Buna ziua . Am urmatoarea situatie : Un administrator la o firma X cu profil panificatie si cu un numar de 30 angajati , cu curs de 80 de ore absolvit in domeniul SSM se poate ocupa si de activitatea de protectia muncii ?
In cadrul aceleasi firme (acelasi sediu cu firma X) acelasi administrator a mai deschis o firma Y cu acelasi profil de activitate unde a mai angajat 4 muncitori care desfasoara aceeasi activitate ca cei de la firma X , Cu acestia cum se poate proceda ? Trebuie facuta o organizare noua privind protectia muncii pentru firma Y ? Va multumesc anticipat pentru ajutor .
Buna ziua!
Dupa parerea mea, nu poate. Poate face asta cel mult pentru firma Y, unde are angajati acei 4 lucratori.
De ce spun asta...
ART. 17 din H.G. 1425/2006, cu modificarile si completarile ullterioare.
(1) În cazul întreprinderilor care au între 10 şi 49 de lucrători inclusiv, angajatorul poate efectua activităţile din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, dacă se îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) sunt respectate prevederile art. 16 alin. (1) lit. a) - c); b) riscurile identificate nu pot genera accidente sau boli profesionale cu consecinţe grave, ireversibile, respectiv deces ori invaliditate.
(2) În situaţia în care nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alin. (1), angajatorul trebuie să desemneze unul sau mai mulţi lucrători ori poate organiza unul sau mai multe servicii interne de prevenire şi protecţie şi/sau poate să apeleze la servicii externe, în condiţiile prezentelor norme metodologice.
(3) În cazul în care angajatorul/lucrătorii desemnaţi/serviciile interne de prevenire şi protecţie nu au capacităţile şi aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor activităţilor de prevenire şi protecţie prevăzute la art. 15, angajatorul trebuie să apeleze la servicii externe pentru acele activităţi de prevenire şi protecţie pe care nu le poate desfăşura cu personalul propriu.
ART. 16
(1) În cazul întreprinderilor cu până la 9 lucrători inclusiv, angajatorul poate efectua activităţile din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, dacă se îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) activităţile desfăşurate în cadrul întreprinderii nu sunt dintre cele prevăzute în anexa nr. 5;
b) angajatorul îşi desfăşoară activitatea profesională în mod efectiv şi cu regularitate în întreprindere şi/sau unitate;
c) angajatorul a urmat cel puţin un program de pregătire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, cu o durată minimă de 40 de ore şi conţinutul prevăzut în anexa nr. 6 lit. A, fapt care se atestă printr-un document de absolvire a programului de pregătire.
ANEXA 5
la normele metodologice
ACTIVITĂŢI INDUSTRIALE
1. Activităţi cu risc potenţial de expunere la radiaţii ionizante
2. Activităţi cu risc potenţial de expunere la agenţi toxici şi foarte toxici, în special cele cu risc de expunere la agenţi cancerigeni, mutageni şi alţi agenţi care periclitează reproducerea
3. Activităţi în care sunt implicate substanţe periculoase, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 804/2007*) privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanţe periculoase, cu modificările ulterioare
4. Activităţi cu risc de expunere la grupa 3 şi 4 de agenţi biologici
5. Activităţi de fabricare, manipulare şi utilizare de explozivi, inclusiv articole pirotehnice şi alte produse care conţin materii explozive
6. Activităţi specifice exploatărilor miniere de suprafaţă şi de subteran
7. Activităţi specifice de foraj terestru şi de pe platforme maritime
8. Activităţi care se desfăşoară sub apă
9. Activităţi în construcţii civile, excavaţii, lucrări de puţuri, terasamente subterane şi tuneluri, care implică risc de surpare sau risc de cădere de la înălţime
10. Activităţi în industria metalurgică şi activităţi de construcţii navale
11. Producerea gazelor comprimate, lichefiate sau dizolvate şi utilizarea masivă a acestora
12. Activităţi care produc concentraţii ridicate de praf de siliciu
13. Activităţi care implică riscuri electrice la înaltă tensiune
14. Activităţi de producere a băuturilor distilate şi a substanţelor inflamabile
15. Activităţi de pază şi protecţie
16. Activităţi în care lucrătorii pot fi expuşi unui potenţial risc datorat atmosferelor explozive, aşa cum sunt reglementate de Hotărârea Guvernului nr. 1.058/2006 privind cerinţele minime pentru îmbunătăţirea securităţii şi protecţia sănătăţii lucrătorilor care pot fi expuşi unui potenţial risc datorat atmosferelor explozive
Sigur la locul de munca exista riscuri ce pot cauza evenimentele evidentiate mai sus, bold.ate- Electrocutare la atingerea directa sau indirecta a instalatiilor si/sau echipamentelor electrice, calamitati aturale, etc.
Si, fiind doua firme, doi angajatori, diferiti, fiecare firma va avea propria organizare, propriul lucrator insarcinat cu desfasurarea activitatatii de protectia muncii ( mai exact Securitate si Sanatare in Munca-SSM).
Deci...fie angajeaza un Lucrator desemnat SSM care se v.a ocupa de aceasta activitate, fie apeleaza la un Serviciu Extern de Prevenire si Protectie-SEPP, cu care incheie contract de prestari servicii pentru ambele sociatatii, ambi angajatorii.
Pentru desemnarea lucratorului cu activitati ssm trebuie sa se indeplineasca conditiile prevazute de HG nr. 1425/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare,
Art. 20 (1) Desemnarea nominala a lucratorului/lucratorilor pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie se face prin decizie scrisa a angajatorului.
(2) Angajatorul va desemna lucratorul numai din randul lucratorilor cu care are incheiat contract individual de munca cu norma intreaga.
(3) Angajatorul va consemna in fisa postului activitatile de prevenire si protectie pe care lucratorul desemnat are capacitatea, timpul necesar si mijloacele adecvate sa le efectueze.
Art. 21 Pentru a putea sa desfasoare activitatile de prevenire si protectie, lucratorul desemnat trebuie sa indeplineasca cel putin cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, potrivit prevederilor art. 49
Art. 49 (1) Cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca corespunzatoare nivelului mediu sunt:
a) studii in invatamantul liceal filiera teoretica in profil real sau filiera tehnologica in profil tehnic;
b) curs in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu continut minim conform celui prevazut in anexa nr. 6 lit. B, cu o durata de cel putin 80 de ore.
(2) Nivelul mediu prevazut la alin. (1) se atesta prin diploma de studii si certificatul de absolvire a cursului prevazut la alin. (1) lit. b)
Angajatorul nu poate desfasura activitatea ssm la prima firma, aceasta avand 30 de angajati. Va trebui sa angajeze un SEPP pentru a desfasura activitatea ssm sau sa infiinteze un SIPP propriu.
Și inca ceva... Pe Lucratorul desemnat SSM angajat la firma X il poate angaja si la firma Y pentru a desfasura activitatea specifica SSM, poate cumula doua sau mai multe contracte individuale de munca cu timp normal de munca ( 8 ore/zi), atat legislatia muncii cat si legislatia SSM nu interzice asta.
ART. 17 din H.G. 1425/2006, cu modificarile si completarile ullterioare.
...
2) În situaţia în care nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alin. (1), angajatorul trebuie să desemneze unul sau mai mulţi lucrători ( Lucratori desemnati SSM) ori poate organiza unul sau mai multe servicii interne de prevenire şi protecţie şi/sau poate să apeleze la servicii externe, în condiţiile prezentelor norme metodologice.