Buna ziua!
Va sugerez sa cititi legislatia aferenta, in detaliu, sa nu va limitati doar la cele enuntate aici.
Analizati daca sunteti in situatia de a solicita acordul vecinilor pentru noua constructie.
Cum ati solicitat acordul vecinilor, verbal sau in scris?
Va recomand ca solicitarea acordului fiecarui vecin sa o faceti in scris printr-o "Cerere acord" si sa o trimiteti proprietarilor vecini prin intermediul unui executor judecatoresc, dand un termen de cel putin 15 zile pentru a primi raspunsul vecinilor. Acest demers va este necesar in instanta pentru a dovedi refuzul vecinilor, justificarea raspunsului acestora. In redactarea Cererii de acord sa aveti in vedere expunerea detaliata a motivelor solicitarii acordului, baza legala in care se incadreaza, ce inseamna refuzul nejustificat si implicatiile juridice pe care le poate avea pozitionarea partilor intr-un posibil viitor litigiu.
Costul trimiterii cererii prin executor judecatoresc ar putea fi in jur de 50-60 lei per adresa de destinatie. Executorul judecatoresc nu participa, de regula la redactarea cererii dvs, acesta avand rolul de a trimite cererea catre vecini dand astfel o "data certa" documentului. Ulterior puteti merge la notar cu vecinii doritori.
Concluzionez: Cererea trebuie redactata astfel incat sa poata fi dedus, in mod transparent, dreptul subiectiv al dvs. in a edifica aceasta constructie. Dreptul subiectiv este un drept cerut in baza legii, prezumat ca persoana care il cere sa aiba un interes legitim ce nu afecteaza exercitarea normala a dreptului in ceea ce priveste proprietatea acestora (a vecinilor).
A nu se privi indrumarile mele ca fiind date de un specialist in drept, ca urmare modul meu de expunere poate avea unele inadvertente de natura juridica.
[ link extern ]
Art. 7 din Legea 50/1991
(1) Autorizatia de construire se emite pentru executarea lucrarilor de baza si a celor aferente organizarii executarii lucrarilor, in cel mult 30 de zile de la data depunerii documentatiei pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii, care cuprinde, in copie, urmatoarele documente:
a) certificatul de urbanism;
b) dovada, in copie legalizata, a titlului asupra imobilului, teren si/sau constructii si, dupa caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi si extrasul de carte funciara de informare actualizat la zi, in cazul in care legea nu dispune altfel;
c) documentatia tehnica - D.T.;
d) avizele si acordurile stabilite prin certificatul de urbanism, punctul de vedere al autoritatii competente pentru protectia mediului si, dupa caz, actul administrativ al acesteia;
f) dovada privind achitarea taxelor aferente certificatului de urbanism si a autorizatiei de construire.
(9) Autorizatia de construire se emite daca sunt indeplinite cumulativ conditiile CERUTE PRIN PREZENTA LEGE. Autoritatea emitenta a autorizatiei nu este responsabila pentru eventualele prejudicii ulterioare cauzate de existenta, in momentul emiterii actului, a unor litigii aflate pe rolul instantelor judecatoresti privind imobilul - teren si/sau constructii -, responsabilitatea apartinand solicitantului.
Art. 26 din Legea 50/1991
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni:
h) neemiterea certificatelor de urbanism in termenul prevazut la art. 6 alin. (2), precum si emiterea de certificate de urbanism incomplete ori cu date eronate, care nu contin lista cuprinzand avizele si acordurile LEGALE NECESARE IN RAPORT CU OBIECTIVUL DE INVESTITII, sau eliberarea acestora conditionat de elaborarea prealabila a unei documentatii de urbanism sau a oricaror documentatii tehnice de definire a scopului solicitarii, cu depasirea termenului legal, sau refuzul nejustificat ori conditionarea furnizarii informatiilor de interes public prevazute la art. 6 alin. (1);
i) emiterea de autorizatii de construire/desfiintare:
– in lipsa unui drept real asupra imobilului, care sa confere dreptul de a solicita autorizatia de construire/desfiintare;
– in lipsa sau cu nerespectarea prevederilor documentatiilor de urbanism, APROBATE POTRIVIT LEGIi;
– in baza unor documentatii incomplete sau elaborate in neconcordanta cu prevederile certificatului de urbanism, ale Codului civil, ale continutului-cadru al documentatiei tehnice - D.T. pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii, care nu contin avizele si acordurile LEGALE NECESARE sau care nu sunt verificate potrivit legii;
– in lipsa EXPERTIZEI TEHNICE privind punerea in siguranta a intregii constructii, in cazul lucrarilor de consolidare;
– IN BAZA ALTOR DOCUMENTE DECAT CELE CERUTE PRIN PREZENTA LEGE;
Anexa 1
CONTINUTUL - CADRU
al documentatiei tehnice D.T. pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii
2.5.6.
Acordul vecinilor, conform prevederilor legale in vigoare, exprimat in forma autentica, pentru constructiile noi, amplasate adiacent constructiilor existente sau in imediata lor vecinatate - SI NUMAI DACA sunt necesare masuri de interventie pentru protejarea acestora -, pentru lucrari de constructii necesare in vederea schimbarii destinatiei in cladiri existente, PRECUM SI IN CAZUL amplasarii de constructii cu alta destinatie decat cea a cladirilor invecinate.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Necesitatea acordului vecinilor in raport cu obiectivul de investitii este reglementata de art. 27 din Normele Metodologice si de Anexa 1 din Legea nr. 50/1991.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
NORME METODOLOGICE din 12 octombrie 2009 (*actualizate 19.03.2014*) de aplicare a Legii nr. 50/1991
[ link extern ]
Art. 27 Acordul vecinilor
(1) ACORDUL VECINILOR, prevazut la pct. 2.5.6. al sectiunii I "Piese scrise" a cap. A. "Documentatia tehnica pentru autorizarea executarii lucrarilor de construire - D.T.A.C.", prevazut in anexa nr. 1 la Lege, ESTE NECESAR IN URMATOARELE SITUATII:
a) PENTRU CONSTRUCTIILE NOI, amplasate adiacent constructiilor existente sau in imediata lor vecinatate - si numai daca sunt necesare masuri de interventie pentru protejarea acestora;
b) pentru lucrari de constructii necesare in vederea SCHIMBARII DESTINATIEI IN CLADIRI EXISTENTE;
c) in cazul AMPLASARII DE CONSTRUCTII cu alta destinatie decat cea a cladirilor invecinate.
(2) Situatiile prevazute la alin. (1) lit. a) corespund cazurilor in care, prin ridicarea unei constructii noi in vecinatatea imediata a unei constructii existente, pot fi cauzate acesteia prejudicii privind rezistenta mecanica si stabilitatea, securitatea la incendiu, igiena, sanatatea si mediul ori siguranta in exploatare. Cauzele acestor situatii pot fi, de exemplu, alipirea la calcan, fundarea la o cota mai adanca decat cea a talpii fundatiei constructiei existente, afectarea gradului de insorire.
(3) Situatiile prevazute la alin. (1) lit. b) si c) corespund cazurilor in care, urmare investitiei noi pot fi create situatii de disconfort generate de incompatibilitati intre functiunea preexistenta si cea propusa, atat in situatia in care se aduc modificari de destinatie a spatiilor in interiorul unei cladiri, cat si in situatia in care functionalitatea unei constructii noi este incompatibila cu caracterul si functionalitatea zonei in care urmeaza sa se integreze. Cauzele cele mai frecvente sunt cele legate de afectarea functiunii de locuit prin implementarea unor functiuni incompatibile datorita zgomotului, circulatiei, degajarii de noxe, etc.
(4) ACORDUL VECINILOR SE VA DA CONDITIONAT DE ASIGURAREA, prin proiectul tehnic P.Th. si autorizatia de construire/desfiintare, A MASURILOR DE PUNERE IN SIGURANTA A CONSTRUCTIEI PREEXISTENTE rezultate in urma raportului de expertiza tehnica intocmit la comanda investitorului NOII CONSTRUCTII. (5) Acordul vecinilor este valabil numai IN FORMA AUTENTICA.
(6) REFUZUL NEJUSTIFICAT DE A-SI DA ACORDUL SE CONSTATA DE CATRE INSTANTA DE JUDECATA COMPETENTA, HOTARAREA ACESTEIA URMAND SA FIE ACCEPTATA DE CATRE EMITENTUL AUTORIZATIEI DE CONSTRUIRE/DESFIINTARE IN LOCUL ACORDULUI VECINILOR.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
In situatia in care Primaria va refuza emiterea Autorizatiei de Construire,
veti putea uza de dreptul de a va adresa instantei de judecata competente, in baza art. 8 (1) din Legea nr. 554/2004.
ART. 8 Obiectul actiunii judiciare
(1) Persoana vatamata intr-un drept recunoscut de lege sau intr-un interes legitim printr-un act administrativ unilateral, nemultumita de raspunsul primit la plangerea prealabila sau care nu a primit niciun raspuns in termenul prevazut la art. 2 alin. (1) lit. h), poate sesiza instanta de contencios administrativ competenta, pentru a solicita anularea in tot sau in parte a actului, repararea pagubei cauzate si, eventual, reparatii pentru daune morale. De asemenea, se poate adresa instantei de contencios administrativ si cel care se considera vatamat intr-un drept sau interes legitim al sau prin nesolutionarea in termen sau prin refuzul nejustificat de solutionare a unei cereri, precum si prin refuzul de efectuare a unei anumite operatiuni administrative necesare pentru exercitarea sau protejarea dreptului sau interesului legitim.*)
Art. 2 (2) Se asimileaza actelor administrative unilaterale si refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un interes legitim ori, dupa caz, faptul de a nu raspunde solicitantului in termenul legal.
ART. 18 Solutiile pe care le poate da instanta
(1) Instanta, solutionand cererea la care se refera art. 8 alin. (1), poate, dupa caz, sa anuleze, in tot sau in parte, actul administrativ, sa oblige autoritatea publica sa emita un act administrativ, sa elibereze un alt inscris sau sa efectueze o anumita operatiune administrativa.
(2) Instanta este competenta sa se pronunte, in afara situatiilor prevazute la art. 1 alin. (6), si asupra legalitatii operatiunilor administrative care au stat la baza emiterii actului supus judecatii.
(3) In cazul solutionarii cererii, instanta va hotari si asupra despagubirilor pentru daunele materiale si morale cauzate, daca reclamantul a solicitat acest lucru.