avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 598 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Desfacere a contractului de munca
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Desfacere a contractului de munca

Buna ziua,

In data de 14.10.2009 m-am prezentat la serviciu, dupa terminarea CM, inceput in data de 30.09.2009. Mi s-au prezentat doua documente, ambele datate 30.09.2009: o informare referitoare la desfiintarea postului ocupat de mine incepand cu 01.10.2009 si decizia de concediere conf. art.65. alin.1 din Codul muncii.
Despre luarea masurii de concediere a mea aveam cunostinta, in principiu, ca urmare a unei sedinte in care mi s-a propus ca alaturi de ceilalti colegi sa acceptam reducerea salariului la minimul pe economie, lucru pe care nu l-am acceptat. In urma refuzului meu patronul-director general m-a anuntat ca alternativa pentru mine este concedierea. Oficial insa, am luat la cunostinta de decizie in data de 14.10.2009, la intoarcerea din CM (unicul in 13-14 ani de activitate in firma).

In aceeasi zi am cerut explicatii referitoare la alte actiuni ale firmei, in perioada in care am fost in CM, si anume:
1. accesarea (in data de 01.10.2009) fara acceptul meu a calculatorului personal de la serviciu, copierea tuturor documentelor, inclusiv a mesajelor de e-mail si stergerea lor ulterioara, fiindu-mi oprit accesul la ele.
2. Schimbarea parolei de acces la contul de mail de la firma si redirectionarea mesajelor catre alte doua conturi din firma.
3. Blocarea (in 02.10.2009) numarului de telefon de la firma prin declararea SIM-ului ca PIERDUT sau DISTRUS.

Raspunsurile primite au fost evazive, axa principala a discutiei fiind ca s-a dorit protejarea firmei de eventualele mele actiuni, utilizandu-se repetat termenul "sabotaj".

Intreband ce responsabilitati am in noile conditii, mi s-a inmanat un alt document prin care eram anuntat ca, pe toata perioada preavizului, nu este necesara prezenta mea la locul de munca.

Am solicitat verbal emiterea unei note de lichidare, pentru incheierea in conditii legale a relatiilor dintre noi. Am solicitat aceasta intrucat, in trecut, multi dintre angajatii care au parasit firma s-au trezit cu retineri din drepturile salariale, intrucat nu exista acest document (nota de lichidare). Mi s-a spus ca nu este necesar.

Intrucat inca de la anuntarea hotararii de a ma concedia am exprimat intentia mea de a imi cauta drepturile in instanta, pot sa presupun ca actiunile firmei prezentate mai sus au aceasta cauza.

Problemele pe care le-as pune in discutie sunt urmatoarele:

a. Din cunostintele mele, comportamentul firmei fata de mine a fost abuziv, dat fiind atat modul de concediere (cu tenta de santaj), cat si faptul ca, in toata activitatea mea, randamentul economic individual a fost cel mai mare din firma, nejustificand, dupa parerea mea, decizia de desfiintare a postului meu, unul din putinele direct productive.

b. Cum trebuie sa actionez pentru a obtine un document din care sa rezulte atat obligatiile cat si drepturile mele materiale la incheierea relatiilor cu firma.

Va multumesc anticipat,
Paul
Ultima modificare: Vineri, 16 Octombrie 2009
lovistean, utilizator
Cel mai recent răspuns: Antoanela Geaman , Avocat 09:55, 19 Octombrie 2009
Buna dimineata!

Ce pot sa va spun este ca daca vi s-a dewfiintat postul (ceea vce nu este ilegal) trebuia sa primiti un preaviz de 20 de zile lucratoare in care sa fiti anuntat ca vi se desface contarctul individual de munca din motiv neimputabile salariatului incepand cu data de..... Daca decizia a fost emisa si inregistrata la ITM la 01.10.2009 ar fi trebuiit sa primit preavizul in data de 02.09.2009 care incepea sa curga din 03.09.2009 . Iar daca intre timp ati avut CM, atunci acesta (preavizul) se intrerupea pe perioada CM. In absenta preavizului, care trebuie sa fie specificvat pe decizie, puteti obtine anulare deciziei de concediere.

Atentie! pe decizia de concediere trebuie sa scrie ca ati beneficiat de 20 zile lucratoare de preaviz!! Daca nu, se poate cer anularea ei.

Succes!
Ultima modificare: Vineri, 16 Octombrie 2009
bvr, utilizator
Puteti ataca decizia de concediere in termen de 30 zile de la primire. Puteti cere:
1. anularea deciziei de concediere;
2. acordarea drepturilor banesti cuvenite ( salarii neachitate, CO, etc.);
3. Daca doriti doar clarificarea relatiilor de serviciu cu firma si primirea banilor neachitati, [puteti cere: drepturile banesti pe perioada....... si eliberarea unei note de lichidare prin care sa se certifice ca nu exista datorii ale salariatului.
In situatia dumneavoastra, atacarea deciziei de concediere pe fond are sanse reduse de castig.
Desfiintarea postului este apanajul angajatorului care isi organizeaza activitatea dupa cum doreste. Ca sa anulati decizia de concediere trebuie sa demonstrati ca desfiintarea locului de munca a fost efectiva si a avut o cauza reala si serioasa.
In ceea ce priveste atacarea conditiilor de forma, v-au sfatuit colegii de mai sus.

2. Schimbarea parolei de acces la contul de mail de la firma si redirectionarea mesajelor catre alte doua conturi din firma.
3. Blocarea (in 02.10.2009) numarului de telefon de la firma prin declararea SIM-ului ca PIERDUT sau DISTRUS.

Nu constituie elementele unui abuz. Aceste instrumente apartin angajatorului care poate dispune de ele dupa cum crede de cuviinta.


1. accesarea (in data de 01.10.2009) fara acceptul meu a calculatorului personal de la serviciu, copierea tuturor documentelor, inclusiv a mesajelor de e-mail si stergerea lor ulterioara, fiindu-mi oprit accesul la ele.


Aici poate fi vorba de violarea secretului corespondentei dar trebuie sa si dovediti cele afirmate. Trebuie vazut si in ce conditii utilizati calculatorul personal la serviciu.

In ceea ce priveste drepturile dvs la incheierea relatiilor cu firma, le aveti deja mentionate in scris, in norme legale de drept al muncii:
plata drepturilor salariale la zi, inclusiv pentru perioada preavizului, plata zilelor de CO neefectuate, plata salariului compensator ( sau mai multe in functie de ccm aplicabil).
Dar cum ramane cu faptul ca nu a fost respectat termenul de preaviz pentru concedire conf. art 65 alin1.?
Solicitati anularea deciziei de concediere in instanta,respectarea termenului de preaviz este obligatoriu (plata drepturilor salariale in acest interval de 20 zile).

Codul Muncii
Art. 74. - (1) Decizia de concediere se comunică salariatului în scris şi trebuie să conţină în mod obligatoriu:
a) motivele care determină concedierea;
b) durata preavizului;
c) criteriile de stabilire a ordinii de priorităţi, conform art. 69 alin. (2) lit. d), numai în cazul concedierilor colective;
d) lista tuturor locurilor de muncă disponibile în unitate şi termenul în care salariaţii urmează să opteze pentru a ocupa un loc de muncă vacant, în condiţiile art. 64.
Art. 75. - Decizia de concediere produce efecte de la data comunicării ei salariatului.

CCM unic la nivel national:
Art. 74. -(2) În cazurile în care unitatea este obligată, potrivit legii, să acorde un preaviz la desfacerea contractului de muncă, durata preavizului va fi de 20 de zile lucrătoare
Art. 78. - (1) La încetarea contractului individual de muncă din motive ce nu ţin de persoana salariatului, angajatorii vor acorda acestuia o compensaţie de cel puţin un salariu lunar, în afara drepturilor cuvenite la zi.

Alte discuții în legătură

Conflict de munca Baia Mare Baia Mare Buna ziua Am lucrat intr-o firma de asigurari cu contract de munca ,pe data de 2 februarie am primit un e-mail din partea unui actionar al firmei care ne ... (vezi toată discuția)
Concediu fara plata MARIA7 MARIA7 Buna ziua, Sunt angajata la o firma privata si acum am descoperit ca pe perioada 01.10.2009-21.10.2009 firma refuza sa ne plateasca din motive ca nu are cum ... (vezi toată discuția)
Legislatie adela65 adela65 sunt in proces cu angajatorul pentru anularea unei decizii de concediere. Din ceea ce am citit pe forumul dv. am inteles urmatoarele: - neacordarea ... (vezi toată discuția)