Înscrierea/transcrierea documentelor de stare civilă este reglementată de Legea 119/1996 privind actele de stare civilă, cu completările și modificările ulterioare și de Metodologia unitară de aplicare a dispoziţiilor în materie de stare civilă.
În conformitate cu legea română, orice copil născut dintr-un cuplu în care cel puțin unul dintre părinți este cetățean român, este, la rândul lui, cetățean român, prin efectul legii.
Dacă nașterea s-a produs în străinătate, în speță în Italia, este obligatorie înregistrarea nașterii în evidențele românești. În cazul în care există un document italian (certificat de nașetre sau extras de act de naștere), înregistrarea se realizează prin procedura de înscriere/transcriere a acestui certificat în registrele de stare civilă românești, procedură posibilă fie în țară, la domiciliul unuia dintre părinți (cetățean român), fie la misiunile diplomatice ale României în Italia.
Termenul legal este de 6 luni de la obținerea documentului (certificat de naștere sau extras de act de naștere) eliberat de autoritățile italiene competente, sau de la revenirea în țară a părinților.
În cazul înscrierii efectuate la misiunea diplomatică, este necesară prezența unuia dintre părinți (cetățeanul român, în situația unui cuplu mixt).
In situația transcrierii documentului italian în țară, această procedură se poate realiza fie de către părinți / titular (în funcție de vârsta titularului) personal, fie prin procură. În această situație, pentru părinții /titularul care nu au deținut niciodată sau nu mai dețin domiciliu în România, cererea se va depune la Directia de Stare Civila din cadrul Directiei Publice de Evidenta a Persoanelor din cadrul Consiliului Local al Sectorului 1, București.
Cererea va fi depusă: a) pentru minorii sub 14 ani, de către părinți, b) pentru minorii între 14-18 ani, de către minorul însuși, asistat de părinte, c) pentru cei peste 18 ani de titular în nume propriu.
Documente necesare pentru înscrierea/transcrierea certificatului/extrasului de act de naștere în registrele române la misiunea diplomatică:
OBLIGATORIU:
Certificatul / extrasul de act de naștere în original, după cum urmează: fie a) certificatul de naștere italian apostilat la Prefectura de rezidență, fie b) extrasul actului de naștere italian, internațional, model "multilingue", fără apostilă, conform Conventiei de la Viena din 8 septembrie 1976; în oricare dintre cele două cazuri, documentul italian trebuie să menționeze: data și locul nașterii copilului, numele și prenumele acestuia, precum și numele și prenumele ambilor părinți sau al părintelui unic, după caz.
OPȚIONAL:
Documentele de identitate ale părinților (originale și fotocopii)
Certificatele de naștere ale părinților (originale și fotocopii)
Certificatul de căsătorie al părinților/sentinta judecatoreasca definitiva și irevocabvila / certificat de deces, după caz.
( Consulatul General al Romaniei la Torino)