OUG 28/2009 spune ca pe durata intreruperii activitatii temporare a activitatii angajatorului prevazuta la articolul 53 alin 1, din legea 53/2003 dar nu mai mult de 3 luni, angajatorul si salariatii sunt scutiti de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate atat de angajatori cat si de salariatii care beneficiaza de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat. N-am gasit nicaieri unde sa scrie daca e nevoie de un numar minim sau maxim de salariati pe care sa-i poti trimite in somaj tehnic, exista asemenea reguli sau mai sunt si alte conditii care trebuie avute in vedere in momentul cand se impune o astfel de masura?
Nu scrie, este vorba de intreruperea activitatii nu de nr. de persoane.
Potrivit art. 52 alin. (1) lit. d) din Codul muncii2, contractul individual de munca poate fi suspendat “in cazul intreruperii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, in special pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare”.
Pentru a interveni acest caz de suspendare, angajatorul trebuie sa-si intrerupa temporar activitatea. Nu este vorba de o oprire definitiva, de intrare in situatie de insolventa, de faliment. Se poate pune intrebarea daca activitatea trebuie oprita la nivelul intregii unitati (se pune lacatul) sau dispozitiile legale la care ne referim sunt aplicabile si in cazul intreruperii unor activitati, a opririi unor utilaje, instalati, sectoare, sectii, nave sau a reducerii activitatii prin oprirea unui agregat din trei, a unui sector din doua, a unei nave din cinci etc.
Este nevoie de o decizie/hotarare a asociatilor cu privire la somajul tehnic, unde se specifica perioada si care sunt angajatii care vor intra in somaj tehnic.
Se face apoi o decizie cu un tabel in anexa, unde trebuie sa semneze toti salariatii ca au luat la cunostinta.
Decizia se inregistreaza in 2 exemplare la ITM.
Nu exista nici o conditionare privind numarul minim sau maxim de salariati care pot beneficia de masurile instituite de OUG 28/2009.
Trebuie respectata doar regula de nu mai mult de 3 luni. Dar in acest caz, am eu cateva nelamuriri, pentru care am solicitat clarificari din partea ANAF si Ministerului muncii, dar nu am primit nici un raspuns care sa ma edifice. Aceste nelamuriri ar fi:
1. Pot aplica masura aceasta doar pentru 3 luni in sensul ca intr-o luna trimit 10 salariati, in alta trimit 5 si in alta 50?
2. Pot aplica masura maximum 3 luni pentru fiecare salariat, indiferent de numarul de luni pentru care aplic aceasta masura la nivelul societatii?
3. Pot aplica masura pentru un timp echivalent cu maxim 3 luni pentru fiecare salariat, indiferent de numarul de luni pentru care aplic aceasta masura la nivelul societatii, in conditiile in care nu trimit salariatul in somaj tehnic o luna completa?
"specialistii" de la autoritatile statului carora m-am adresat, nu au stiut sa imi raspunda sau si mai placut, nu au raspuns.
Si ca un raspuns pentru @titiana ....eu am aplicat masura la suspendarea temporara a activitatii a anumitor capacitati de productie, sper sa nu imi sara fiscul la gat.
@rocristina, unde scrie ca trebuie sa depui acele hotarari ale administratorilor si la ce institutii????? .........ar fi logic sa le depui pe undeva, dar cadrul legal nu specifica si iarasi avem "ordine si dispozitii interne" ale diverselor autoritati ale statului, care instituie masuri ilegale si abuzive si de a caror cunostinta daca nu ai avut parte (nu te-ai dus cu scobitoarea si maslina sa le afli) in cazul unui control daca esti mai slab de inger si nu stii clar ce spune legea, esti amendat de functionarul statului. Din pacate la asa ceva da nastere aceste acte normative incomplete si interpretabile.
Mnd, ai grija ca in cazul in care platiti la ITM 0.25% sa nu treci pe lista celor care vor intra in somaj tehnic si inspectorul HR cu autorizatia ITM.
Eu am facut o decizie in care am trecut ca se suspenda activitatea anumitor departamente/persoane si am anexat la decizie o lista cu persoanele care sunt in somaj tehnic, departamentul si perioada somajului tehnic ( nu toate persoanele sunt in somaj tehnic in aceeasi perioada). Decizia a fost inregistrata la ITM si tot acolo am depus un exemplar din lista cu angajatii suspendati.
Eu la ITM am dus lista doar cu numele si perioada fara semnatura de luare la cunostinta ( nici inspectorul nu a solicitat asa ceva) dar am totusi am si o lista cu semnaturi de luare la cunostinta a perioadei in care se vor afla in somaj tehnic ( desi nu este obligatoriu sa avem lista cu semnaturi, mai bine facem si asa ceva)
Somaj tehnic
ContSters74221
spuneti-mi va rog ce acte sunt necesare sa intocmeasaca un inspector resurse umane la trimiterea in somaj tehnic a unor angajati?cum ar trebuii intocmita ... (vezi toată discuția)