Buna ziua,
Va rog sa ma ajutati cu niste sfaturi in urmatoarea problema:
In cursul lunii aprilie 2018, autoturismul unei societati a fost implicat intr-un accident auto care s-a petrecut astfel: soferul autoturismului apartinand societatii (sa zicem autoturismul A) a iesit din parcare cu avariile pornite, s-a pozitionat pe sensul de mers iar dupa aproximativ 5 metri de mers, a semnalizat scurt intentia de a vira stanga, moment in care, autoturismul B care circula cu o viteza de aprox. 80km/ h in localitate, a depasit pe linie continua si pe trecerea de pieton autoturismul A, nevazand intentia autoturismului A de a vira stanga, (intentie manifestata prin semnalizare), intrand din plin in partea din stanga a acestuia
In acest moment exista 2 raspunsuri diferite de la cei doi asiguratori ai autoturismelor implicate in accident: asiguratorul autoturismului A care nu vrea sa plateasca paguba, considerand ca e culpa comuna - 50 si 50.
Asiguratorul autoturismului A nu este de acord cu culpa comuna, considerand ca vina este 100 % a soferului autoturismului B.
Intrebarea este: ce face societatea in aceasta situatie, care a platit reparatiile consistente ale autoturismului A?
Actiunea in instanta este singura solutie? Nu ar trebui asiguratorii intre ei sa se puna de acord si sa rezolve problema?
Va multumesc anticipat pentru sfaturile dvs.!
ionescumarian
Utilizator 2din 2 utilizatori consideră acest răspuns util
Buna seara,
Din descrierea evenimentului inteleg ca autoturismul A a virat stanga tot pe linia continua (atat timp cat B depasea pe linie continua). In codul rutier se specifica faptul ca la orice schimbare de directie (in acest caz virajul la stanga) conducatorul auto trebuie sa se asigure temeinic, ceea ce in acest caz nu s-a intamplat. Chiar daca autoturismul A nu avea linie continua, tot trebuia sa se asigure la schimbarea directiei de mers, indiferent daca B depasea pe linie continua (atat am reusit sa inteleg din descrierea evenimentului). In interpretarea accidentelor rutiere nu se ia in calcul faptul ca "era pe avarii" sau semnaliza stanga sau dreapta avand in vedere obligatie de asigurare la schimbarea directiei de mers. Avand in vedere ca B depasea pe linie continua si A nu s-a asigurat se concluzioneaza o culpa comuna a ambilor conducatori auto, iar solutia data de asiguratorul autorusimului A este una corecta. Ca si cale de atac pentru solutia asiguratorului B, adresati-va mai intai catre ASF, si nu catre BAAR, acestia din urma neavand competenta in cazul descris mai sus.
Conducatorul autoturismului A nu a respectat prevederile OUG 195/2002
Articolul 54
(1) Conducatorul de vehicul care executa o manevra de schimbare a directiei de mers, de iesire dintr-un rand de vehicule stationate sau de intrare intr-un asemenea rand, de trecere pe o alta banda de circulatie sau de virare spre dreapta ori spre stanga sau care urmeaza sa efectueze o intoarcere ori sa mearga cu spatele este obligat sa semnalizeze din timp si sa se asigure ca o poate face fara sa perturbe circulatia sau sa puna in pericol siguranta celorlalti participanti la trafic.
Conducatorul autoturismului A este vinovat de prodcerea accidentului de circulatie.
ing. Ioan Ciobanu