal, şi nu se întocmeste factură fiscală pentru acordarea acestor bunuri”.
Potrivit pct.7 alin (6) din HG 44/2004 incadrarea in limitele prevazute mai sus, “se determina pe baza datelor raportate prin situatiile financiare anuale. Nu se iau în calcul pentru încadrarea în aceste limite sponsorizarile, actiunile de mecenat sau alte acţiuni prevăzute prin legi, acordate în numerar. Depăşirea limitelor constituie livrare de bunuri şi se colectează taxa pe valoarea adaugată, dacă s-a exercitat dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugată corespunzatoare depăşirii. Taxa pe valoarea adaugata colectată aferentă depăsşirii se calculează şi se include la rubrica de regularizări din decontul întocmit pentru perioada fiscală în care persoanele impozabile înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea adaugată au depus situaţiile financiare anuale, dar nu mai târziu de termenul legal de depunere a acestora”
Conform prevederilor legale precizate, în situatiile în care sunt depăşite limitele stabilite în legislaţia fiscală, pentru partea aferanta depăsirii care corespunde sponsorizarilor în natura se datoreaza TVA.
Referitor la deductibilitatea acestor elementele, putem spune ca acestea sunt cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit, dar pot fi deduse din obligaţia totală a societatii privind impozitul pe profit în cazul în care sunt îndeplinite cumulativ cele două condiţii mai sus amintite.
PRECIZARE: Avand in vedere prevederile OMFP nr. 171/2004 , modificat prin OMFP nr. 527/2004, pentru livrările de bunuri şi/sau prestările de servicii destinate acţiunilor de sponsorizare este necesară completarea lunară a borderoului cuprinzând livrări de bunuri şi/sau prestări de servicii pentru care nu se emite factură fiscală.
3.- Exemple de stabilire a deductibilitatii si TVA aferenta depasirii cheltuielilor de sponsorizare
Exemplul nr.1 :
Societatea încheie un contract de sponsorizare conform legii privind sponsorizarea, în valoare de 20.000 lei. Contractul de sponsorizare se încheie în data de 02.03.2009.
La calculul profitului impozabil pentru trimestrul IV 2008, contribuabilul prezintă urmatoarele date financiare:
Venituri din vânzarea marfurilor = 1.500.000 lei
Venituri din prestari de servicii = 2.000 lei
_________________
Total cifra de afaceri 1.502.000 lei
Cheltuieli privind marfurile = 850.000 lei
Cheltuieli cu personalul = 20.000 lei
Alte cheltuieli de exploatare = 90.000 lei
_________________
din care:
20.000 lei sponsorizare
Total cheltuieli 960.000 lei
Presupunand că nu mai sunt alte elemente asimilate veniturilor/cheltuielilor şi nici alte cheltuieli nedeductibile şi venituri neimpozabile, calculul profitului impozabil pentru trimestrul IV 2008 este:
Profitul impozabil = 1.502.000 - 960.000 + 20.000 = 562.000 lei.
Impozitul pe profit = 562.000 x 16% = 89.920 lei.
Avandu-se în vedere condiţiile de deducere prevăzute la art. 21 alin. (4) lit. p) din Codul fiscal (criteriile mai sus menţionate), prin aplicarea limitelor, valorile sunt:
- 3 la mie din cifra de afaceri reprezinta 4.506 lei;
- 20% din impozitul pe profit (inainte de deducerea cheltuielilor de sponsorizare) reprezinta 17.984 lei.
Suma admisă cu care se diminueaza impozitul pe profit este 4.506 lei, prin urmare pentru trimestrul IV 2008, impozitul pe profit datorat este de:
89.920 - 4.506 = 85.414 lei.
Exemplul nr.2:
Datele sunt aceleasi, dar cheltuielile de sponsorizare s-au realizat astfel:
25% -in numerar, respectiv 5.000 lei;
75% - in natura, respectiv 15.000 lei.
In ceea ce priveste deductibilitatea rationamentul este identic.
Pentru a stabili daca este necesara colectarea de TVA se va proceda astfel:
- Se va compara valoarea sponsorizarilor in natura (15.000 lei) cu valoarea reprezentand 3 la mie din cifra de afaceri (4.506 lei).
- Se va stabili depasirea, care in exemplu nostru este in suma de 10.494 lei.
- Se va calcula taxa pe valoarea adaugata ce se datoreaza pentru depăsire (în conditiile unei cote de TVA de 19%), respectiv:
10.494 * 19% = 1.994
Potrivit pct. 7 din Normele Metodologice de aplicare a Codului fiscal suma de 1994 lei devine exigibila la data depunerii situatiilor financiare anuale, dar nu mai tarziu de termenul legal de depunere al acestora.
In evidenta contabila acesta obligatie se va inregistra articolul:
6357 = 4428x.
La data la care TVA stabilita potrivit precizarilor de mai sus devine exigibila, acesta se va include in decontul lunar la rubrica de regularizari.
In evidenta contabila acesta operatiune este reflectata prin urmatorul articol:
4428x= 4427.
Mult succes!

Va multumesc frumos pentru raspunsul foarte amplu. Imi este de ajutor.
Mai am nevoie doar de o precizare:
Noua ni s-a propus doar verbal sa sponsorizam primele trei locuri ale concursului. Nu suntem noi organizatorii. Este indeajuns doar un contract de sponsorizare (de fapt trei) pe care sa il completez la fata locului cu datele castigatorilor? La fel si dispozitia de plata?
Daca activitatea in scop nelucrativ se incadreaza in conditiile de eligibilitate prevazute de Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea, incheiati un contract de sponsorizare cu organizatorii concursului si procedati astfel:
Bunurile acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare nu sunt considerate livrari de bunuri, daca se incadreaza in limita a 3‰ din cifra de afaceri. Pentru acestea nu se intocmeste factura fiscala si nu se colecteaza taxa pe valoarea adaugata. (Nu se iau in calcul pentru incadrarea in aceste limite, sponsorizarile in bani.)
Depasirea limitelor de mai sus constituie “livrare de bunuri” si se colecteaza taxa pe valoarea adaugata aferenta depasirii. Taxa se include la rubrica de regularizari din decontul intocmit pentru perioada fiscala in care contribuabilii au depus situatiile financiare anuale, dar nu mai tarziu de termenul legal de depunere al acestora.
Inregistrarea in contabilitate a valorii sponsorizarii, asa cum este trecuta aceasta in contractul de sponsorizare, se face astfel: 6582 = 5121/5311 pentru sponsorizare in bani, sau 6582 = 3xx pentru sponsorizare in bunuri.
Trimestrial, la calculul impozitului pe profit, aceasta cheltuiala este considerata nedeductibila, insa suma respectiva se deduce din impozit, in limita a 3‰ din cifra de afaceri si a 20% din impozitul pe profit. Rezulta astfel valoarea impozitului pe profit ce se inregistreaza in contabilitate si se declara in Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat. Marcarea deducerilor se face extracontabil, prin inscrierea acestora in registrul de evidenta fiscala.
Presupun ca fundatia nu se afla sub controlul firmei Dvs, pt. Ca in acest caz, art.6 din lege sponsorizarii nu va permite liberalitatea.
Ultima modificare: Miercuri, 14 Octombrie 2009
godspeed, utilizator

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Suma disponibila pentru sponsorizari ContSters77883 ContSters77883 Stimati Colegi, am urmatoarea intrebare: Societatea comerciala cu raspundere limitat A prezinta urmatoarele cifre la sfarsitul anului 2009 (din bilant, sa ... (vezi toată discuția)
Donatie sau sponsorizare rat maria rat maria in cazul in care o persoana juridica face o donatie ,(catre o gradinita ) din punct de vedere fiscal ,toata cheltuiala efectuata este nedeductibila sau are ... (vezi toată discuția)
Revin! ContSters95804 ContSters95804 chiar nu-mi raspunde nimeni in legatura cu legea sponsorisarii? in concluzie:daca doresc sa sponsorizez un liceu ,ce facilitati am ca firma? va multumesc! (vezi toată discuția)