Atestarea adoptatorului sau familiei adoptatoare din statul de primire
Cererile persoanelor sau familiilor care au reşedinţa obişnuită pe teritoriul altui stat, parte a Convenţiei de la Haga, şi care doresc să adopte un copil din România sunt transmise Oficiului Român pentru Adopții prin intermediul autorităţii centrale competenţe din statul respectiv sau al organizaţiilor sale acreditate.
În cazul statelor care nu sunt părţi la Convenţia de la Haga, cererile prevăzute la alin. (1) se transmit Oficiului Român pentru Adopții prin intermediul autorităţii desemnate cu atribuţii în domeniul adopţiei internaţionale sau prin intermediul organizaţiilor acreditate în acest sens în statul de primire.
Organizaţiile acreditate trebuie să fie autorizate şi de Oficiul Român pentru Adopții , în conformitate cu metodologia aprobată prin hotărâre a Guvernului.
Încuviințarea adopției internaționale de către instanță
Cererea de încuviinţare a adopţiei, se înaintează de către Oficiu instanţei judecătoreşti.
Judecarea cererilor de încuviinţare a adopţiei internaţionale se face cu citarea direcţiei în a cărei rază teritorială se află domiciliul copilului, al persoanei sau al familiei adoptatoare, precum şi a Oficiulu Român pentru Adopții.
Oficiul are obligaţia de a se asigura că adoptatul va beneficia în ţară străină de aceeaşi situaţie legală că şi aceea a unui copil biologic al adoptatorului; la pronunţarea asupra cererii de încuviinţare a adopţiei instanţa judecătorească va avea în vedere şi documentul care atestă îndeplinirea acestei obligaţii.
Pe baza hotărârii judecătoreşti irevocabile de încuviinţare a adopţiei, Oficiul Român pentru Adopții eliberează, la cererea adoptatorului/familiei adoptatoare, în termen de 5 zile, un certificat care atestă că adopţia este conformă cu normele Convenţiei de la Haga.