avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 513 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate în general Un caz mai complicat - mijloc fix fara o valoare clara ...
Discuție deschisă în Contabilitate în general

Un caz mai complicat - mijloc fix fara o valoare clara de achizitie.

As dori cateva pareri despre urmatorul caz:
- s-a cumparat o fabrica la cheie;
- fabrica are in componenta peste 100 de utilaje statice/dinamice, cu durate diferite de amortizare si care pot fi usor incadrate pe clasele corespunzatoare conform catalogului mijloacelor fixe;
- nu exista factura detaliata pentru fiecare utilaj, ci o singura factura pe costul total al lucrarii (utilaje + manopera+ adaos comercial +altele).

Deoarece nu exista valorile in clar pentru fiecare utilaj, strict din punct de vedere al amortizarii, s-a facut o aproximare, de catre beneficiarului, a costurilor fiecarui utilaj in parte - aproximare cu o marja de eroare +/- 40% (sau...dupa ureche, sa fie mai clar:"> - valoarea totala a mijloacelor fixe se potriveste cu valoarea facturii
).
Cateva intrebari:
1. Este corect?
2. Pot fi folosite aceste estimari in calculul amortizarilor?
3. Avand in vedere imposibilitatea de a obtine valorile exacte pentru fiecare mijloc fix, care ar fi solutia optima?
4. Este obligatorie factura de achizitie pentru fiecare mijloc fix? Se poate folosi o..."estimare"?

Nu sunt lamurit, asa cum e descrisa in L15/1994, ce inseamna "Valoarea unui mijloc fix":
Prin valoarea de intrarea a mijloacelor fixe se întelege:
a) valoarea de intrare aferenta fiecarui mijloc fix, reevaluata în conformitate cu prevederile legale;
b) cheltuielile de achizitie pentru mijloacele fixe procurate cu titlu oneros;
c) costul de productie pentru mijloacele fixe construite sau produse de unitatea patrimoniala;
d) valoarea actuala pentru mijloacele fixe dobândite cu titlu gratuit, estimata la înscrierea lor în activ pe baza raportului întocmit de experti si cu aprobarea consiliului de administratie al agentului economic, a responsabilului cu gestiunea patrimoniului, în cazul persoanelor juridice fara scop lucrativ, sau a ordonatorului de credite bugetare, în cazul institutiilor publice;
e) valoarea de aport acceptata de parti pentru mijloacele fixe intrate în patrimoniu cu ocazia asocierii, fuziunii etc., conform statutelor sau contractelor, determinata prin expertiza.
Cel mai recent răspuns: madriann , utilizator 12:42, 11 Noiembrie 2009
Nimeni? :(
Nici o parere?

Hai sa sintetizez putin...am cumparat ceva_1, dar pe factura scrie ceva_2. Cum il inregistrez ca mijloc fix pe ceva_1? :">
??? Imi este foarte greu sa inteleg ca s-a cumparat o fabrica pe factura fara sa existe un contract si anexe cu companenta activelor?? :O
Daca nu exista, eu as cere vanzatorului sa detalieze asa cum ati spus "utilaje + manopera+ adaos comercial +altele".
Lipsa de informatii "poate" ascunde si altceva ?
In situatia asta, cum se poate declara la impozite si taxe, cladirea, de exemplu??

dar, nu ne mai mira nimic "traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul"
Exista un contract, exista anexe...fara nici o informatie referitoare la costuri, exceptand costul total si modalitatea de plata (indicatori de progres)

Este o practica frecventa in lume (exceptand Romania) sa incredinteze toate activitatile de proiectare, procurare, constructie si punere in functiune unei singure companii - contracte EPC sau EPCM.
Cumparatorul va achita toate costurile prin intermediul unor facturi referitoare la progresul proiectului, nu la viitoarele mijloace fixe. Cu alte cuvinte, nu se poate identifica valoarea corecta a unui utilaj din respectiva fabrica. Iar Constructorul, o firma straina, nu are nici interesul, nici vointa sa-si deschida registrele si sa-si arate profiturile.
Singura valoare clara e valoarea fabricii in ansamblu - sa zicem 100 de lei (include preturile pentru approx. 100 - 120 mijloace fixe, adaosuri, manopera constractorului EPC, profitul acestuia, si multe altele) - nedefalcate pe categorii.
100 lei, atat...se poate doar specula/aproxima costul unui mijloc fix...dar marja ar fi, cum am mai scris, +/- 40%...sau mai mult.
Care ar fi documentele justificative pentru un mijloc fix, cred ca asta e marea intrebare...am nevoie de o factura in clar a respectivului mijloc, sau nu? Se accepta "estimari"?:">
Ultima modificare: Miercuri, 11 Noiembrie 2009
madriann, utilizator
Pt mijloacele fixe care nu sunt fixate in imobil, ar trebui sa aveti pozitie separata pe factura (chiar si pt cele fixate ar fi ideal). Daca nu, macar un deviz (oricum pt valoarea cladirii ar trebui sa existe un deviz de lucrari) ar trebui sa existe.
La primarie cind s-a declarat valoarea cladirii ce documente s-au prezentat? Eu stiu ca inclusiv nota contabila prin care se inregistreaza cladirea in evidentele contabile se cere, impreuna cu nota de receptie definitiva. Acele valori sunt cele care stau la baza impozitului pe cladiri, deci nu cred ca este avantajos pt nimeni sa plateasca impozit si pe valoarea mijloacelor fixe.
Posibil sa fie acceptat un raport al unui evaluator independent care sa stabileasca aceste valori, a mijl fixe si a cladirii, dar in nici un caz "estimari" si marje si altceva. Raspunderea va fi apoi a evaluatorului in cazul unor neconcordante.

Dar care este problema pt care furnizorul nu poate emite documente din care sa rezulte acesta valori? Faptul ca el factureaza valoarea mijl fixe nu duce la cunoasterea de catre nimeni a profitului sau, pt ca el va trece pretul de vinzare catre beneficiar, necunoscindu-se cu ce pret a achizitionat el. Chiar daca pretul este mai mare decit al altor furnizori, nu exista nici o limitare ca o persoana sa achizitioneze de la cine doreste si la ce pret vrea.
Ultima modificare: Miercuri, 11 Noiembrie 2009
t.simona, utilizator
Nu e "dispus" sa faca acest lucru. El a emis facturi conform contractului (pe progress), acestea au fost platite si considera ca si-a achitat obligatiile contractuale. Are dreptate, ce sa zic :"> alte documente justificative sigur nu va trimite.
La primarie cred ca, pe baza unui memoriu justificativ, s-au platit tot conform unor "estimari". E vorba de mai multe cladiri, oricum.

Sa inteleg ca aceste "estimari" nu vor fi acceptate la un eventual control? Care e solutia practica, atunci cand nu se poate identifica valoarea unui mijloc fix din facturi?

Alte discuții în legătură

Contabilitate miutaradu miutaradu ce nota contabila se face la amortizarea totala a unui utilaj(de exemplu masini de cusut) mentionez ca ele functioneaza in continuare (vezi toată discuția)
Obiect de inventar sau mijloc fix Bajinaru Ramona Bajinaru Ramona Buna ziua! Firma mea este o firma de constructii neplatitoare de TVA si platitoare de impozit pe profit. Intr-o luna a achizitionat o betoniera care are ... (vezi toată discuția)
Mijloc fix / ob. de inventar, receptie cladire niko 94 niko 94 1. Am o factura pe care scrie mobilier birou, val totala 2000 lei,pret unitar 1680,67 lei Ca sa fie mijl fix trebuie sa aiba val 1800 lei, dar banuiesc ca ... (vezi toată discuția)