avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 550 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate în general Un caz mai complicat - mijloc fix fara o valoare clara ...
Discuție deschisă în Contabilitate în general

Un caz mai complicat - mijloc fix fara o valoare clara de achizitie.

As dori cateva pareri despre urmatorul caz:
- s-a cumparat o fabrica la cheie;
- fabrica are in componenta peste 100 de utilaje statice/dinamice, cu durate diferite de amortizare si care pot fi usor incadrate pe clasele corespunzatoare conform catalogului mijloacelor fixe;
- nu exista factura detaliata pentru fiecare utilaj, ci o singura factura pe costul total al lucrarii (utilaje + manopera+ adaos comercial +altele).

Deoarece nu exista valorile in clar pentru fiecare utilaj, strict din punct de vedere al amortizarii, s-a facut o aproximare, de catre beneficiarului, a costurilor fiecarui utilaj in parte - aproximare cu o marja de eroare +/- 40% (sau...dupa ureche, sa fie mai clar:"> - valoarea totala a mijloacelor fixe se potriveste cu valoarea facturii
).
Cateva intrebari:
1. Este corect?
2. Pot fi folosite aceste estimari in calculul amortizarilor?
3. Avand in vedere imposibilitatea de a obtine valorile exacte pentru fiecare mijloc fix, care ar fi solutia optima?
4. Este obligatorie factura de achizitie pentru fiecare mijloc fix? Se poate folosi o..."estimare"?

Nu sunt lamurit, asa cum e descrisa in L15/1994, ce inseamna "Valoarea unui mijloc fix":
Prin valoarea de intrarea a mijloacelor fixe se întelege:
a) valoarea de intrare aferenta fiecarui mijloc fix, reevaluata în conformitate cu prevederile legale;
b) cheltuielile de achizitie pentru mijloacele fixe procurate cu titlu oneros;
c) costul de productie pentru mijloacele fixe construite sau produse de unitatea patrimoniala;
d) valoarea actuala pentru mijloacele fixe dobândite cu titlu gratuit, estimata la înscrierea lor în activ pe baza raportului întocmit de experti si cu aprobarea consiliului de administratie al agentului economic, a responsabilului cu gestiunea patrimoniului, în cazul persoanelor juridice fara scop lucrativ, sau a ordonatorului de credite bugetare, în cazul institutiilor publice;
e) valoarea de aport acceptata de parti pentru mijloacele fixe intrate în patrimoniu cu ocazia asocierii, fuziunii etc., conform statutelor sau contractelor, determinata prin expertiza.
Cel mai recent răspuns: madriann , utilizator 12:42, 11 Noiembrie 2009
vorbeste cu un evaluator autorizat sa faca un raport de evaluare si sa stabileasca valoarea detaliat, este singura solutie pe care o vad eu acum cu datele pe care le postezi.
va evalua cladirea, terenul si toate utilajele din cladire, pe baza raportului te inregistrezi in contabilitate detaliat
La o eventuala evaluare, eu consider ca oricum raportul de evaluare nu o sa fie egal cu valoarea facturata, pt ca evaluarile se fac in functie de pretul pietei. Pt a putea fi inregistrata in contabilitate aceasta evaluare trebuie sa fie la 31 dec, alte evaluari din cursul anului sunt numai orientative si servesc altor scopuri. Numai evaluarile pt stabilirea valorii bunurilor obtinute ca caracter gratuit (aport capital) sunt inregistrate in cursul unui an.

In ceea ce priveste valoarea cladirii declarata la primarie, eu banuiesc ca nu s-a depus inca procesul verbal de receptie, daca nu s-au solicitat balante si nota contabila. Valoarea declarata la primarie nu poate fi diferita de cea din contab, pt ca oricum, in fiecare an se solicita balante si impozitul se va calcula la valoarea din contabilitate (in caz de diferente se va solicita si nota contabila).

Daca furnizorul este rezident RO, cu siguranta stie legislatia si nu va poate refuza o detaliere pe componente bunurilor. PV de receptie finala care se duce la primarie va trebui sa poarte semnatura constructorului pt a putea beneficia de garantie, iar acest PV trebuie sa contina si o valoare.

Oricum este foarte ciudata situatia si poate da loc la interpretari si suspiciuni.
Multumesc!
Pare, intradevar, singura posibilitate legala pentru determinarea valorilor mijloacelor fixe...cu riscul inerent de a nu acoperi valoarea totala a investitiei (nu stiu pe ce baze se va face evaluarea...daca e pretul pietei, atunci toate adunate nu cred ca vor inchide balanta la 100 de lei :sorry: ).

Later Edit: @t.simona: am postat in acelasi timp - gand la gand cu evaluarea :">
Ultima modificare: Miercuri, 11 Noiembrie 2009
madriann, utilizator

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Contabilitate miutaradu miutaradu ce nota contabila se face la amortizarea totala a unui utilaj(de exemplu masini de cusut) mentionez ca ele functioneaza in continuare (vezi toată discuția)
Obiect de inventar sau mijloc fix Bajinaru Ramona Bajinaru Ramona Buna ziua! Firma mea este o firma de constructii neplatitoare de TVA si platitoare de impozit pe profit. Intr-o luna a achizitionat o betoniera care are ... (vezi toată discuția)
Mijloc fix / ob. de inventar, receptie cladire niko 94 niko 94 1. Am o factura pe care scrie mobilier birou, val totala 2000 lei,pret unitar 1680,67 lei Ca sa fie mijl fix trebuie sa aiba val 1800 lei, dar banuiesc ca ... (vezi toată discuția)